CBB mobil bredbånd

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
krasmussen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. feb 2009, 16:27
IRC nickname: krasmussen

CBB mobil bredbånd

Indlægaf krasmussen » 23. feb 2009, 17:06

Jeg har forsøgt at samle de få informationer jeg kunne fra CBB's FAQ på http://www.cbb.dk/cms.ashx/hjaelp/troub ... baand.html og skrive dem ind i NetworkManager:
APN: internet
Opkaldsnummer: '99# (standard er *99# - bruger man virkelig ' i telefonnumre? Eller har CBB bare lavet en trykfejl?)

Derudover har jeg også fået en mail fra dem med følgende info:
Brugernavn, bruger-ID el. lign = sonofon

Adgangskode eller password: <her skal ikke stå noget>

IP-adresse: 212.088.064.008

Godkendelse eller godkendelsestype: Normal eller ingen
Forbindelsessikkerhed: Fra
"Anmod om password", adgangskodeanmodning el. lign.: Nej
Sessionstilstand: Kontinuerlig eller permanent
DNS-adresse: <Her skal ikke stå noget>

Ud fra det har jeg skrevet følgende ind:
Username: sonofon
Use authentication: <flueben fjernet>

De resterende felter har jeg ladet være tomme. PIN-koden har jeg slået fra på simkortet. Mit netværkskort er desuden et Sierra Wireless MC8755 (indbygget i en Thinkpad X60).

Men hver gang jeg forsøger at forbinde får jeg blot følgende:

Kode: Vælg alt

NetworkManager: <info>  Activation (ttyUSB0) starting connection 'CBB dag'
NetworkManager: <info>  (ttyUSB0): device state change: 3 -> 4
NetworkManager: <info>  Activation (ttyUSB0) Stage 1 of 5 (Device Prepare) scheduled...
NetworkManager: <info>  Activation (ttyUSB0) Stage 1 of 5 (Device Prepare) started...
NetworkManager: <debug> [1235404827.392906] nm_serial_device_open(): (ttyUSB0) opening device...
NetworkManager: <info>  Activation (ttyUSB0) Stage 1 of 5 (Device Prepare) complete.
NetworkManager: <WARN>  check_pin_done(): PIN checking timed out
NetworkManager: <info>  (ttyUSB0): device state change: 4 -> 9
NetworkManager: <debug> [1235404827.550619] nm_serial_device_close(): Closing device 'ttyUSB0'
NetworkManager: <info>  Marking connection 'CBB dag' invalid.
NetworkManager: <info>  Activation (ttyUSB0) failed.
NetworkManager: <info>  (ttyUSB0): device state change: 9 -> 3
NetworkManager: <info>  (ttyUSB0): deactivating device (reason: 0).
NetworkManager: nm_system_device_flush_ip4_routes_with_iface: assertion `iface_idx >= 0' failed
NetworkManager: nm_system_device_flush_ip4_addresses_with_iface: assertion `iface_idx >= 0' failed


Linjen "<WARN> check_pin_done(): PIN checking timed out" undrer mig lidt, når der nu ikke er pin-kode på. Og hvad repræsenterer de forskellige device states (4, 9, 3)?

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf Warhawk » 23. feb 2009, 17:51

Hejsa og velkommen i forum :D

Desværre er der mange problemer med at få Sonofon 3G til at fungere på Ubuntu, men det lykkes dog i ny og næ.

Det er ikke nødvendigt at have brugernavn indtastet, så prøv at slette det. De øvrige indstillinger ser fine nok ud.

Hvis du er koblet på et trådløst netværk skal du først slå trådløs net fra inden du kan bruge mobilt bredbånd.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf soundpartner » 23. feb 2009, 18:01

krasmussen skrev:Jeg har forsøgt at samle de få informationer jeg kunne fra CBB's FAQ på http://www.cbb.dk/cms.ashx/hjaelp/troub ... baand.html og skrive dem ind i NetworkManager:
APN: internet
Opkaldsnummer: '99# (standard er *99# - bruger man virkelig ' i telefonnumre? Eller har CBB bare lavet en trykfejl?)

Derudover har jeg også fået en mail fra dem med følgende info:
Brugernavn, bruger-ID el. lign = sonofon

Adgangskode eller password: <her skal ikke stå noget>

IP-adresse: 212.088.064.008

Godkendelse eller godkendelsestype: Normal eller ingen
Forbindelsessikkerhed: Fra
"Anmod om password", adgangskodeanmodning el. lign.: Nej
Sessionstilstand: Kontinuerlig eller permanent
DNS-adresse: <Her skal ikke stå noget>

Ud fra det har jeg skrevet følgende ind:
Username: sonofon
Use authentication: <flueben fjernet>

De resterende felter har jeg ladet være tomme. PIN-koden har jeg slået fra på simkortet. Mit netværkskort er desuden et Sierra Wireless MC8755 (indbygget i en Thinkpad X60).

Men hver gang jeg forsøger at forbinde får jeg blot følgende:

Kode: Vælg alt

NetworkManager: <info>  Activation (ttyUSB0) starting connection 'CBB dag'
NetworkManager: <info>  (ttyUSB0): device state change: 3 -> 4
NetworkManager: <info>  Activation (ttyUSB0) Stage 1 of 5 (Device Prepare) scheduled...
NetworkManager: <info>  Activation (ttyUSB0) Stage 1 of 5 (Device Prepare) started...
NetworkManager: <debug> [1235404827.392906] nm_serial_device_open(): (ttyUSB0) opening device...
NetworkManager: <info>  Activation (ttyUSB0) Stage 1 of 5 (Device Prepare) complete.
NetworkManager: <WARN>  check_pin_done(): PIN checking timed out
NetworkManager: <info>  (ttyUSB0): device state change: 4 -> 9
NetworkManager: <debug> [1235404827.550619] nm_serial_device_close(): Closing device 'ttyUSB0'
NetworkManager: <info>  Marking connection 'CBB dag' invalid.
NetworkManager: <info>  Activation (ttyUSB0) failed.
NetworkManager: <info>  (ttyUSB0): device state change: 9 -> 3
NetworkManager: <info>  (ttyUSB0): deactivating device (reason: 0).
NetworkManager: nm_system_device_flush_ip4_routes_with_iface: assertion `iface_idx >= 0' failed
NetworkManager: nm_system_device_flush_ip4_addresses_with_iface: assertion `iface_idx >= 0' failed


Linjen "<WARN> check_pin_done(): PIN checking timed out" undrer mig lidt, når der nu ikke er pin-kode på. Og hvad repræsenterer de forskellige device states (4, 9, 3)?


jeg går ud fra at du bruger ubuntu 810.

som der står ovenover så er det lidt kryptisk med mange 3g udbydere, men pt har jeg knækket både tdc (virker out of the box), 3, cybercity både på 32 og 64 bit ubuntu så mon ikke vi også kan få sonofon til at virke (cybercitty bruger også sonofons net)

jeg vil dog bede dig om at fange mig på irc (https://ubuntudanmark.dk/chat) så vi kan klare det der (det er en del nemmere at kunne få svar på eventuelle spørgsmål med det samme)

Jeg er ved at lave en guide til mobilt bredbånd, og vil meget gerne have cbb med i den også.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

krasmussen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. feb 2009, 16:27
IRC nickname: krasmussen

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf krasmussen » 23. feb 2009, 18:15

Tak for svarene. Jeg er lige stødt på et nyt problem: Jeg kan ikke få lov til at fjerne fluebenet i "Use Authentication". Eller, det vil sige at det kan jeg godt, men hvis jeg derefter lukker konfigurationen og åbner den igen, er fluebenet vendt tilbage :S

soundpartner skrev:jeg går ud fra at du bruger ubuntu 810.

som der står ovenover så er det lidt kryptisk med mange 3g udbydere, men pt har jeg knækket både tdc (virker out of the box), 3, cybercity både på 32 og 64 bit ubuntu så mon ikke vi også kan få sonofon til at virke (cybercitty bruger også sonofons net)

jeg vil dog bede dig om at fange mig på irc (https://ubuntudanmark.dk/chat) så vi kan klare det der (det er en del nemmere at kunne få svar på eventuelle spørgsmål med det samme)

Jeg er ved at lave en guide til mobilt bredbånd, og vil meget gerne have cbb med i den også.

Super fedt at du gider hjælpe! Jeg er på IRC nu, med dette nick.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf soundpartner » 23. feb 2009, 18:20

Nu har jeg lige sendt følgende mail til CBB:

Hej.

Vi ser på ubuntudanmark.dk et stigende antal folk som vælger at køre med ubuntu (linux) frem for windows. Hvilke grunde folk har til at skifte er folks egne, og dem vil jeg ikke komme ind på her, men blot nævne at i dag er ubuntu stort set lige så brugervenligt som windows
Tidligere har linux været forbeholdt for nørderne, og jeg må da indrømme
at der stadig er mange nørder der bruger linux. men blandt andet efter
at ubuntu (en af de større linux distributioner) har været en del i
medierne det sidste halve år, og da flere af de små netbooks (blandt
andet asus eee) sælges med en variation af linux så er der kommet flere og flere der bruger linux, og det kan vi blandt andet mærke på ubuntudanmark.dk hvor jeg selv yder en del support til alt fra unge/studerende der ønsker noget der er billigt(gratis) til fru hansen der intet ved om computere men som enden er blevet træt af en ustabil windows instalation, eller som prøver at give familiens gamle computer nyt liv ved at installere linux.


nå men det var et mindre sidespor.
grunden til at jeg skriver er sådan set at jeg kan se på jeres hjemmeside at man SKAL have windows eller mac for at bruge jeres mobile bredbånd.
På Ubuntudanmark.dk's forum og irc kanal der modtager vi ofte spørgsmål til mobilt bredbånd, og vi får det for det meste også til at virke. det har dog ofte været en hård kamp at sidde her i københavn og så hjælpe fru hansen, der intet ved om computere, og som forøvrigt bor i nordjylland med at få det til at virke

Jeg syntes i skal overveje at tage ubuntu (og mere
generelt linux) lidt mere seriøst, jeg ved at der er flere linuxbrugere
der (og jeg fristes til at sige med rette) ikke tør købe jeres mobile
bredbåndsløsning da de ikke er sikre på at det vil virke.

Ud over at yde support på ubuntudanmark.dk har jeg også min egen hjemmeside med guides til ubuntu (som er den mest udbredte linux distribution) Jeg arbejder pt på en guide til mobilt bredbånd, og planen var at den skulle udfærdiges således at der også var en nem vejledning til hvordan man får mobilt bredbånd fra cbb til at virke.
Spørgsmålet er så om det er noget i også er interesserede i?


Du er velkommen til at sende denne mail videre i systemet, eller
eventuelt sende mig en adresse til de rette vedkommende så jeg selv kan
skrive en mail direkte til denne..

hilsen michael jensen
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf Warhawk » 23. feb 2009, 18:33

soundpartner skrev:Nu har jeg lige sendt følgende mail til CBB:
.....
hilsen michael jensen

Respekt :) det er et kanon godt initiativ. Håber at de kan se fornuften i at tage imod og ellers begynde at yde support på Linux
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf soundpartner » 23. feb 2009, 18:43

Warhawk skrev:
soundpartner skrev:Nu har jeg lige sendt følgende mail til CBB:
.....
hilsen michael jensen

Respekt :) det er et kanon godt initiativ. Håber at de kan se fornuften i at tage imod og ellers begynde at yde support på Linux

sendte ca den samme til cybercity for et par uger siden, men de var åbenbart ikke interesserede. De bruger pt symlinux som samarbejdspartner til at yde support til linux, men de kan så intet, og ignorerer henvendelser
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

krasmussen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. feb 2009, 16:27
IRC nickname: krasmussen

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf krasmussen » 13. mar 2009, 21:04

sound --> Har du fået noget svar fra dem?

Stodderen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19. nov 2008, 08:46
IRC nickname: Stodderen

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf Stodderen » 19. mar 2009, 19:15

Sweet.. Jeg har i skrivende stund samme problem (Skyline mobilt bredbånd som bruger TDC nettet) med et huawei e220 modem.. Jeg her fået modemmet op at køre stort set uden problemer (bruger Ubuntu 8.10 [AMD_64]) og kan ikke få forbindelse med nettet (det kan jeg heller ikke i win-XP).. I xp får jeg en "ERROR:619" fejl, som ved skyline support, forklares som en 'konfigurations fejl', så jeg håber at der er nogle som har ideer..

krasmussen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. feb 2009, 16:27
IRC nickname: krasmussen

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf krasmussen » 28. mar 2009, 22:25

I dag har jeg lige prøvet med et Option Globetrotter-kort i stedet for mit eget Sierra MC8755, og med det lykkedes det mig at forbinde! Men der synes dog stadig ikke at være hul igennem: Jeg får ganske vist DHCP, men har ingen forbindelse i øvrigt, gatewayen svarer ikke engang når jeg pinger.

Jeg har lagt min serial-log op her: http://peecee.dk/upload/download/162598

krasmussen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. feb 2009, 16:27
IRC nickname: krasmussen

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf krasmussen » 30. mar 2009, 19:30

Så fik jeg det til at fungere! Den konfiguration jeg brugte kan I se herunder:
Billede
Billede
Billede

Er der nogen der ved hvordan man eventuelt vil kunne tilføje en konfiguration til Ubuntus database over udbydere?

chester
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. jul 2009, 11:27

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf chester » 24. jul 2009, 11:39

Jeg er også meget interesseret i det her, og ser at du fik det til at lykkes på Ubuntu.
Jeg skal netop til at give mig i kast med Jolicloud (http://www.jolicloud.com), som efter sigende er baseret på Ubuntu.
Er der nogen som tør komme med et kvalificeret gæt på, om det betyder at jeg også kan få KRasmussens løsning til at virke på Jolicloud?

krasmussen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. feb 2009, 16:27
IRC nickname: krasmussen

Re: CBB mobil bredbånd

Indlægaf krasmussen » 24. jul 2009, 13:04

Jeg kan sige så meget at det med Jaunty tilsyneladende virker out-of-the-box med Sonofon-konfigurationen.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster