hvorfor access permission denied for shared ubuntu folder? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

hvorfor access permission denied for shared ubuntu folder?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 11. okt 2015, 10:19

To computere.
Ubuntu 14.04 64 bit med en folder, der hedder 'data' og som er shared. Located i home folderen.
Debian 8 64bit. Jeg vil kopiere indholdet af 'data' på ubuntu computeren over på debian computeren.

Ubuntu og debian har en cross over lan cable forbindelse, der virker. På ubuntu er ipv4 settings manual, address 192.168.1.11netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.12. På debian address 192.168.1.12netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.11. På begge computere er ufw disabled. Jeg har disconnected wifi på begge computere.

På debian browse network kan jeg klikke på ubuntu og 'data' folderen vises.
Når jeg klikker på 'data' folderen, giver det meddelelsen unable to access location. Failed to mount windows share. Permission denied. Hvordan får jeg på debian adgang til ubuntu 'data' folderens indhold?

'data' folderens sharing settings er ja, share this folder. Ja, allow others ... ja, guest access.
Hvis jeg på debian nautilus browse network, ubuntu, 'data' klikker properties, står der under permissions the permissions of ubuntu (smb) could not be determined.

Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvorfor access permission denied for shared ubuntu folde

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2015, 10:45

Prøv med bruger logind i stedet.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: hvorfor access permission denied for shared ubuntu folde

Indlægaf buddig » 11. okt 2015, 11:06

Har du prøvet gksu nautilus på begge maskiner, så du kører filbrowseren som root?
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvorfor access permission denied for shared ubuntu folde

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2015, 12:34

root på maskine a vil ikke give ham adgang til alle filer på maskine b

gtr

Re: hvorfor access permission denied for shared ubuntu folde

Indlægaf gtr » 11. okt 2015, 19:16

Jeg indstillede 'data' folder til sharing med gksudo nautilus. Med debian almindelig nautilus gav det stadig access, permission denied mht 'data' i browse network. gksudo nautilus på debian 8 virkede ikke. Nautilus startede ikke. At starte debian nautilus med administrator root gav også access, permission denied i 'data', browse network.

Ubuntu folder sharing virker ved at højreklikke folderen. Klikke local network share. Klikke share. Sandsynligvis registrerer debian ikke den sharede folder's permissions.
Er det en fejl ved ubuntu eller debian?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvorfor access permission denied for shared ubuntu folde

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2015, 23:34

Enten opretter du en forkert ellers logger du forkert ind

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: hvorfor access permission denied for shared ubuntu folde

Indlægaf zob » 12. okt 2015, 01:52

På klienten kan du prøve at se om der overhovedet er delt noget med den bruger du regner med. Følgende køres på klienten (hvor server er ip-adressen på serveren - den computer der deler mappen - og user er dit brugernavn):

Kode: Vælg alt

smbclient -L //server -U user


Hvis det ikke ser ud som du havde forventet kan du prøve at oprette dit share helt gammeldags og manuelt ved at skrive i /etc/samba/smb.conf på serveren, noget i stil med.

[mitshare]
path = /path/to/shared/folder
browseable = yes
read only = no
create mask = 0775
directory mask = 0775
valid users = gtr

gtr skal være dit brugernavn du ønsker at dele.

Og giv din bruger et password til samba. Du bestemmer selv, kan godt være det samme som det du bruger normalt med dit bruger navn. Du kan også bruge helt andre brugernavne og passwords som ikke relaterer til login - du bestemmer selv.

Kode: Vælg alt

sudo smbpasswd -a gtr
Eller et andet brugernavn. Herefter bliver du bedt om at opfinde en adgangskode.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvorfor access permission denied for shared ubuntu folde

Indlægaf thj01 » 12. okt 2015, 10:37

Har dine maskiner et unikt maskinnavn. Du kan afprøve det med kommandoen:

Kode: Vælg alt

hostname
?

Hvis ikke kan det være der problemet er.

Efter at have bøvlet med det selv, kom jeg til at tænke på at windows kræver unikke PC-navne da SMB ikke bygger på IP, men maskinnavne. - og pludseligt virker det ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

gtr

Re: hvorfor access permission denied for shared ubuntu folder?

Indlægaf gtr » 6. mar 2016, 12:25

Jeg har forbundet computerne pc1 og pc2 med et ethernet crossover cable. Disabled ufw og wifi. pc1 ipv4 settings: method manual address 192.168.1.200 submask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.201. pc2 ipv4 settings: method manual address 192.168.1.201 submask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.200. Med et 1m langt ethernet crossover cable, kommer der en wired connection.

På pc1 i home folder har jeg sat folderen 'data' til folder sharing yes, share folder yes, allow others yes, guest access. I folder 'data' properties permissions har jeg testet group: pc1, plug dev, sambashare.

På pc2 åbner jeg 'browse network'. Her fremkommer 'pc1' og 'windows network'. Både når jeg åbner 'pc1' og path 'windows network' fremkommer folder 'data'. Når jeg dobbeltklikker på 'data' stadig meddelsen 'unable to access location. failed to mount windows share permission denied ok'.

Er det flere forskellige permissions systemer? Når man foretager 'local network share', hvad share man, når det ikke indbefatter, at pc2 kan tilgå folder 'data' ved at bruge 'browse network'?

Ajenbo, hvordan opretter man 'local network share' rigtigt? Hvordan login, som bruger?
thj01, pc1 og pc2 har forskellige navne.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvorfor access permission denied for shared ubuntu folder?

Indlægaf AJenbo » 6. mar 2016, 14:18

Det er ikke rigtig noget jeg gør brug af.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster