opendns

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

opendns

Indlægaf soundpartner » 7. jan 2009, 21:00

Jeg har i et stykke tid haft en oplevelse om at nettet var en smule langsomt og underligt. nogle hjemmesider kunne ikke vises. mest irriterende var det at jeg ikke altid kunne tilgå min egen server (som er administreret via dyndns) i et stykke tid efter jeg har skiftet dnsadresse.

Løsningen var ganske simpelt at gå ind på routeren og ændre min dns-server til open-dns. frem for udbyderens dns-servere.

har du en router på dit netværk er det meget nemt at gå ind i routeren og ændre dns settings.
Hvordan dette gøres er forskelligt fra router til router, men i min router ser det for eksempel således ud.
Billede
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: opendns

Indlægaf Toddvarg » 4. sep 2009, 17:04

Jeg har kigget på opendns, men har lidt svært at gennomskue om det er sikrere end den normale og evt. hurtigere. Når man forandrer inde i routeren, er det sådan at alle pc går på opendns. Er det nogen ulemper med opendns?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: opendns

Indlægaf Jarlen » 4. sep 2009, 18:08

Toddvarg skrev:Jeg har kigget på opendns, men har lidt svært at gennomskue om det er sikrere end den normale og evt. hurtigere. Når man forandrer inde i routeren, er det sådan at alle pc går på opendns. Er det nogen ulemper med opendns?

De mener selvfølgelig selv at de er både hurtigere og sikrere.
Vedr. hastigheden er der ikke andet at gøre end at teste det. Det kommer helt an på dit netværk, hvor du bor henne, hvor hurtig din nuværende DNS er, osv. desuden kommer det meget an på hvor meget load der er på OpenDNS maskinerne, så hvad der er hurtigst den ene dag er ikke nødvendigvis den næste.
Mht. sikkerhed kan du jo aldrig være sikker på hvordan OpenDNS håndterer deres sikkerhed. Til gengæld kan du være sikker på at de fleste danske internetudbydere både logger og overvåger alt hvad du besøger af hjemmesider og alt hvad du downloader, så man kan jo overveje om sikkerheden rent faktisk kan blive dårligere ;-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

gaffa

Re: opendns

Indlægaf gaffa » 4. sep 2009, 19:14

Det der med at nettet er langsomt og "underligt" tror jeg ikke skyldes DNS, men blot din udbyder eller eventuelt lidt for meget P2P trafik.

OpenDNS bruger dine data på samme måde som Google gør det. Indtaster du en adresse der ikke eksisterer så får du også en reklameside op. Det er sådan de tjener penge.

Det er ganske naturligt at det tager lidt tid før ændrede DNS oplysninger har fundet vej til din udbyders DNS såvel som at det også tager tid før oplysningerne bliver ændret hos OpenDNS. Hvis det kun er fordi at _du_ ikke kan tilgå siden kan du evt. midlertidigt indsætte en linie i din hosts fil med opdateret IP til domænenavnet, indtil at oplysningerne har spredt sig ud til verdens DNS servere.

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: opendns

Indlægaf karl » 5. sep 2009, 12:50

Mine erfaringer med open dns er meget positive. Jeg har i lang tid været meget irriteret over min forbindelse, som var langsom og til tider ustabil, selv om det er en 12mb forbindelse og på fibernet.
Efter jeg satte min pc op til at bruge Open dns, har jeg ikke oplevet problemer. Visning af sider går meget hurtigere, videoer kører bedre og forbindelsen er altid stabil.
Så det har i alt fald været løsningen på mine problemer.
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster