Newbee i linux med netværksproblemer.

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
wannalinux
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. nov 2008, 20:59

Newbee i linux med netværksproblemer.

Indlægaf wannalinux » 26. nov 2008, 21:13

Hej.

Jeg har længe gerne ville sætte mig ind i linux-verden og nu hvor min gamle farmor har bedt mig om hjælp efter køb af en maskine, er det nærliggende for mig at prøve med linux.

Jeg har ikke de store problemer med at finde ud af Windows og regnede egentlig med at linux og windows lignede hinanden noget mere. Men er allerede stødt på første problem.

Jeg har installeret ubuntu på en Acer Emachine E 510. Selve installationen fik som den skulle, dog fandt jeg hurtigt ud af at det trådløse netkort ikke fungere optimalt. Det gør det ethernet tilgengæld!

Jeg fandt frem til via hardware driver (eller hvad applikationen hedder) at kortet er aktivt med den kører med en begrænset driver. Derfor gik jeg ind og søgte på en linuxdriver og fandt én. Jeg har downloaded den og læser i en install.doc at jeg skal skrive en kommando "make" og en hel masse ting videre. Kan det have sin rigtighed? Jeg forstår slet ikke hvor jeg skal skrive kommandoerne henne? Er det sådan hvergang man skal have noget til at virke i linux?

Jeg skal nok tilføje, at der ikke er nogen installation af Windows på maskinen kun Ubuntu!

Håber at der sidder én med løsningen, så min farmor kan komme igang med sin maskine og jeg jeg kan have nogle hår tilbage på hovedet ;)

På forhånd tak!

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Newbee i linux med netværksproblemer.

Indlægaf Warhawk » 26. nov 2008, 21:23

Hejsa og velkommen til forum :D

Ja, umiddelbart minder Ubuntu jo lidt om Windows, men de er vidt forskelligt opbygget.

Det med din trådløse driver er et af de store problemer. Dog kan de ofte løses med diverse små trics. Du har læst helt rigtigt. Den driver du har hentet er en såkaldt source, som du selv skal kompilere. Alt dette skal vi nok hjælpe dig med. Du skal bare oplyse hvad dit netkort hedder og hvad du har downloadet af driver (gerne et link).
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Newbee i linux med netværksproblemer.

Indlægaf Stra » 26. nov 2008, 21:27

For at finde dit kort, tast i programmer/tilbehør/terminal

Kode: Vælg alt

lspci
og post indholdet her.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Newbee i linux med netværksproblemer.

Indlægaf Warhawk » 26. nov 2008, 21:33

wannalinux skrev:Jeg har downloaded den og læser i en install.doc at jeg skal skrive en kommando "make" og en hel masse ting videre. Kan det have sin rigtighed? Jeg forstår slet ikke hvor jeg skal skrive kommandoerne henne? Er det sådan hvergang man skal have noget til at virke i linux?


I nogle tilfælde findes der kun sources til Linux, hvor man så selv skal kompilere koden. Dette sker i en terminal (som minder meget om DOS), hvor der skal skrives nogle kommandoer, som så udføres. Det er dog langt fra altid sådan. I langt de fleste tilfælde findes programmet som en .deb pakke - der svarer til en .exe-fil i Windows.

Du kan også finde utroligt mange programmer m.m. i Synaptic, hvor du installerer med få klik.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

wannalinux
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. nov 2008, 20:59

Re: Newbee i linux med netværksproblemer.

Indlægaf wannalinux » 26. nov 2008, 21:48

Nå ved ikke om mit svar kommer 2 gange, da jeg ikke kan se det svar jeg lige har kastet ud. Men netkortet hedder Atheros AR242x 802.11abg og er hentet på http://ovh.dl.sourceforge.net/sourcefor ... .4.tar.bz2

Håber det kan hjælpe noget ;)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Newbee i linux med netværksproblemer.

Indlægaf Stra » 26. nov 2008, 22:11

wannalinux skrev:Nå ved ikke om mit svar kommer 2 gange, da jeg ikke kan se det svar jeg lige har kastet ud. Men netkortet hedder Atheros AR242x 802.11abg og er hentet på http://ovh.dl.sourceforge.net/sourcefor ... .4.tar.bz2

Håber det kan hjælpe noget ;)

Jeps.
Fandt denne HowTo

http://www.webdigity.com/index.php/topi ... blems.html

og denne

http://www.ubuntugeek.com/how-to-get-at ... -ibex.html

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Newbee i linux med netværksproblemer.

Indlægaf eitreach » 7. dec 2008, 14:25

Grundet nyt forum til netop netværk, bliver denne tråd flyttet til den nye lokalitet. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster