Ubuntu som repeater.?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Ubuntu som repeater.?

Indlægaf Jakob77 » 26. jan 2009, 18:57

.



Da jeg installerede Ubuntu 8.10 og skulle skabe forbindelse til Internettet lagde jeg mærke til, at der måske også var mulighed for at oprette et lokalt netværk.
Altså ikke bare koble sig på et eksisterende, men sætte maskinen op til at udgøre en enhed, som andre trådløse brugere kan koble sig på.

Mit spørgsmål er så, om en maskine kan være trådløst tilkoblet et lokalt netværk og samtidig selv udgøre et trådløst netværk, som andre kan logge på.

Jeg forestiller mig, at en maskine på den måde kan virke som en slags repeater for andre, så netværkets rækkevidde kan forøges.

Kan det mon lade sig gøre..? :)



.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu som repeater.?

Indlægaf soundpartner » 26. jan 2009, 19:10

Jakob77 skrev:.



Da jeg installerede Ubuntu 8.10 og skulle skabe forbindelse til Internettet lagde jeg mærke til, at der måske også var mulighed for at oprette et lokalt netværk.
Altså ikke bare koble sig på et eksisterende, men sætte maskinen op til at udgøre en enhed, som andre trådløse brugere kan koble sig på.

Mit spørgsmål er så, om en maskine kan være trådløst tilkoblet et lokalt netværk og samtidig selv udgøre et trådløst netværk, som andre kan logge på.

Jeg forestiller mig, at en maskine på den måde kan virke som en slags repeater for andre, så netværkets rækkevidde kan forøges.

Kan det mon lade sig gøre..? :)



.

det kan det teoretisk godt. men det kræver at du har flere wifikort i maskinen.
det nemmeste og billigeste er helt klart at købe en egentlig repeater
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Re: Ubuntu som repeater.?

Indlægaf Ormen » 26. jan 2009, 19:21

soundpartner skrev:det nemmeste og billigeste er helt klart at købe en egentlig repeater


... hvad er det sjove i det? ;-)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ubuntu som repeater.?

Indlægaf Jakob77 » 26. jan 2009, 20:31

.



soundpartner skrev:det kan det teoretisk godt. men det kræver at du har flere wifikort i maskinen.
det nemmeste og billigeste er helt klart at købe en egentlig repeater



Jeg kan købe et ekstra trådløst internt PCI netkort eller en trådløs USB-netadapter for under 200 kr.

Hvor vil du finde en repeater til under det dobbelte..?

Tilmed kan en repeater kræve kompatibilitet med routeren, og så skal man måske også købe ny router.


.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu som repeater.?

Indlægaf soundpartner » 26. jan 2009, 22:03

Jakob77 skrev:.



soundpartner skrev:det kan det teoretisk godt. men det kræver at du har flere wifikort i maskinen.
det nemmeste og billigeste er helt klart at købe en egentlig repeater



Jeg kan købe et ekstra trådløst internt PCI netkort eller en trådløs USB-netadapter for under 200 kr.

Hvor vil du finde en repeater til under det dobbelte..?

Tilmed kan en repeater kræve kompatibilitet med routeren, og så skal man måske også købe ny router.


.

en repeater kan oftest fås for ca en plov, så ja den er dyrere her og nu. dem jeg har arbejdet med de loger på routeren som alm bruger og påpper så op som nyt acespoint med sammen navn og lader selve routerens dhcp server stå for uddeling af ip. De er derfor for det meste kompatimle med de fleste routere.
der hvor besparelsen er er at din computer når den kører (og derfor også repeater) så bruger den ofte op imod et pat hundrede watt, hvorimod repeteren bruger op til ca 10 watt.
jeg husker ikke lige strømpriserne, men hvis vi siger at repeateren er på 24/7 i et år så svarer det til at computeren er tændt og derver repeater ca 1 time og 12 min om dagen. hvis computeren er tændt bare 40 min ekstra om dagen for at repeate så gar du brugt ca 300 kroner ekstra i strøm på ca 13 måneder
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Re: Ubuntu som repeater.?

Indlægaf Ormen » 26. jan 2009, 22:16

Jaja, det kan da sagtens gøres let og elefant, men igen, hvor er det sjove? ;)
Spørgsmålet går på om det kan lade sig gøre med Ubuntu, og det er jeg sikker på at det kan. At det kan lade sig gøre med en repeater tror jeg allerede han ved, men nogen gange får man bare lyst til at tage omvejen, enten for at blive klogere, fordi man ikke har finanserne til andet eller bare fordi at man kan ! :D
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ubuntu som repeater.?

Indlægaf Jakob77 » 27. jan 2009, 00:04

 



soundpartner skrev:en repeater kan oftest fås for ca en plov, så ja den er dyrere her og nu.



Ja, hvis vi skal regne mere nøje, så vil jeg endda godt se dig finde et salgslink til en repeater, som ikke er mere end 500 kr dyrere end det billigste trådløse netkort, som jeg kan finde.   :wink:

Så ja, der da lidt grunker at spare.
Jeg har selv købt en repeater til 695 kr, og den er ikke kompatibel med med min router.
Jeg kan måske godt få den til at virke uden sikkerhed på routeren, men det er jeg ikke interesseret i.


Angående EL-forbruget, så er det rigtigt, at det kan være en dårlig løsning og måske blive dyrere i den sidste ende.
Det må enhver gøre op med sig selv.

Til mit forventede behov skal maskinen kun tændes, når den alligevel skal bruges, men det kan være en fordel at andre brugere samtidig kan logge på. Min desktop bruger max ca. 65 Watt, når den knokler hårdt.
Det er mig noget uforståeligt, at du ikke kan se det smarte.
Hvis bare en enkelt elev kan trække en forbindelse hjem på udflugten, så kan han dele den med hele klassen.!   :D




 

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu som repeater.?

Indlægaf soundpartner » 27. jan 2009, 00:28

Jakob77 skrev: 



soundpartner skrev:en repeater kan oftest fås for ca en plov, så ja den er dyrere her og nu.



Ja, hvis vi skal regne mere nøje, så vil jeg endda godt se dig finde et salgslink til en repeater, som ikke er mere end 500 kr dyrere end det billigste trådløse netkort, som jeg kan finde.   :wink:

Så ja, der da lidt grunker at spare.
Jeg har selv købt en repeater til 695 kr, og den er ikke kompatibel med med min router.
Jeg kan måske godt få den til at virke uden sikkerhed på routeren, men det er jeg ikke interesseret i.


Angående EL-forbruget, så er det rigtigt, at det kan være en dårlig løsning og måske blive dyrere i den sidste ende.
Det må enhver gøre op med sig selv.

Til mit forventede behov skal maskinen kun tændes, når den alligevel skal bruges, men det kan være en fordel at andre brugere samtidig kan logge på. Min desktop bruger max ca. 65 Watt, når den knokler hårdt.
Det er mig noget uforståeligt, at du ikke kan se det smarte.
Hvis bare en enkelt elev kan trække en forbindelse hjem på udflugten, så kan han dele den med hele klassen.!   :D




 

tjaa dette accespoint ka bruges som repeater http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... d=repeater (og der kan du få 2 for en plov)

det at en enkelt elev trækker en forbindelse hjem og deler med hele klassen det lyder ulovligt i mine øre, så det vil jeg end ikke komentere
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ubuntu som repeater.?

Indlægaf Jakob77 » 27. jan 2009, 07:13

 



soundpartner skrev:tjaa dette accespoint ka bruges som repeater http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... d=repeater (og der kan du få 2 for en plov)


Ja, og jeg kan få 10 stk interne trådløse netkort for samme pris.
Det er jo et mega godt link, du har fundet, den slags bør du gøre noget oftere.   :)


soundpartner skrev:det at en enkelt elev trækker en forbindelse hjem og deler med hele klassen det lyder ulovligt i mine øre, så det vil jeg end ikke komentere


Så forstår jeg nok ikke, hvorfor en repeater er lovlig.

Men kan det gøres lovligt, så synes jeg stadig, at en repeaterfunktion til Ubuntu vil være et super godt værktøj.
Det vil imponere klassen, at det er Ubuntu-brugeren, der skaffer forbindelse til de elever, der modtager det dårligste signal (= god reklame), og det må også være helt i tråd med Ubuntus ønske om, at alle uanset økonomi skal kunne kommunikere via computer.   :)



 

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ubuntu som repeater.?

Indlægaf Jakob77 » 11. mar 2009, 17:20

Jeg kan så tilføje, at jeg købte denne:
http://www.satech.dk/privat/wireless.php?SID=57188a6464437f9dd469&ProductID=91

Billede

Citat fra siden:
--------------------
SN-0401AW3 (802.11g 54Mbps accesspoint med 72Mbps turbo mode som mulighed)
Pris incl. moms: 179,00 DKK (143,20).
Produktnr.: 91
Lagerstatus: Varen forventes på lager d. 10/03-2009
Nyt accesspoint fra SATechnetworks til dem der ikke har brug for en router, eller har en router i forvejen, men ønsker trådløst adgang til lokalnetværket. SN-0401AW3 skal blot tilsluttes en ledig 10 mbps eller 100 mbps port på lokalnetværket.
SN-0401AW3 understøtter en bred vifte af de nyeste krypteringsformer i form af 64/128-bit WEP, WPA(TKIP med IEEE 802.1x), WPA2 og AES

Accespointet er desuden testet og verificeret med en bred vifte af produkter og løsninger fra andre producenter og kombatibelt med bla. Intersil trådløse netværksløsninger, hvilket betyder, at denne router let kan fungere med produkter fra andre producenter.
--------------------


Jeg synes, at det er billigt, og den ser ud til at have mange funktioner både som AP og som repeater.
Men jeg kunne ikke få repeaterfunktionen til at spille med min router, som er af et andet mærke.

Det har jeg oplevet før, og derfor ser jeg selvfølgelig frem til, at Ubuntu kan hjælpe med at løse opgaven.
Strømforbruget er bestemt heller ikke altid et seriøst argument for at snyde Ubuntu for at være med.



Men foreløbig har jeg fundet ud af at klare mig med en "USB-netadapter til trådløst netværk" evt. med forlængerledning. :)

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu som repeater.?

Indlægaf thomasjohansen » 11. mar 2009, 18:14

der er nogle trådløse routere hvor man kan udskifte firmwaren med en opensource version, som kan en masse.

Hvis man kunne køre denne software i en virtualisering som fik adgang til netkortet så var det måske muligt.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster