Ethernet adapter til strømstik

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ethernet adapter til strømstik

Indlægaf Pihl » 6. dec 2008, 14:08

Jeg står og skal bruge en ethernet adapter som kan overføre netværk via strømstikket, da jeg er i en situation, hvor trådløs netværk ikke er tilstrækkelig.

Men i den adapter som jeg har kigget på, står der Windows under systemkrav. Jeg har ingen erfaring med disse adaptere, men det er formodentligt fordi der skal installeres en driver på den computer, som tilslutter sig adapteren.

Er der nogen, som har erfaringer med det i Ubuntu?

http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... Specs=true

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ethernet adapter til strømstik

Indlægaf lath » 6. dec 2008, 20:16

Pihl skrev:Jeg står og skal bruge en ethernet adapter som kan overføre netværk via strømstikket, da jeg er i en situation, hvor trådløs netværk ikke er tilstrækkelig.

Men i den adapter som jeg har kigget på, står der Windows under systemkrav. Jeg har ingen erfaring med disse adaptere, men det er formodentligt fordi der skal installeres en driver på den computer, som tilslutter sig adapteren.

Er der nogen, som har erfaringer med det i Ubuntu?

http://edbpriser.dk/Products/Listprices ... Specs=true


Du kan ikke bruge et Ethernet-kabel, eller (hvis længden af kablet er > 100 meter, så) et fiber-optisk kabel?
Du har self problemer, hvis du bor i en fredet bygning, da alle bygningsændringer i så tilfælde skal forhåndsgodkendes!

Det bedste ville være hvis de 2 dimser du putter på elnettet og ethernetværket fungerer som simple repeatere, som er en netværksenhed som fungerer udelukkende på det laveste (elektriske) lag, og dermed ingen driver kræver - den kræver kun strøm, hvilket er nemt lige at tage fra elnettet.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ethernet adapter til strømstik, "Amitech Homeplug Turbo"

Indlægaf lath » 6. dec 2008, 20:50

Det ser ud til at "AmiTech Homeplug Turbo" opfylder dit behov uden drivere:

Salgsgas fra Amitech om produktet på edbpriser.dk (http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=204030&Specs=true):
Amitech HomePlug er en helt ny type netværk, hvor du forbinder boligens computere gennem den almindelige stikkontakt. Kunne du tænke dig at få nem adgang til din internet-forbindelse fra andre rum i boligen, er HomePlug det rigtige valg. I forhold til andre netværk (kabel-baseret eller trådløst netværk), er Amitech HomePlug usædvanligt nemt at installere: du skal ikke installere software, men blot sætte HomePlug i stikkontakten, og nettet er etableret.


Herunder: Det ser ud til at dimsen er en bro, og sådan en kræver ikke drivere eller et specielt OS, signaler på den ene boks' modtager (RX+, RX-) ledninger kommer ud på den anden boks' (TX+, TX-) ledninger, den anden boks sender også hvad den modtager videre til den første boks.
Produktets egenskaber, oxo sakset fra edbpriser.dk:
Amitech HomePlug Turbo




Produkt:

Amitech HomePlug Turbo



Antal pakker: 1


Fabrikant: Amitech


Gruppe: Bridges & routers


Kompatibilitet: Pc


Model: Turbo


Produktlinje: Amitech HomePlug



Netværk:

85 Mbps / Kabling / Bro



Produkttype Type: Bridge


Dataoverførselshastighed: 85 Mbps


Egenskaber: 56-bit kryptering, Auto-uplink (auto MDI/MDI-X)


Forbindelsesteknologi: Kabling


Model: Ekstern


Netværk: Bro


Overensstemmelsesstandarder: IEEE 802.3


Statusindikatorer: Status, Strøm, Tilslutningsaktivitet



Stik:

RJ-45 / Strøm



Netværk / effekt




Strøm:

1



Antal: 1


Forbindelsestype: Strøm


Type: Netværk / effekt


Netværk




RJ-45:

1



Antal: 1


Forbindelsestype: RJ-45


Type: Netværk



Dimensioner:

9.2 cm x 6.6 cm x 4.5 cm



Bredde: 6.6 cm


Dybde: 4.5 cm


Højde: 9.2 cm


Produkt kode: 14981


Tilføjet : 8-5-2006


FLERE SPECIFIKATIONER




Effektenhed:

Strømforsyning



Model: Intern


Nominal spænding: AC 230V


Type: Strømforsyning



Linie egenskaber:

DBPSK / DQPSK / OFDM / ROBO



Liniekodningsformat: DBPSK, DQPSK, OFDM, ROBO



Systemkrav:

Microsoft Windows 98SE/2000/ME/XP



OS nødvendig: Microsoft Windows 98SE/2000/ME/XP



Miljø:

Min: 5 °C / Max: 37 °C



Fugtighedsgrad ved brug: 10 - 90%


Maks. driftstemperatur: 37 °C


Min. driftstemperatur: 5 °C



Programmel:

Drivers & Utilities



Type: Drivers & Utilities


PRODUCENTENS BESKRIVELSE
Amitech HomePlug er en helt ny type netværk, hvor du forbinder boligens computere gennem den almindelige stikkontakt. Kunne du tænke dig at få nem adgang til din internet-forbindelse fra andre rum i boligen, er HomePlug det rigtige valg. I forhold til andre netværk (kabel-baseret eller trådløst netværk), er Amitech HomePlug usædvanligt nemt at installere: du skal ikke installere software, men blot sætte HomePlug i stikkontakten, og nettet er etableret.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ethernet adapter til strømstik

Indlægaf Pihl » 7. dec 2008, 13:08

Jep lath, det ligner lige præcis det, som jeg er ude efter, og hastigheden er også helt ok på den.

Lidt ærgeligt prisen kun er for én, da man jo i sagens natur skal bruge to, og det så hurtigt løber op. Men sådan er det jo, hvis man ikke kan bruge almindelig kabel eller trådløs.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Ethernet adapter til strømstik

Indlægaf eitreach » 7. dec 2008, 14:19

Grundet nyt forum til netop netværk, bliver denne tråd flyttet til den nye lokalitet. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster