Mangler netværksforbindelse (kabel)

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
poel.paarup
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27. nov 2008, 14:08

Mangler netværksforbindelse (kabel)

Indlægaf poel.paarup » 27. nov 2008, 14:37

Mit hjemmenetværk består/bestod af 3 x PC (2 med kabel (XP) og én trådløs (VISTA)).
Alt kørte over router ok - indbyrdes og til internet.

Nu har jeg installeret UBUNTU 8.04 i fuld installation på den ældste PC (kabel).
Installationen fungerer, men jeg kan overhovedet ikke få (en simpel?) netværksforbindelsen op at køre.
En PC uden netværksforbindelse er ikke meget værd!
Hvem vil guide mig i mål?

Mvh Poel.Paarup :(

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mangler netværksforbindelse (kabel)

Indlægaf Christian.Arvai » 27. nov 2008, 15:48

hej og velkommen til forum :)



jeg er ikke den bedste herinde til netværk, men kablet net er der nok en chance for at jeg kan finde ud af, ellers er der nok andre herinde der kan :wink:

1: har du prøvet at kører en opdatering, system>administration>opdateringshåndtering og prøvet nettet igen ?

2: i dit øverste panel i højre side er der et ikon for netværk, er det kablede net aktiveret i denne menu ?

3: da du installerede "UBUNTU 8.04 i fuld installation på den ældste PC (kabel).", havde du så sluttet netværket til pc´en inden installetion ?

4: hvilken type pc drejer det sig om ? (og hvor gamle er den ca.)

5: hvilken specs. er der på den pc du installere på ? (cpu - ram grafikkort - osv.)

6: hvilken bitudgave (32 eller 64 bit) af ubuntu 8.04 installerede du ?

7: dette kun en mulighed og ikke noget jeg er sikker på om har indflydelse på kablet netværk, men har du aktiveret hardware drivers ?
Hvorfor : Nogle hardware producenter licenserer deres drivere på en måde, så Ubuntu-teamet ikke kan sætte dem op før du gør det aktivt. Dette gælder især for Nvidia, Ati og Hardware Access Layer (HAL). Du kan blive nød til genstarte computeren efter dette trin.
Gå til System -> Administration -> Hardware drivers og sæt flueben i alle de tomme felter.

Citat fra: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=100
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

poel.paarup
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27. nov 2008, 14:08

Re: Mangler netværksforbindelse (kabel)

Indlægaf poel.paarup » 27. nov 2008, 17:03

Tak Christian
1. opdatering er kørt - hjælper ikke. Hvor skulle jeg opdatere fra, når jeg ingen forbindelse har?
2. Netværksikonet viser: ikke tilsluttet men fluebenet er sat til connect.
3. Netværkskablet var isat før, under og efter installationen-
4. Dell Dimension XPS R350 fra 1998
5. Pentium 2 eller 3. 384 kb RAM, 350 Mhz. Har fint kørt XP Proffessional og Office 2007
6. 32 bit
7. Hardware drivers finder den ikke og jeg kan derfor ikke sætte nogen flueben. (no proprietary drivers are in use on this system).

Jeg er klar til nye instrukser - glæder mig bare sådan til at komme på!

Mvh poel.paarup

poel.paarup
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27. nov 2008, 14:08

Re: Mangler netværksforbindelse (kabel)

Indlægaf poel.paarup » 27. nov 2008, 17:05

Tak Christian
1. opdatering er kørt - hjælper ikke. Hvor skulle jeg opdatere fra, når jeg ingen forbindelse har?
2. Netværksikonet viser: ikke tilsluttet men fluebenet er sat til connect.
3. Netværkskablet var isat før, under og efter installationen-
4. Dell Dimension XPS R350 fra 1998
5. Pentium 2 eller 3. 384 kb RAM, 350 Mhz. Har fint kørt XP Proffessional og Office 2007
6. 32 bit
7. Hardware drivers finder den ikke og jeg kan derfor ikke sætte nogen flueben. (no proprietary drivers are in use on this system).

Jeg er klar til nye instrukser - glæder mig bare sådan til at komme på!

Mvh poel.paarup

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mangler netværksforbindelse (kabel)

Indlægaf Christian.Arvai » 27. nov 2008, 17:19

hej

jeg indrømmer blankt at jeg ikke helt forstår dette, ubuntu plejer altid at kunne kører kablet netværk (det er trådløst der nogle gange driller), så jeg står af på det punkt nu :( .
men bortset fra det, med de specs. den pc har ville jeg personligt have installeret xubuntu http://www.xubuntu.org/get , det er en udgave af
ubuntu som er beregnet til "effektsvage" pc´er, eller måske ubuntu 7.10 som jeg selv kører med på min den ældste pc (men den har 512mb ram)


EDIT:

men kan du ikke gå ind i programmer>tilbehør>terminal og indsætte:

Kode: Vælg alt

lspci

kopiere hele resultatet fra terminalen og sende dem i et indlæg herinde ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Mangler netværksforbindelse (kabel)

Indlægaf Warhawk » 27. nov 2008, 18:10

Jeg er enig med Christian i, at du får en bedre oplevelse med Xubuntu når din maskine er så svag. Dit netkort er jo rigtigt gammelt og tilsyneladende ikke understøttet, men det ser vi når du poster indholdet fra kommandoen.

Du kan enkelt og hurtigt løse problemet ved at udskifte det gamle netværkskort med et moderne - f.eks. et Realtek som er udmærket kvalitet og koster under 100 kr.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

poel.paarup
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27. nov 2008, 14:08

Re: Mangler netværksforbindelse (kabel)

Indlægaf poel.paarup » 27. nov 2008, 20:05

Hej Michael
Tak fordi du vil hjælpe mig videre.
Her er lspci:

bo@Kontor:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX Host bridge (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX AGP bridge (rev 02)
00:07.0 ISA bridge: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 ISA (rev 02)
00:07.1 IDE interface: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 IDE (rev 01)
00:07.2 USB Controller: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 USB (rev 01)
00:07.3 Bridge: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 ACPI (rev 02)
00:0d.0 Multimedia video controller: Brooktree Corporation Bt878 Video Capture (rev 11)
00:0d.1 Multimedia controller: Brooktree Corporation Bt878 Audio Capture (rev 11)
00:0f.0 Multimedia audio controller: Aureal Semiconductor Vortex 1 (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: NVidia / SGS Thomson (Joint Venture) Riva128 (rev 10)
bo@Kontor:~$

Er der overhovedet et netkort i ovenstående?
Hvis det blot er et spørgsmål om et nyt netkort vil jeg installere et sådant.
Jeg har endnu et enkelt problem med ubuntu. PC'en hænger i f.m. shut down med billedet af ubuntu stående på skærmen. Hvis der vælges restart hænger PC'en ikke men lukker ned og starter op som den skal.
Mvh
Poel.Paarup

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mangler netværksforbindelse (kabel)

Indlægaf Christian.Arvai » 27. nov 2008, 20:14

poel.paarup skrev:Jeg har endnu et enkelt problem med ubuntu. PC'en hænger i f.m. shut down med billedet af ubuntu stående på skærmen. Hvis der vælges restart hænger PC'en ikke men lukker ned og starter op som den skal.

du har altså også spændt den pc lidt rigeligt hårdt op nu, men hvis du alligevel gerne vil købe et netkort, vil jeg anbefale dig også at købe 512 mb ram, så kommer det til at passe bedre til 8.04.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

poel.paarup
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27. nov 2008, 14:08

Re: Mangler netværksforbindelse (kabel)

Indlægaf poel.paarup » 27. nov 2008, 22:14

Hej Christian og Michael
Jeg fandtet andet og knap så gammelt netkort på hjemmelageret - og nu er jeg kørende. Rigtig mange tak til jer begge.
Den gamle Dell kan max monteres med de 384 kb, jeg allerede har (den var født med hele 64 kb, hvilket var usædvanlig flot).
Hastigheden synes dog acceptabel.
Hvis nogen af jer har en en løsning på at maskinen låser under shut down hører jeg gerne, men det er tods alt et mindre problem.
Mvh
Poel.Paarup

MenZa
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14. nov 2006, 19:44
IRC nickname: MenZa
Geografisk sted: Kolding

Re: Mangler netværksforbindelse (kabel)

Indlægaf MenZa » 27. nov 2008, 23:14

poel.paarup skrev:Hej Christian og Michael
Jeg fandtet andet og knap så gammelt netkort på hjemmelageret - og nu er jeg kørende. Rigtig mange tak til jer begge.
Den gamle Dell kan max monteres med de 384 kb, jeg allerede har (den var født med hele 64 kb, hvilket var usædvanlig flot).
Hastigheden synes dog acceptabel.
Hvis nogen af jer har en en løsning på at maskinen låser under shut down hører jeg gerne, men det er tods alt et mindre problem.
Mvh
Poel.Paarup


Umiddelbart er det en god idé at holde sig til ét problem pr. tråd - overvej at oprette en ny; så er der større sandsynlighed for, at folk ser det. :)
Lasse Havelund :: Launchpad :: Wiki
Registreret Linux-bruger nr. #404444 :: Registreret Ubuntu-bruger nr. #330

poel.paarup
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27. nov 2008, 14:08

Re: Mangler netværksforbindelse (kabel)

Indlægaf poel.paarup » 28. nov 2008, 07:40

Jeg laver en ny tråd - Tak!
Mvh
Poel.Paarup

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster