sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf gtr » 10. nov 2015, 19:14

https://www.turris.cz/en/ Det er en router, hvor man vil bruge free software. Det ligner, at man selv kan vælge, hvilket wifi card, man vil isætte. Hvordan er det med andre routere? Sidder der et wifi card, der er magen til det, der bruges på computersiden? En router sender modtager ikke med større sendestyrke end computernes wifi kort? Tak.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf lath » 11. nov 2015, 00:56

gtr skrev:https://www.turris.cz/en/ Det er en router, hvor man vil bruge free software. Det ligner, at man selv kan vælge, hvilket wifi card, man vil isætte. Hvordan er det med andre routere? Sidder der et wifi card, der er magen til det, der bruges på computersiden?

I en router vil Ethernet funktionalitet sandsynligvis være integreret i den samme IC som mikroprocessoren, og mikroprocessorens RAM - den slags hedder en SOC - System On a Chip. Hvis Ethernet er en off-chip (=ikke i samme IC som mikroporcoessoren), så bruger man meget sandsynligt standard-PC ethernt chips, da det er billigst. Dog er der sandsynlighed at hardware interfacet ikke er kompatibelt med PC hardware. Kig efter om den router du har kig på, har plads til et mini PCI-e netværks-kort

gtr skrev:En router sender modtager ikke med større sendestyrke end computernes wifi kort?

Det er max. 100 milli watt (0,1 Watt) for WiFi, bestemt via lovgivning efter internationale aftaler.
Med en rund-stråle antenne-pind kommer et WiFi radio-signal normalt ikke længere væk end omkring 100 meter - mindre hvis der er bygningsmaterialer imellem sender og mdtager - og slet ikke hvis metal gør et rum til et Faraday bur, hvor radio-signaler slet ikke kan komme ind.

Når det så er sagt så er det lovligt at koncentrere signalet ved at bruge passiv elektronik. Passiv elektronik er den sammenhæng en retningsbestemt antenne.

En parabol er den bedste passive komponent til at koncentrere et elektro-magnetisk(=rado) signal.

I et rumfarts-projekt jeg er involveret i, der lavet vi en lang-distance WiFI internet forbindelse på omkring 60 MBit upload og 60MBit download til et par HD video kanaler, der skal bruge til livestreaming ved opsendelse af en raket ude fra Middelhavet - ud for Malta - op til 30 km fra land. Har vi brug for at komme længere ud smider vi bare en antenne-bøje i havet ca midt i mellem sender og modtager - det bliver vi nødt til på grund af jordens krumning, da jorden som bekendt ikke er flad, og det der hedder Fresnel zonen (mindste højde over havet/bygninger/andet)..
Sendestyrken er stadig 100 milli watt, og vi bruger en 1,5 meter i diameter parabol på en anhænger, med en aktiv styring der følger mission-control skibet ude på havet.

Håber mit svar giver en ide om hvad man kan og ikke kan.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf AJenbo » 11. nov 2015, 03:30

Ethernet != wifi

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf Blueeyez » 11. nov 2015, 07:36

* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf buddig » 11. nov 2015, 13:34


Spændende tråd, gode links.
Ang Turris routeren, så kan jeg ikke helt overskue hvad og hvorfor.
F.eks ser det ud til at der ikke er engelsksproget dokumentation.

Softwaren er bygget på OpenWrt, så hvorfor ikke vælge en af de mange kendte routere, der kan køre OpenWrt?
http://wiki.openwrt.org/toh/start
Jeg har lige installeret OpenWrt på en TP-link wifi extender.
https://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr/ ... RE/2389547
Det gik let og hurtigt.
// Henning

gtr

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf gtr » 11. nov 2015, 16:51

Tak for svar. Når jeg linkede til nævnte router, var det fordi, jeg ikke har set andre routere, hvor man kan isætte et wifi card, man selv vælger.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf Blueeyez » 11. nov 2015, 20:44

Hvorfor vil du selv isætte et wifi kort? Oo

Vil da sige det er super bare man kan køre med DD-WRT.. Kan jeg godt nok ikke med min TP-Link Archer C5 AC1200, men den virker bedre end Linksys' EA6900.. og min gamle linksys WRT610N fungere ikke ordentligt med anden firmware.. Måske OpenWRT skulle undersøges fremfor dd-wrt... selvom nu er jeg så os hooked på AC hastighederne :)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf lath » 12. nov 2015, 02:15

AJenbo skrev:Ethernet != wifi

D'oh! Måske man ikke skulle skrive indlæg så sent ...

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf AJenbo » 12. nov 2015, 08:57

:)

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf buddig » 12. nov 2015, 11:56

gtr skrev:https://www.turris.cz/en/ Det er en router, hvor man vil bruge free software. Det ligner, at man selv kan vælge, hvilket wifi card, man vil isætte. Hvordan er det med andre routere? Sidder der et wifi card, der er magen til det, der bruges på computersiden? En router sender modtager ikke med større sendestyrke end computernes wifi kort? Tak.

Jeg tror ikke der er noget at komme efter på hardware siden mht. wifi kortet.
https://www.turris.cz/en/hardware
På et af de sidste billeder ses wifi delen med de 3 kabler ud til antennerne.
Bare en lille ændring af kablernes længde eller placering, kan give problemer.
Jeg synes heller ikke det ligner de andre wifi kort jeg har set i forskellige enheder.

Stor sendestyrke kan også give problemer, der får netværket til at køre meget langsomt.
Hvis routeren har kontakt med en mobil, der er langt væk, kan denne mobil have vanskeligt ved at sende data retur, da den sender svagere med sin lille indbyggede antenne.
Når routeren sætter hastigheden ned, for at få data retur fra mobilen med mindst mulig tab af datapakker,
kører hele wifi netværket med denne lave hastighed, nogle gange går det næsten helt i stå.
Det har vi vist alle oplevet med store trådløse netværk med mange brugere.
Beklager, det er en helt anden snak, der måske skal have en ny tråd i forumet.
// Henning

gtr

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf gtr » 12. nov 2015, 16:43

Det er miniPCIe. Dvs hvis der er software, må et wifi card kunne isættes.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf AJenbo » 12. nov 2015, 22:02

Det betyder også at den skal have drivere til de specifikke kort så de skal nok lige finde listen af hvilke den understøtter og eller hvor let det er at opgradere software og hvad sandsynligheden er for at der kommer opdaterede drivere til den.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf Stra » 13. nov 2015, 18:50

buddig skrev:Softwaren er bygget på OpenWrt, så hvorfor ikke vælge en af de mange kendte routere, der kan køre OpenWrt?
http://wiki.openwrt.org/toh/start
Jeg har lige installeret OpenWrt på en TP-link wifi extender.
https://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr/ ... RE/2389547
Det gik let og hurtigt.
// Henning

Hvad er egentlig meningen med at installerer OpenWrt? fremfor den der følger med routeren.
Jeg har enTP-link AC1750 som findes på listen.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf zob » 13. nov 2015, 19:25

  1. Use the SSH Server for SSH Tunneling: OpenWrt includes an SSH server so you can access its terminal. If you expose the SSH server to the Internet (be sure to secure it with key-based authentication instead of a weak password), you can access it remotely and use SSH tunneling to forward your traffic over the encrypted connection. This allows you to securely access websites from public Wi-Fi and access websites that can only be accessed in your home country while travelling abroad.
  2. Set Up a VPN: SSH tunneling works similarly to a VPN in many ways, but you could also set up a proper VPN on your OpenWrt router.
  3. Install a BitTorrent Client: With some sort of network-attached storage or a router with an integrated USB port and an attached USB storage device, you could use your router itself as a BitTorrent client.
  4. Run Server Software: OpenWrt’s software repositories contain packages allowing it to function as a web server, IRC server, BitTorrent tracker, and more. You’re probably already using a router, so why not have that same router function as a server? Routers use much less power than computers, so this is a smart move if you need a lightweight server.
  5. Perform Traffic-Shaping and QoS: OpenWrt allows you to perform traffic-shaping and quality of service on the packets travelling through your router, prioritizing certain types of traffic. You could even prioritize traffic going to specific computers, de-prioritizing traffic going to other computers.
  6. Create a Guest Network: OpenWrt’s wiki contains instructions for setting up a special wireless network for guests, one that’s separate from your main network for security purposes. You can even throttle the guest network’s speed.
  7. Capture and Analyze Network Traffic: You can use tcpdump to log all the packets travelling through your router to a network share and open the file with a tool like Wireshark to analyze your network’s traffic.

http://www.makeuseof.com/tag/what-is-op ... my-router/

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: sendestyrke router i forhold til computer's wifi?

Indlægaf buddig » 14. nov 2015, 00:31

:x +
Stra skrev:
buddig skrev:Softwaren er bygget på OpenWrt, så hvorfor ikke vælge en af de mange kendte routere, der kan køre OpenWrt?
http://wiki.openwrt.org/toh/start
Jeg har lige installeret OpenWrt på en TP-link wifi extender.
https://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr/ ... RE/2389547
Det gik let og hurtigt.
// Henning

Hvad er egentlig meningen med at installerer OpenWrt? fremfor den der følger med routeren.
Jeg har enTP-link AC1750 som findes på listen.

En almindelig billig home router skal bare kobles til, og så fungerer den.
Fint til små netværk, SOHO router=Small Office Home Network.
Større nerværk med mange brugere kræver mere, f.eks. båndbreddestyring, vlan opdeling, logning, styring af adgang på forskellige subnetværk osv...
Det er faciliteter, som er unødvendige for et hjemmenetværk med få brugere, og som gør det vanskeligt for ukyndige overhovedet at få en router til at fungere.
Mange af de facilitetet er i OpenWrt, så en billig hjemmerouter får muligheder, som proffessionelt udstyr har.
En hjemmerouter er en computer, normalt med 4 lanporte og et trådløst netkort og softwaren er Linux.
Hvordan denne Linux er konfigureret med brugerflader osv. bestemmer hvilke muligheder der er i den.
OpenWrt er tekstbaseret Linux, men der findes en grafisk brugerflade (LuCi) der gør det lettere...
DD-wrt er bygget på OpenWrt, men har en mere udviklet grafisk brugerflade.
Endelig er der Routerboard, som er kommercielt, og udover de mange muligheder i routeropsætning, kan det også håndtere brugerkonti med regnskab, betalinger osv...
Ja hvorfor ikke, det er jo en Linux computer, så routeren kan styre administrationen af alle internetkunderne.
Ja, en router er ikke bare en router, så derfor OpenWrt, DD-wrt og de mange andre muligheder.
// Henning

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster