Super hurtigt internet i XP - rigtig slow i Ubuntu

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
elkjaer
Indlæg: 10
Tilmeldt: 2. sep 2007, 18:44

Super hurtigt internet i XP - rigtig slow i Ubuntu

Indlægaf elkjaer » 22. sep 2008, 15:09

Hej derude.

Jeg bor pt. på en efterskole hvor jeg er en slags ungmedarbejder. Jeg har dog et problem med internettet fordi det går vildt langsom i Ubuntu hvor den DL med ca 7000 bytes per sekund. Men når jeg så genstarter computeren op i XP så DL jeg med 250 kb/sekund. Jeg har også prøvet at tage speedtests på nettet som bekræfter hastighedsforskellen.

Og jeg kan bare ikke forstå hvad det er der er galt? Kan I hjælpe mig?

Jeg snakkede med den IT-ansvarlige men han ved ikke så meget om Linux men han sagde det drejede sig om drivere. Så jeg har kigget lidt rundt på Intels hjemmeside og fandt driveren der passer til min bærbar.

[quote]http://downloadcenter.intel.com/filter_results.aspx?strTypes=all&ProductID=1637&OSFullName=Linux*&lang=eng&strOSs=39&submit=Go![/quote]

Men er bare i tvivl om det ville kunne hjælpe eller om det er den samme driver der er inkluderet i mit styresystem.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Super hurtigt internet i XP - rigtig slow i Ubuntu

Indlægaf thj01 » 22. sep 2008, 15:39

lige et afklarende spørgsmål.

Er det det samme du prøver at downloade og fra samme sted på nettet?
Har du prøvet at gøre det samme kablet?? (altså er der også en forskel når man gør det med kabel i)
Hvis den er trådløs - sidder du så samme sted når du gør det
Antallet af brugere på et trådløst netværk (og kablet) kan sagtens gøre forskellen.

Jeg tvivler på at det driveren for du er jo på nettet. Du skal næsten prøve at gå på nettet, når ingen andre er på og så prøvee at downloade en eller anden stor fil fra en server på internettet du ved er hurtig.

hvis der f.eks er mange på nettet og spiller online, kan der være så meget trafik på nettet at der ikke kommer en ordentlig download rate.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

elkjaer
Indlæg: 10
Tilmeldt: 2. sep 2007, 18:44

Re: Super hurtigt internet i XP - rigtig slow i Ubuntu

Indlægaf elkjaer » 22. sep 2008, 16:56

God pointe, men...

Jeg har faktisk prøvet at sidde den samme fil (Virtualbox) først fra ubuntu, men da jeg kunne se at det igen gik langsomt, genstartede jeg op i XP hvorefter det tog få minutter at downloade Virtualbox, og jeg havde ikke flyttet rundt på bærbaren i det tidsrum..

Med hensyn til kablet så tror jeg at jeg må afprøve det.. Har ikke tjekket den løsning..

Ud på de sene nattetimer hvor eleverne er smidt i seng er internettet i Ubuntu lidt hurtigere end normalt, men stadig langt efter xp...

elkjaer
Indlæg: 10
Tilmeldt: 2. sep 2007, 18:44

Re: Super hurtigt internet i XP - rigtig slow i Ubuntu

Indlægaf elkjaer » 22. sep 2008, 17:12

Nu har jeg prøvet det kablede netværk af og der er en klar hastighedsforbedring, jeg kan nu DL med 125-130 kb/s her sidst på eftermiddagen hvor der er mange elever online..
Så det tyder lidt på at der er et eller andet galt med den trådløse forbindelse..

Off Topic:
Når jeg har slået mit kabel til computeren og trykker på netværksikonet kommer der en mulighed op som hedder:

"Connect to 802.1x Protected Wired Network"

Hvad betyder det og kan det påvirke min forbindelse positivt hvis jeg tilslutter det netværk?

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Super hurtigt internet i XP - rigtig slow i Ubuntu

Indlægaf thj01 » 22. sep 2008, 22:47

en god test ville jo være hvis der var en med en XP computer og så du tog din computer lige ved siden af og i startede en download fra det samme sted - på samme tid.

Så vil man jo kunne se en relativ lige måling.

Angående hastigheder. Der er så mange faktorer der påvirker netværket.

Routeren kan blive belastet (dvs hvem prioriterer routeren)
Serveren der giver en adgang til nettet kan være belastet. Prøv f.eks at køre tracert www.ubuntudanmark.dk.
Og hvis du er på en skole, så vil der tit være mange streams kørende (youtube, netradioer osv osv), der kan tvinge næsten enhver internetopkobling i knæ. Ikke pga download hastigheden men upload hastigheden.

osv osv osv

angående det 802 værk - så vidt jeg ved er det det trådløse netværk der hedder noget med 802, og man kører ikke kryptering på det kablede netværk. Hvis du vælger den vil din computer forsøge at starte din computers trådløse netværk op.

Og jeg bliver lige nød til at spørge. Kører du en ren Ubuntu eller er den installeret med WUBI??
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster