IBM Thinkpad T61 serie, lav Mb/s over trådløst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
mc1984
Indlæg: 19
Tilmeldt: 1. jul 2008, 09:33

IBM Thinkpad T61 serie, lav Mb/s over trådløst

Indlægaf mc1984 » 15. feb 2009, 14:12

Hej alle :)

Tænkte på om der er nogle der kan fortælle mig, hvorfor jeg med ubuntu 8.10 kun for en hastighed på omkring 56-30 Mb/s via mit trådløse netkort, i windows vista/ windows 7, ligger den på ca 130 Mb/s - er det en indstilling der skal ændres lidt eller kunne det være driver problemer?

Via lspci fik jeg dette frem om netkortet:

Kode: Vælg alt

03:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 4965 AG or AGN [Kedron] Network Connection (rev 61)


Håber der nogle der kan hjælpe, på forhånd tak :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: IBM Thinkpad T61 serie, lav Mb/s over trådløst

Indlægaf lath » 15. feb 2009, 16:24

mc1984 skrev:Hej alle :)

Tænkte på om der er nogle der kan fortælle mig, hvorfor jeg med ubuntu 8.10 kun for en hastighed på omkring 56-30 Mb/s via mit trådløse netkort, i windows vista/ windows 7, ligger den på ca 130 Mb/s - er det en indstilling der skal ændres lidt eller kunne det være driver problemer?

Via lspci fik jeg dette frem om netkortet:

Kode: Vælg alt

03:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 4965 AG or AGN [Kedron] Network Connection (rev 61)


Håber der nogle der kan hjælpe, på forhånd tak :)


Kun hvis du sidder nødagtig samme sted, og sidder på samme måde i forhold til dit accesspoint er Linux vs Windows trådløs hastigheder sammenlignelige.
Med "sidder på samme måde i forhold til dit accesspoint" mener jeg f.eks. at du med din krop blokerer trådløs signaler ved at du sidder mellem din laptop og accesspointet på den samme måde både under Linux og Windows.

802.11n bruger både kanaler i både 2,4 GHz båndene, og 5 GHz båndet. Hvis du kan fortælle dit trådløse netkort at det skal skifte frekvens (kanal) kan du ofte få højere hastighed på din trådløse forbindelse ved at skifte til en mindre trafikeret kanal. Det gælder især for kanaler i 2,4 GHz området som er overtrafikeret - mildt sagt - med WLAN, Bluetooth, Zigbee, og Wibree.
Til sammenligning er der stort set ingen trafik for kanaler i 5 Gz - så det kan godt betale sig at lægge sin trafik her.
Har du et 802.11n trådløs netkort og et 802.11n accesspoint kan du lægge din netværkstrafik op på kanaler i 5 GHz området.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster