Lokal-net uden forbindelse Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Lokal-net uden forbindelse

Indlægaf naucher » 30. dec 2015, 20:04

AJenbo skrev:De ændringer du har foretaget i /etc/network/interfaces har sandsynligvis medført at du ikke får forbindelse.

Hmm - kan jeg komme tilbage til en opsætning, der virker?
Jeg har prøvet at slette de linjer, jeg tilføjede, og blot lade de to øverste linjer stå - som er mage til dem på min "gode" PC. ... det hjalp selvfølgelig ikke ... sudo service networking restart giver fortsat de to fejlmeldinger, at networking allerede kører :!:

AJenbo skrev:Er det muligt at det trådløse netværk er sat op seperat fra det øvrige netværk

Nej, det gør det ikke. Jeg har fiberbredbånd, som går ind til en switch og derfra videre til den "dårlige" PC, og sideløbende til den trådløse router.
Dette har fungeret ... NEJ VENT NU LIGE LIDT!

Jeg har for nogen tid siden møbleret om på mit IT, således at denne her stationære PC fik net før min router. Det er jo (naturligvis) derfor, at PC'en udmærket kunne komme på Internettet - men ikke på det lokale net - for den var jo på den forkerte side af firewall'en :!:

Nu forbandt den med et langt netkabel til routeren og genstartede PC'en. Så virker det :D

Men hvorfor kunne den pludselig efter en reboot ikke længere komme på internettet?
Der skulle da ikke være noget i vejen for at gå på internettet med et kabel direkte mellem PC og fiberboks, vel :?:

1000 tak for de gode svar - og li'så gode spørgsmål
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lokal-net uden forbindelse  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 30. dec 2015, 22:02

Jeg tror problemet med at komme på nettet er sket efter nogle af de forsøg du lavede med at sætte en statisk ip for maskinen.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lokal-net uden forbindelse

Indlægaf lath » 31. dec 2015, 16:18

naucher skrev:ip addr show giver:

Kode: Vælg alt

1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
    inet 127.0.0.1/8 scope host lo
       valid_lft forever preferred_lft forever
    inet6 ::1/128 scope host
       valid_lft forever preferred_lft forever
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
    link/ether 00:21:97:c8:b3:b2 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 100.74.167.23/17 brd 100.74.255.255 scope global eth0
       valid_lft forever preferred_lft forever
    inet6 fe80::221:97ff:fec8:b3b2/64 scope link
       valid_lft forever preferred_lft forever


Route giver:

Kode: Vælg alt

Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
default         100.74.128.1    0.0.0.0         UG    0      0        0 eth0
100.74.128.0    *               255.255.128.0   U     1      0        0 eth0


Dette fremgår også af "route"-output fra min anden PC (den, der fungerer)

Ajenbo har sandsynligvis ret i sin formodning, da det er den citerede opsætning herover der giver dig problemer.

Der går ged i det, når du prøver at nå din NAS, som næsten helt sikkert har en privat IPv4 adresse fra din router, fordi:

Din computer har en public IPv4 adresse (100.74.167.23) fra din internet udbyder, og routeren er internetudbyderens router (100.74.128.1), og netværket er din internetudbyders netværk.

Alle internetudbyderes routere er som standard er konfigureret til at droppe alle pakker fra og til IPv4 adresser i de IPv4 adresse områder, der er defineret som et privat netværk.

Tilmed vil din egen router på WAN porten (=internet siden) også droppe inbound(=indadgående) trafik fra private IPv4 adresser, når den har en public IPv4 adresse på WAN porten, simpelthen fordi at routerens WAN port ikke tilhører det netværk(=et privat IPv4 netværk).

Selv hvis du har 2 logiske netværk (et med public IPv4 adresser, og et med private IPv4 adresser), så er der ikke nogen router til at route trafik imellem de 2 IP netværk, der godt nok bor på det samme fysiske netværk(=dit LAN).

Af den grund får du ikke en forbindelse til din NAS fra en computer med en public IPv4 adresse.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst