Ad-hoc netværk går ned 1 minut efter boot up

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Ad-hoc netværk går ned 1 minut efter boot up

Indlægaf ChrisBuchholz » 10. jan 2009, 20:30

Hej,

jeg har lavet et ad-hoc netværk på min laptop, så min Eee og iPod Touch kan komme trådløst på nettet. Det har dog den premiskulør at det hele tiden går ned.
Jeg har været inde i iwconfig at kigge, og mit wifi kort har ssid'et 'CBnet' tildelt når det virker, og når det så går ned, har ssid ingen værdi.

Det sker altid 1-2 minutter efter computeren er startet helt op, og det ser ud til at ske af sig selv. Jeg ved ikke om der er et eller andet program der starter under opstart, og så går ind og ændre det. Det kunne jo godt tænkes.

Har i nogen idéer til en løsning?

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Ad-hoc netværk går ned 1 minut efter boot up

Indlægaf ChrisBuchholz » 10. jan 2009, 21:56

Overhovedet ingen der har nogen idé til en løsning?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ad-hoc netværk går ned 1 minut efter boot up

Indlægaf lath » 10. jan 2009, 22:26

ChristofferB skrev:Overhovedet ingen der har nogen idé til en løsning?


Det er vigtigt at du lokaliserer hvor dit problem er. Jeg tror at du har stillet et lidt for bredt/generelt spørgsmål så folk umuligt kan hjælpe dig, men start med:

1)
Kan din iPod tilgå din trådløse router/gateway - hele tiden?!

2)
Du skriver ikke noget om at din laptop og Eee er forskellige computere, eller den samme computer:
Hvis laptoppen har Ubuntu, og Eee computeren er en anden computer kan du så få fat i netværkets trådløse router/gateway fra Eee computeren?

Med få fat i din trådløse router/gateway mener jeg om du kan pinge den fra en Terminal, sådan her:

Kode: Vælg alt

ping -c150 10.0.0.1
, hvor 10.0.0.1 er din trådløse routers/gateways IP adresse (Du skal naturligvis ændre 10.0.0.1 til den IP adresse du har givet den.)
Ping kommandoen spørger 150 gange. Den gentages ca hvert sekund.


HUSK: Den trådløse router/gateway skal konfigureres til at ville svare på ping request, ellers vil den ikke svare!


Med

Kode: Vælg alt

route -n
i en terminal kan du finde din gateway adresse, hvis du bruger DHCP (meget sandsynligt).
Du skal kigge i den kolonne som hedder Gateway, og Iface.
Den gateway IP adresse er den som er alt andet end 0.0.0.0 i Gateway kolonnen, hvor Iface er interfacet er det som svarer til det trådløse netkort der er i din computer. (Hint: ikke eth0, som er til trådet ethernet)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Ad-hoc netværk går ned 1 minut efter boot up

Indlægaf ChrisBuchholz » 11. jan 2009, 01:48

Min laptop er ikke min Eee, men to forskellige computer...
.
Lige nu har min laptop kørt i nogen timer, og jeg kan stadigvæk logge på ad-hoc netværket både fra min Eee og min iPod Touch, men jeg kan ikke tilgå internettet. Samtidig kan jeg se i iwconfig, at mit wifi korts ssid ikke er sat, som det ellers bliver i /etc/network/interfaces.

Jeg kan ikke pinge, men jeg kan da komme med lidt data på hvordan jeg har sat tingene op...
Mit ethernet kort (der hvor jeg får internet fra) har ip 192.168.0.173, mit wifi kort som sender signalet har 192.168.1.1 og begge har netmask 255.255.255.0. Jeg har så sat mine devices til at tilgå via de informationer.
Jeg kan som sagt, sagtens connecte, men jeg kan hverken pinge (det kunne jeg dog her i torsdag), ej heller komme på nettet.
Jeg er lidt forvirret over hvordan jeg har sat tingene op, for jeg har bare fuldt nogen guides på help.ubuntu.com - der står i ifconfig at mit ethernet kort hedder 192.168.0.173, men jeg er ret sikker på jeg har kaldt det 192.168.0.1, hvilket den også siger i route -n.

UPDATE
Bare lige for at være sikker på du forstår hvor jeg er forvirret, så siger route -n at eth0 hedder 192.168.0.1, men ifconfig siger 192.168.0.173... Bør de to adresser være de samme, eller hvordan?

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Ad-hoc netværk går ned 1 minut efter boot up

Indlægaf ChrisBuchholz » 11. jan 2009, 02:02

Jeg har delvist fuldt https://help.ubuntu.com/community/Inter ... ionSharing og https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Adhoc for at sætte det op, og så har jeg også smidt firestarter op på egen hånd.

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Ad-hoc netværk går ned 1 minut efter boot up

Indlægaf ChrisBuchholz » 11. jan 2009, 14:39

Nu har jeg slået Network Manager fra, men det hjalp lige lidt.
Faktisk så har jeg overhovedet ikke kunne komme på internettet via ad-hoc idag - ikke engang i det lille minut efter startup hvor det plejer at virker, men hvis jeg kigger i iwconfig, så er det altså fordi at ssid ikke er sat.

Bare lige for at få det på det rene, så går mit ad-hoc netværk ikke ned. Jeg er connected hele tiden, jeg kan bare ikke komme på nettet, efter ssid bliver udefineret.

Her kan du se min /etc/network/interfaces: http://paste2.org/p/128131
ifconfig: http://paste2.org/p/128133
iwconfig: http://paste2.org/p/128134
route -n: http://paste2.org/p/128135

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Ad-hoc netværk går ned 1 minut efter boot up

Indlægaf ChrisBuchholz » 11. jan 2009, 16:07

Før da jeg sagde jeg har slået NetworkManager fra, var det lyv. Det var kun appletten, har jeg fundet ud af...

jeg har skrevet et script, netrestart, og det scriptet gør er:
/etc/init.d/networking restart
/etc/init.d/NetworkManager stop

Og efter jeg kørte det script, har mine devices alle været på nettet, og det er ca. 10 min siden.
Det eneste problem er nu, at jeg er nød til at kalde kommandoen hver gang jeg skal have ad-hoc til at virke. Men det er måske egentligt meget godt, for så kan jo tænde og slukke for det som jeg ønsker.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ad-hoc netværk går ned 1 minut efter boot up

Indlægaf lath » 11. jan 2009, 17:02

ChristofferB skrev:Før da jeg sagde jeg har slået NetworkManager fra, var det lyv. Det var kun appletten, har jeg fundet ud af...

jeg har skrevet et script, netrestart, og det scriptet gør er:
/etc/init.d/networking restart
/etc/init.d/NetworkManager stop

Og efter jeg kørte det script, har mine devices alle været på nettet, og det er ca. 10 min siden.
Det eneste problem er nu, at jeg er nød til at kalde kommandoen hver gang jeg skal have ad-hoc til at virke. Men det er måske egentligt meget godt, for så kan jo tænde og slukke for det som jeg ønsker.


Hej ChristofferB

Unskyld jeg ikke har svaret i lang tid, men jeg har lidt travlt ...

Din routertabel ...
#Kernel IP routing table
#Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
#192.168.1.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 ra0
#192.168.0.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
#169.254.0.0 0.0.0.0 255.255.0.0 U 1000 0 0 eth0
#0.0.0.0 192.168.0.1 0.0.0.0 UG 100 0 0 eth0

... fortæller mig at:
  • På eth0 - dit kablede netværk (kig i Iface kolonnen) har du defineret 2 netværk:
  • På ra0 (sikkert et trådløst netkort):
    192.168.1.0/24 (ip adresser fra 192.168.0.1 til 192.168.0.254, og broadcast adresse på 192.168.0.255). Ingen adgang til internet fra det netværk fra denne computer (Fordi der ingen 192.168.1.NNN, IP adresse er i Gateway kolonnen. NNN er et tal imellem 1 og 254)
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Ad-hoc netværk går ned 1 minut efter boot up

Indlægaf ChrisBuchholz » 12. jan 2009, 09:23

Jeg kan godt se problematikken i det, og hvad angår det med offentlige ip'er, må jeg lige have kigget på det, men sjovt nok, så virker det altså, trods at både dig, og en fyr på et andet forum siger det ikke bør virke.

Jeg er dog ikke sikker på jeg overhovedet forstå termet offentlig ip, må jeg indrømme. Det lære jeg dog nok med tiden:P

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster