Trådet netværks problemer! (Zepto Nexus)

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Froody
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. dec 2008, 17:49

Trådet netværks problemer! (Zepto Nexus)

Indlægaf Froody » 8. jan 2009, 23:24

Hej allesammen!

Jeg sidder med et et problem af en lidt mystisk karakter. Jeg har en rimelig ny Zepto Nexus bærbar, ca 2 måneder gammel, og har en del problemer med at få den til at makke ret. Jeg har først haft nogle problemer med det trådløse, men det er ordnet nu. I mellem tiden er der dog opstået problemer med det trådede netværk, som jeg bruger hjemme. Det mystiske er at det har virket fint i den første måneds tid, indtil for ca 2 ugers tid siden hvor det pludselig ikke kunne få forbindelse igen. Jeg har lavet en bios opdatering deromkring, men er rimelig sikker på at det først er efter at problemet er opstået. Det mere mærkelige er at Ubuntu (8.10), kunne få forbindelse en gang imellem, på mere eller mindre tilfældige tidspunkter; efter en genstart, efter X min tændt, ved at tage AC kablet ind/ud og derefter netværkstikket ind/ud.

Jeg prøvede derefter at foretage en reinstallation af Ubuntu, bare for at være sikker, hvilket så ud til at løse problemet, de første to dage. Her kunne jeg genstarte lige så tosset jeg ville og den kunne få forbindelse. Men herefter valgte den at stå af og nu kan den kunne finde netværk det det absolut passer den!

Håber ikke at det blev alt for langt og uoverskueligt. Jeg er lige startet med ubuntu på den her maskine, men er ved at nogenlunde inde på livet af det. Håber nogen der har nogen gode ideer til hvad der kan være galt. På forhånd tak for hjælpen

Jakob

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Trådet netværks problemer! (Zepto Nexus)

Indlægaf Jimmyfj » 9. jan 2009, 09:47

Hej Froody

Nu skriver du ikke noget om hvorvidt du har installeret opdateringer til din Ubuntu. Men ud fra din fejlbeskrivelse vil jeg mene, at problemet ligger i en opdatering, du har modtaget. Mit gæt vil være, at der er en bug i den network-manager-opdate du modtager via opdatering, men der kan også være tale om en fejl i den driver du har installeret.

Til en start vil det være en god hjælp for os, hvis du lige lister maskinens specs. Det gør det lidt lettere at spore sig ind på fejlen. Det vil også være rart at vide, om du sidder bag en router, og hvis så hvilken.

PS. Jeg går ud fra at der er tale om en ren Ubuntu installation, og altså ikke en dual-boot.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Froody
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. dec 2008, 17:49

Re: Trådet netværks problemer! (Zepto Nexus)

Indlægaf Froody » 9. jan 2009, 12:02

Netværkskortet er et RTL8111 (Kan ikke lige liste fra lspci, da netværk 100% nægter at samarbejde på den nu). Resten af maskinen er en E8400 dualcore, 9600gt gfx, 4gb ram, rl2860 wireless

Det er en ren Ubuntu installation, dog har jeg har prøvet at installere Windows XP på den, men den installation stopper efter at have loadet drivere. Jeg har fundet noget om at der skulle findes en bug i 2.6xx kernel om at RTL8111, men det er under dualboot hvor Windows lukker kortet for noget Wake-On-Lan, kunne Windows installationsprogrammet evt. have gjort dette?

Jeg er bag en Zyxel P-335 router, som umiddelbart virker (Kan få en xbox på nettet gennem den, på samme kabel).

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Trådet netværks problemer! (Zepto Nexus)

Indlægaf Jimmyfj » 9. jan 2009, 12:23

Umiddelbart vil jeg foreslå dig lige at åbne din bios og tjekke, om Wake On LAN er aktiveret, og om der er andre indstillinger omkring dit LAN som kan virke forstyrrende. Er Wake-on-LAN aktiveret deaktiverer du denne.

Jeg kan forstille mig at der et sted i BIOS ligger en IRQ-konflikt som lukker dit netkort ned, indikeret af den periodiske on/off aktivitet. Lister din computer BIOS i opstarten vil du, ved at pause denne opstarts-sekvens lige så snart skærmen viser IRQ listen kunne se, om der er nogen umiddelbar IRQ-konflikt, hvilket er tilfældet hvis to enheder står til at kalde samme IRQ.

Normal IRQ for netkort er IRQ-9 eller IRQ-13 afhængig af din BIOS. Derfor vil det være en god ting lige at kigge efter i din BIOS om dine I/O alle står til PCI-ISA (dette varierer fra BIOS til BIOS).

Ellers kan du læse lidt om fænomenet her:

http://en.kioskea.net/contents/pc/inter ... q-dma.php3
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster