NOSON og NAS

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gemu
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. maj 2020, 17:50

NOSON og NAS

Indlægaf gemu » 25. maj 2020, 20:13

Jeg har installeret NOSON og nu vil jeg gerne have direkte kontakt til en bestemt mappe, hvor al min musik ligger på min NAS-server. Jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg skal gøre. Nogen, der kan hjælpe?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: NOSON og NAS

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. maj 2020, 16:01

Ja den er godt nok tricky. Har selv prøvet at installere Noson, og den er jo ikke særlig brugervenlig. Hvilken Ubuntu kører du og hvordan kan du ellers komme i kontakt med din NAS?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

gemu
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. maj 2020, 17:50

Re: NOSON og NAS

Indlægaf gemu » 26. maj 2020, 17:44

18.04.4 LTS
Jeg har 2 NAS, som er etableret via Windows.
Kontakt nu er via LAN med forbindelse til routeren via deres respektive navne (fx //dlink-564fdf/Volume_1/Delt musik) og deres ip-adresser.
NOSON har kontakt til musiknumrene, så der er masser af billeder og navne, og de fungerer som link til selve musikken.
Men jeg vil gerne have kontakt til den mappe, hvor al min musik ligger i mapper efter min logik og ikke efter NOSONs.
For når jeg lægger mere musik på serveren, så gør NOSON det ret svært at finde, selv efter opdatering, og noget af det finder NOSON aldrig.
Vi har Sonos højttalere i to rum, og dem styrer vi via vore Android-telefoner, og der har jeg ikke noget problem med at finde mapperne via NAS'ns navn.
Fantastisk, hvis du kan løse det.
Vh Gerd

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: NOSON og NAS

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. maj 2020, 18:27

OK, så fik vi det isoleret som et netværksproblem. Så i første omgang vil jeg flytte tråden til Netværk.

I øvrigt tror jeg egentlig Anders bedre vil kunne hjælpe dig, så jeg vil lige vente på han kommer ind over.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: NOSON og NAS

Indlægaf AJenbo » 26. maj 2020, 19:07

desvaere kender jeg intet til noson, for mig lyder det mere som hvordan indhold praesenteres i noson, og jeg ved ikke om det er noget man kan aendre paa

gemu
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. maj 2020, 17:50

Re: NOSON og NAS

Indlægaf gemu » 26. maj 2020, 19:17

Det var ærgerligt, men jeg tænker, det må kunne lade sig gøre, da der jo er forbindelse. En idé til, hvor eller hvem?
Vh
Gerd

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: NOSON og NAS

Indlægaf AJenbo » 26. maj 2020, 19:20

Jeg er ikke rigtig med, er der en bestemt maskinen som ikke kan faa forbindelse, eller er der en mappe du ikke kan faa adgang til, eller er der en mappe som du ville oenske at den delte?

gemu
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. maj 2020, 17:50

Re: NOSON og NAS

Indlægaf gemu » 26. maj 2020, 19:56

Nej, det handler ikke om en bestemt maskine, jo - det handler om denne, for den bruger Ubuntu og NOSON.
På Windows-maskinen og Android har jeg ikke den udfordring.

Jeg vil gerne have direkte synlig adgang til den mappe, hvor al min musik ligger.
Mappen, som ligger på NASen har navnet "Delt musik" (fordi den er delt med andre i husholdningen), og den svarer vist til mappen "Musik" på Ubuntu.
Jeg kan også svare sådan her: jeg vil gerne i NOSON have et link, der fx hedder "Delt musik", for der ligger det. I "Delt musik" ligger en undermappe, der hedder "Pink Floyd", og der igen ligger de plader, jeg har og har kopieret.
Er jeg forståelig nok?
Vh
Gerd

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: NOSON og NAS

Indlægaf AJenbo » 26. maj 2020, 20:33

Saa Noson er ikke rigtig relevant her? Problemet er hvordan du faar adgang til en mappe, dele via SMB fra en NAS, i Ubuntu?

Hvis du aabner filhaandteringen er der et punkt i hoejer side der heder "Andre steder", der burde du kunne se din NAS, dobelt klik, login og her ville du kunne se de delte mapper fra din NAS.

Hvis den ikke kan finde serveren automatisk kan du indtaste den i bunden af vinduet, smb://ip-addresse

Jeg har 2 NAS, som er etableret via Windows.

Hvad er det for en Windows baseret NAS du har?

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: NOSON og NAS

Indlægaf Claus Henriksen » 27. maj 2020, 07:48

Jeg bruger også Noson. Den har klart nogle begrænsninger i forhold til Sonos egen app. Tror du skal henvende dig til udviklerne af Noson.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

gemu
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. maj 2020, 17:50

Re: NOSON og NAS

Indlægaf gemu » 27. maj 2020, 12:48

Tak, Claus - det gør jeg.
Og tak til jer andre for at forsøge at sætte jer ind i min problemstilling.
Vh
Gerd

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: NOSON og NAS

Indlægaf Klaus Rasmussen » 27. maj 2020, 13:08

gemu skrev:Og tak til jer andre for at forsøge at sætte jer ind i min problemstilling.

Det er ok, du er altid velkommen tilbage. :D Håber du får løst problemet.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster