Wireless - meget mærkeligt

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
achristoffersen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. dec 2008, 21:52

Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf achristoffersen » 18. dec 2008, 22:00

En fuldstændig tosset situation: Jeg har ubuntu 8.10 installeret på en fujitsu t4220. Jeg har trådløst internet via en D-link n router.
Huset har tre computere. a) med vista, b) med ubuntu 8.10, og c) dual boot med ubuntu og xp tablet. Det er sidst nævnte der er problemet.

a b og c har ikke haft problemer med at bruge wireless. Men lige pludselig - fra det ene øjeblik til det næste, kan ubuntu partitionen på c) ikke finde mit hjemmenetværk. Computeren finder alle mulige andre netværk - men ikke det jeg skal bruge for at conecte. Der er ikke tale om et skjult netværk, og det kan heller ikke lade sig gøre at connecte til det som sådan.

Det kan ikke være et hardware problem - for computeren kan jo finde andre net.

Det hjælper ikke at resette routeren (har endnu ikke prøvet et hard reset til fabriksindstillingerne).

Har nogen hørt om noget lignende før?

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf Jarlen » 18. dec 2008, 22:15

Hej, jeg har flyttet dit indlæg til netværksforummet, for at gøre det lettere for netværkseksperterne at finde dit indlæg at svare :-)

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig. Jeg havde nogle teorier om at det måske var grundet forskellige netværksstandarder (-g vs. -n) men hvis det har fungeret før, er det jo næppe det. Så er jeg desværre ikke helt sikker på hvor problemet ligger.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

achristoffersen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. dec 2008, 21:52

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf achristoffersen » 18. dec 2008, 22:33

Hej Jesper,

1000 tak - beklager at jeg postede i forkert forum. Det er virkeligt mærkeligt, for det har fungeret før og andre computere kan også connecte. Endda den samme computer blot via windows partitionen.

achristoffersen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. dec 2008, 21:52

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf achristoffersen » 18. dec 2008, 23:21

Jeg har lige forsøgt at conecte igen: Kiggede efterfølgende i routerens log og fandt:
Mon Feb 02 10:54:59 2004 Blocked incoming TCP packet from 66.249.91.17:443 to 213.185.21.245:48616 with unexpected sequence 3333271638 (expected 3240012220 to 3240759741)


Det gør mig optimistisk - om end jeg ikke fatter hvorfor ubuntu har lavet noget om af sig selv..

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf Jarlen » 18. dec 2008, 23:29

Hvis du har brugt autoconnect, har du så prøvet at fjerne forbindelsen til dit netværk fra network manager, og så prøve at connecte manuelt igen?
Jeg er ikke helt sikker på hvor de to IP-adresser i dit citat kommer fra, da ingen af dem ligner en lokal adresse, med port 443 er en HTTPS port, hvilket tyder på at din computer enten prøve på at oprette en krypteret forbindelse udadtil, eller den anden vej.
Begge dele virker meget underligt da du ikke kan connecte til netværket, men det er ca. hvad der står :)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

achristoffersen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. dec 2008, 21:52

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf achristoffersen » 19. dec 2008, 08:42

Hej Jarlen,

Ja - det er det som er så mærkeligt. Jeg har fjernet al wireless historik og auto forbindelser. men ubuntu kan ikke engang finde min router (som ellers ikke er skjult), og jeg kan derfor heller ikke connecte manuelt.

Jeg er ualmindeligt forvirret.

achristoffersen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. dec 2008, 21:52

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf achristoffersen » 21. dec 2008, 15:19

kan jeg evt. afinstallere helle wireless modulet og geninstallere det igen? evt. fra en liveCD? Problemet er nemlig ikke løst.

achristoffersen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. dec 2008, 21:52

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf achristoffersen » 3. jan 2009, 12:48

Til orientering og bump, eksistere problemet stadig. Andre computere kan sagtens komme på det trådløse net herhjemme, men ikke min fujitsu t4215. Lige nu bruger jeg en nabo's ubeskyttede net - så selve det trådløse netværk burde fungere fint.

Jeg kan ikke en gang 'se' mit netværk.

På et tidspunkt ændrede perspektiv bredbånd min frekvens, hvorefter min fujitsu kunne koble sig på i et par dage. Jeg tilskriver dog dette tilfældigheder da tilkobling må være afhængig af routeren, og ikke det signal der går ind til routeren... Som sagt kan andre computere sagtens logge sig på.

Godt nytår!

achristoffersen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. dec 2008, 21:52

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf achristoffersen » 3. jan 2009, 18:08

Min Router var sat til at sende både i n, g og b. Jeg har nu instillet til kun at sende g.

Desuden har jeg indstillet sikkerhed til wpa2 og ikke auto mellem wpa og wpa2.. Det ser ud til at gøre foreskillen.

Så - problemet er vist løst.

achristoffersen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. dec 2008, 21:52

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf achristoffersen » 9. feb 2009, 00:06

Øv - problemet er ikke helt løst. Lige nu er 2 computere (en windows vista. en ubuntu 8.10) på nettet, mens den 3 (ubuntu 8.10) simpelt hen ikke kan finde mit hjemme netværk. Selv min nokia telefon kan sgu bruge min wireless.

Det er mig en gåde hvorfor jeg kan se alle naboernes net - men ikke mit eget. I går virkede nettet uden problemer.

Fandet en enkelt tråd på nettet der minder om mit eget problem. Men det er heller ikke blevet løst: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=57763

Al hjælp meget værdsat.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf Spotten » 9. feb 2009, 00:34

Jeg har oplevet præcis samme problem med min MSI PR 200, både med Ubuntu 8.10 32/64 bit OG Kubuntu 8.10 32/64 bit, så du er ikke alene om det! Dog har jeg ikke kunne finde nogle andre løsninger end at skifte "channel" på min trådløse router i ny og næ, da det virker til den mister forbindelsen delvist når den bare står og "idler" ved ikke om det er pga. kvaliteten af router eller hvad dette problem kan skyldes! Det er bare irriternene! Windows Vista har IKKE det problem med samme maskine, overhovedet!

Så det virker som en "bug" mellem dårligt signal, skæv channel, og Ubuntu/Kubuntus netværksopsætning! Mener også at have hørt nogle siger de kun kan finde de udlandske standarder, hvor det gør det umuligt at forbinde et netværk i DK.

achristoffersen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 18. dec 2008, 21:52

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf achristoffersen » 9. feb 2009, 18:35

Thank god - jeg er ikke allene...

Men jeg er på igen - efter et reset af routeren. Men det er jo et relativt alvorligt problem. Hvor ville være det bedste sted at file en bug-report?

Og mon det er noget wifirader kan rode bod på?

Baum
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12. feb 2009, 11:00
IRC nickname: Baum

Re: Wireless - meget mærkeligt

Indlægaf Baum » 12. feb 2009, 11:05

Hej.

Min søster havde lignende problem. Alle andre netværk end hendes eget stod i listen.

Problemet var at routeren stod på kanal 13. Ikke alle netværkskort understøtter kanal 12 og 13.
Skift af kanal løste problemet.

mvh
Baum

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster