Problemer med tråløst netværk, trods gentagende forsøg

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
KasperLorentzen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. feb 2009, 21:54
IRC nickname: Kasperinline

Problemer med tråløst netværk, trods gentagende forsøg

Indlægaf KasperLorentzen » 16. feb 2009, 22:01

Kære besvarere

Jeg er meget ny inden for ubuntuområdet.

Jeg har installeret Kubuntu v8.10 og kan i hardware-info se at mit netkort er installeret og fungerer.
Mit netkort er iøvrigt et Atheros Ar5007

I networkconnection(den lille globus), kan den ikke finde mit trådløse netværk- Jeg har prøvet at sætte det op manuelt, men den vil ikke start nettet op. Status er at eth0 er down. Her figurere intet wlan0 på trods af, at det burde være aktiveret.

Øv øv, hvad gør jeg... Har søgt på må og få men kan ikke finde svar..

Mvh. Kasper

Og dog, fandt selvfølgelig lige et par post's efter jeg skrev dette.. Prøver dem af, selv om det er til et andet chipsæt
Senest rettet af KasperLorentzen 22. feb 2009, 00:08, rettet i alt 1 gang.

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Intet trådløst net, på trods af fungerende netkort

Indlægaf Warhawk » 16. feb 2009, 22:35

Hejsa og velkommen til forum :)

Har jeg forstået det korrekt med at du godt kan lave en ny trådløs forbindelse? - I så fald virker netkortet.

Husker du at indtaste SSID og vælge korrekt sikkerhed?

Hvis du klikker Next for hver type opsætning kan du på sidste side sætte et flueben i Autoconnect.

Du kan evt. lige komme med lidt flere oplysninger.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Intet trådløst net, på trods af fungerende netkort

Indlægaf soundpartner » 17. feb 2009, 15:41

Warhawk skrev:Hejsa og velkommen til forum :)

Har jeg forstået det korrekt med at du godt kan lave en ny trådløs forbindelse? - I så fald virker netkortet.

Husker du at indtaste SSID og vælge korrekt sikkerhed?

Hvis du klikker Next for hver type opsætning kan du på sidste side sætte et flueben i Autoconnect.

Du kan evt. lige komme med lidt flere oplysninger.

Jeg kan ikke hjælpe dig i kubuntu, men jeg ved at den driver der ligger til mange atheros kort og som dukker op i hardwaredrivers den virker desværre kun til meget få kort i ubuntu, så mon ikke det er det samme i kubuntu.

løsningen i ubuntu kan være at deaktivere driveren og bruge backport driveren eller installere madwifi eller ndiswrapper
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Intet trådløst net, på trods af fungerende netkort

Indlægaf Warhawk » 17. feb 2009, 22:49

soundpartner skrev:Jeg kan ikke hjælpe dig i kubuntu, men jeg ved at den driver der ligger til mange atheros kort og som dukker op i hardwaredrivers den virker desværre kun til meget få kort i ubuntu, så mon ikke det er det samme i kubuntu.

løsningen i ubuntu kan være at deaktivere driveren og bruge backport driveren eller installere madwifi eller ndiswrapper


Det er helt det samme i Kubuntu. Atheros er utrolig dårligt understøttet. I min Acer Aspire One virkede den indbyggede Atheros driver ikke, så brugte i stedet backport.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

KasperLorentzen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. feb 2009, 21:54
IRC nickname: Kasperinline

Re: Intet trådløst net, på trods af fungerende netkort

Indlægaf KasperLorentzen » 18. feb 2009, 21:35

Warhawk skrev:Har jeg forstået det korrekt med at du godt kan lave en ny trådløs forbindelse? - I så fald virker netkortet.

Husker du at indtaste SSID og vælge korrekt sikkerhed?

Hvis du klikker Next for hver type opsætning kan du på sidste side sætte et flueben i Autoconnect.

Du kan evt. lige komme med lidt flere oplysninger.


Jeps præcis, ovenstående har jeg fulgt til punkt og prikke. Er næsten også sikker på, at jeg har valgt korrekt sikkerhed. Jeg har wpa personal PSK-TKIP og har valgt wpa personal, TKIP Group cipher. I "Use special WPA version" har jeg ikke sat flueben.

I programmet "Hardware drivers" står der: "Support for Atheros 802.11 Lan card"
kortet står som aktiveret.

Jeg har ikke fået noget ud af, at bruge andre topics - desværre'

Kan I ud fra denne sparsomme info fortælle mig, hvad jeg gør, og hvordan jeg kommer videre?
Evt. med ndiswrapper, backport eller madwifi??


Mvh. Kasper

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Intet trådløst net, på trods af fungerende netkort

Indlægaf Warhawk » 18. feb 2009, 22:19

Okay, jeg synes vi lige skal prøve om kortet overhovedet virker. Har du mulighed for at tilgå et ukrypteret netværk? Hvis det lykkes, så tror jeg at driveren fungerer som den skal.

Når du skal teste din egen forbindelse igen, så prøv at fjerne krydserne i Use specific cipher

Får du det ikke til at virke, så må du deaktivere driveren i Hardware Drivers og i stedet installere backports-driveren.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

KasperLorentzen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. feb 2009, 21:54
IRC nickname: Kasperinline

Re: Intet trådløst net, på trods af fungerende netkort

Indlægaf KasperLorentzen » 19. feb 2009, 18:20

Tak for hjælpen indtil videre...

Har gjort som du bad mig om warhawk - så det lader til, at driveren ikke passer til mit netkort...

Du snakkede om backport - er det forholdsvis nemt?

Søger lige på ordet her i forum

Mvh. Kasper

KasperLorentzen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. feb 2009, 21:54
IRC nickname: Kasperinline

Re: Intet trådløst net, på trods af fungerende netkort

Indlægaf KasperLorentzen » 21. feb 2009, 11:22

Hej alle

Er hoppet på Ubuntu-distributionen for at se om tingene blev lettere for mig.

Jeg har forsøgt mig med Backport, eller dvs. jeg har forsøgt mig med i det hele taget at finde den i Synaptics Pakkehåndteringen.

Søgeordet blev som jeg har læst andre steder på forum "linux-backport-modules-intrepid"
Dog uden at jeg kunne finde modulet. Det skal siges, at jeg ikke har netkabel i - jeg ved ikke om det er en forudsætning for at finde modulet..

Jeg har kigget på Ndiswrapper og Madwifi.
Jeg har det lidt med Ndis'en at jeg vil helst ikke installere den, da den bruger noget windowsrelateret.

Har hentet MadWifi-drivers på Aheros' hjemmeside, men hvordan installerer jeg dem?

Sidste forsøg bliver med Ndiswrapper, hvis ikke jeg kan få MadWifi til at virke..

På forhånd tak...

Mvh. Kasper

KasperLorentzen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. feb 2009, 21:54
IRC nickname: Kasperinline

Re: Intet trådløst net, på trods af fungerende netkort

Indlægaf KasperLorentzen » 22. feb 2009, 00:07

Kære alle

Kan stadigvæk ikke greje, hvordan man installere Madwifi, på trods af mange forskellige søgninger på nettet.

Fik leget med, og installeret Ndiswrapper og ligeledes en *.inf fil til mit netkort, men der stoppede det sjove så også. Jeg kunne nemlig ikke configurere netværket. Den siger at "Den mangler et program til at kunne konfigurere netværket" Denne besked opstår i Ndiswrapper umiddelbart efter jeg har installeret driveren og ville konfigurere den.

Øv øv... Synes det er for tidligt at opgive, men det er tæt på...

Kan nogen komme mig til undsætning???

Mvh. Kasper

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Problemer med tråløst netværk, trods gentagende forsøg

Indlægaf laoshi » 22. feb 2009, 00:14

"Den mangler et program til at kunne konfigurere netværket"
Det er en fejlmelding som kommer når man vil konfigurere fra ndiswrapper - kan åbenbart ikke åbne network manageren. Men det kan du gøre direkte gennem System > Indstillinger > Network configuration. Hvis din driver er rigtigt installeret så burde det køre derfra

EDIT: jeg ser nu at du bruger Kubuntu - min anvisning gælder Ubuntu, men du kan sikkert åbne et tilsvarende netværks-konfigurationsværktøj direkte også i Kubuntu
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

KasperLorentzen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. feb 2009, 21:54
IRC nickname: Kasperinline

Re: Problemer med tråløst netværk, trods gentagende forsøg

Indlægaf KasperLorentzen » 22. feb 2009, 11:07

Hey Laoshi

Tak for svaret. Jeg går ud fra nu, efter granskning af diverse sider, at der er tale om den ganske almindelige "network connections" - altså der, hvor jeg sætter mit trådløse netværk op..

Hvis det er, så har jeg forsøgt at sætte mit netværk op efter jeg har installeret Ndiswrapper - det virker bare ikke. Fandt lige en side, hvor der var en mulighed for, ved hjælp af backport-modulet at sætte netop mit wireless-chipsæt op... Eksperimentere med det i aften. Er dog bare stadigvæk undrende over at jeg ikke kan få Ndiswrapperen til at fungere.. Det burde vel være lige til???? Eller hvad?

Mvh. Kasper

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Problemer med tråløst netværk, trods gentagende forsøg

Indlægaf laoshi » 22. feb 2009, 17:23

Nu kan jeg se at du har prøvet forskellige muligheder. Hvis vi holder fast ved ndiswrappet, så skal du jo bruge både *.inf og *.sys filerne fra en fungerende windowsdriver (det siges at xp-driverne er dem der fungerer bedst, hvis du kan finde dem).
Men du kan undersøge om driveren er installeret ved at åbne en terminal og give kommandoen

Kode: Vælg alt

ndiswrapper -l

Der skulle så gerne komme et svar som ligner dette:

Kode: Vælg alt

net5211 : driver installed
device (168C:001C) present (alternate driver: ath_pci)
- altså en oplysning om at driveren er installeret og at hardwaren er til stede.
Hvis det er resultatet så handler det om af få konfigureret selve din forbindelse
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

KasperLorentzen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. feb 2009, 21:54
IRC nickname: Kasperinline

Re: Problemer med tråløst netværk, trods gentagende forsøg

Indlægaf KasperLorentzen » 22. feb 2009, 18:42

Hmmm

Når jeg åbner en fil i Ndiswrapperen, så vil den kun åbne *.inf - hvor skal jeg åbne *.sys filen henne?

Tak for svaret i øvrigt..

Mvh. Kasper

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Problemer med tråløst netværk, trods gentagende forsøg

Indlægaf laoshi » 22. feb 2009, 19:08

Den skal kun åbne *.inf, men *.sys skal ligge i samme mappe som *.inf for at driveren kan installeres. Hvad siger din

Kode: Vælg alt

ndiswrapper -l
?
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

KasperLorentzen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. feb 2009, 21:54
IRC nickname: Kasperinline

Re: Problemer med tråløst netværk, trods gentagende forsøg

Indlægaf KasperLorentzen » 22. feb 2009, 19:11

Tror jeg har forstået det.

.inf filen henviser til .sys filen, som er den egentlige driver.

Har lige checket ndiswrapperen igen og forsøgt at sætte connections op igen i Network Mangager appletten. Den vil stadigvæk ikke hoppe på.

har forsøgt mig med "ndiswrapper -l" alt ser ok ud... driveren er til stede... Kan simpelthen ikke fatte det - men har langt fra opgivet...

Mvh. Kasper

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster