Indtastning af IP og gateway

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
PerSimonsen
Indlæg: 186
Tilmeldt: 3. okt 2008, 19:03
Geografisk sted: Langt fra Las Vegas aka. Ballerup

Indtastning af IP og gateway

Indlægaf PerSimonsen » 3. jan 2009, 19:42

Da jeg står og er ved at flytte, har jeg det nye sted. Fået en oplysningsseddel, med IP, gateway, og noget DNS.

Som der er en udførlig forklaring til hvordan jeg sætter op i Windows. Men hvor skal jeg skrive de ting henne i Ubuntu. Har siddet og kigget menu'erne igennem. Men syntes ikke jeg kan finde en menu hvor jeg kan skrive de oplysninger.

Har prøvet at sættte min svoger's bærbar til, i den nye lejlighed. Der søgte den lidt, men fandt intet.

Er det flere menu'er man skal skrive det i.



Og så et lille sidespørgsmål, på væggen er der 2 net stik et rødt og et grønt. Hvilket et skal bruges, når jeg har de oplysninger jeg har. Mit netkabel passer i begge. Er det noget internt netværk det ene. Har aldrig set 2 sammen.



Hilsen Per
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat?
MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Indtastning af IP og gateway

Indlægaf lath » 3. jan 2009, 20:01

PerSimonsen skrev:Da jeg står og er ved at flytte, har jeg det nye sted. Fået en oplysningsseddel, med IP, gateway, og noget DNS.

Som der er en udførlig forklaring til hvordan jeg sætter op i Windows. Men hvor skal jeg skrive de ting henne i Ubuntu. Har siddet og kigget menu'erne igennem. Men syntes ikke jeg kan finde en menu hvor jeg kan skrive de oplysninger.

Har prøvet at sættte min svoger's bærbar til, i den nye lejlighed. Der søgte den lidt, men fandt intet.

Er det flere menu'er man skal skrive det i.



Og så et lille sidespørgsmål, på væggen er der 2 net stik et rødt og et grønt. Hvilket et skal bruges, når jeg har de oplysninger jeg har. Mit netkabel passer i begge. Er det noget internt netværk det ene. Har aldrig set 2 sammen.



Hilsen Per



Kan du ikke lige skrive hvilke oplysninger du har fået, det vil gøre det lidt nemmere at få dig på nettet med Linux (udelad bare email konto+kodeord oplysninger - de er ikke relevante, men det vidste du nok i forvejen.

At din svogers bærbar "søger" lidt (efter en DHCP server) uden at komme på gør det meget sandsynligt at du skal sætte en statisk IP adresse med DNS etc op, hvilket heldigvis er ret nemt i Linux.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Indtastning af IP og gateway

Indlægaf lath » 3. jan 2009, 20:05

Apropos de 2 stik: Det er faktisk ret almindeligt at levere telefoni+internet via et sådant kombistik.

hvad der er hvad bør stå i det materiale du har fået udleveret fra din internetudbyder (ISP), eller kan du bare ringe til din ISP at få det at vide.

Den ene er meget sandsynligt et (fastnet)-telefoni stik, som kræver et lille special-adapterkabel for at kunne tilsluttes en alm fastnettlf.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Indtastning af IP og gateway

Indlægaf Warhawk » 3. jan 2009, 20:30

Hejsa,

Det er nu ganske nemt at sætte op i Linux også.

Højreklik på Networkmanager og vælg Edit Connections... Vælg fanen Wired og Tilføj. Giv forbindelsen et meningsfyldt navn. Vælg derefter fanen IPv4 Settings. Ændr Method fra Automatic (DHCP) til Manual.

Under Addresses har du fanerne Address, Netmask og Gateway. Udfyld disse med de oplysninger, du har fået. Skriv også DNS server og gem indstillingerne. Voila! - du er kørende.

Med hensyn til udtag så er det det grønne udtag, du skal bruge.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

PerSimonsen
Indlæg: 186
Tilmeldt: 3. okt 2008, 19:03
Geografisk sted: Langt fra Las Vegas aka. Ballerup

Re: Indtastning af IP og gateway

Indlægaf PerSimonsen » 3. jan 2009, 21:02

Tak allesammen !! Den løsning Warhawk kom med, prøver jeg lige af imorgen. Da det passer meget godt med de oplysninger jeg har fået. Har lige været inde i indstilninger, og se at de menuer var der, ligepludselig.

Men det passer også meget godt med det grønne stik, det var med det i at den kunne søge.

Tak endnu en gang, havde ikke fundet ud af det selv.
If we aren't supposed to eat animals, why are they made of meat?
MOMS ? Jeg har ikke bestilt moms !!

ellert-CA
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15. apr 2009, 17:45
IRC nickname: ellert-CA
Geografisk sted: burde min avatar vise ;-)

Re: Indtastning af IP og gateway

Indlægaf ellert-CA » 30. dec 2009, 15:32

Hej og jeg vil gerne have mere end 1 dns-server indsat i min netconf men jeg er da jeg ikke ved hvordan jeg adskiller dem af på den samme linie tør jeg ikke.
Mit håb er der er nogen her der ved om jeg skal bruge mellemrum eller , :)
For retten til forskellighed

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Indtastning af IP og gateway

Indlægaf lath » 30. dec 2009, 17:52

ellert-CA skrev:Hej og jeg vil gerne have mere end 1 dns-server indsat i min netconf men jeg er da jeg ikke ved hvordan jeg adskiller dem af på den samme linie tør jeg ikke.
Mit håb er der er nogen her der ved om jeg skal bruge mellemrum eller , :)


Sæt dem ind i /etc/resolv.conf filen

En server pr linie.
Adskillelse af en server fra en anden ved et linjeskift (tryk på enter/retur tast)

Edit:
/etc/resolv.conf er stedet hvor systemet kigger efter en DNS server, men den bliver redigeret af Network Manager.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=276641, og http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1367940 skriver om hvad kan gøre. Jeg tror at det sidste link er det mest nyttige for dig.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

ellert-CA
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15. apr 2009, 17:45
IRC nickname: ellert-CA
Geografisk sted: burde min avatar vise ;-)

Re: Indtastning af IP og gateway

Indlægaf ellert-CA » 31. dec 2009, 14:36

lath skrev:
Sæt dem ind i /etc/resolv.conf filen

En server pr linie.
Adskillelse af en server fra en anden ved et linjeskift (tryk på enter/retur tast)

Edit:
/etc/resolv.conf er stedet hvor systemet kigger efter en DNS server, men den bliver redigeret af Network Manager.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=276641, og http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1367940 skriver om hvad kan gøre. Jeg tror at det sidste link er det mest nyttige for dig.

/Lars



Mange tak for hjælp og vil kigge på de links du smed :-)
godt nytår
For retten til forskellighed

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster