ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian computer? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian computer?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 9. okt 2015, 16:17

ubuntu 14.04 64bit
debian 8

Jeg har forsøgt forskellige indstillinger for at kopiere home folder filer fra ubuntu til debian computeren. Det vil ikke virke. Jeg bruger et cross over cable. Måske virker det ikke, fordi lan driveren på debian computeren ikke fungerer. Når jeg forbinder debian computeren til routeren, fremkommer en 100mb forbindelse, men der er ikke adgang til internettet. Jeg forsøger at finde den firmware, der eventuelt mangler.
Er der en guide til, hvordan man mest enkelt forbinder ubuntu og debian computeren og flytter filer? Tak.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf Blueeyez » 9. okt 2015, 17:42

Brug en USB stick..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf thj01 » 9. okt 2015, 22:34

Hvad er netværksindstillingerne på computerne ... og din router? - altså udskriften af

Kode: Vælg alt

ifconfig eth0
evt.

Kode: Vælg alt

ifconfig wlan0
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf Jimmyfj » 10. okt 2015, 09:42

gtr skrev:ubuntu 14.04 64bit
debian 8

Jeg har forsøgt forskellige indstillinger for at kopiere home folder filer fra ubuntu til debian computeren. Det vil ikke virke. Jeg bruger et cross over cable. Måske virker det ikke, fordi lan driveren på debian computeren ikke fungerer. Når jeg forbinder debian computeren til routeren, fremkommer en 100mb forbindelse, men der er ikke adgang til internettet. Jeg forsøger at finde den firmware, der eventuelt mangler.
Er der en guide til, hvordan man mest enkelt forbinder ubuntu og debian computeren og flytter filer? Tak.


Hvorfor bruge cross-over, når du har en router?

Når du forbinder Debian maskinen får du en 100mb forbindelse? Det burde vise, at det ikke er hos Debian, men i routeren, fejlen ligger. Måske i kablingen.

Om cross-over-cable:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable

An Ethernet crossover cable is a type of Ethernet cable used to connect computing devices together directly. It is most often used to connect two devices of the same type: e.g. two computers (via network interface controller) or two switches to each other. By contrast, patch cables or straight through cables are used to connect devices of different types, such as a computer to a router (or network switch or hub).


Når du har en router, og vil forbinde to, eller flere enheder, med hinanden via et LAN, skal du bruge almindelige netværkskabler fra hver computer (enhed) til et samlings/fordelings-punkt (router, switch eller Hub), ikke cross-over.

Med de ofte meget avancerede routere, og intelligente switche, har man ikke længere brug for cross-over-kabler.

Som jeg læser dit indlæg forbinder du Debian-maskinen til routeren med dit cross-over-kabel, hvilket du ikke skal. Brug et almindeligt LAN RJ45 Ethernet netkabel til formålet.

Min router styrer 3 Pc'er 'to laptops og en stationær', hvor den stationære og fruens laptop er koblet på LAN med hver 25 meter RJ45 Ethernet kabel (kablet laptop grundet sikkerhed).
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

gtr

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf gtr » 10. okt 2015, 15:54

Tak for svarene.
Min første post var upræcist skrevet. Der er en debian 8 og en ubuntu 14.04 computer. Jeg vil flytte indholdet af ubuntu computerens home folder over på debian computeren ved at bruge et cross over lan cable mellem computerne.
Fordi jeg ikke kunne få det til at virke og jeg ikke kender en bedre måde at teste om computernes ethernet cards virker, testede jeg computerne enkeltvis ved at lan cable forbinde dem til routeren og tilgå internettet. Cross over cable blev ikke brugt. Resultatet blev, at ubuntu computeren kunne tilgå internettet. Debian computeren ikke. Derfor antog jeg, at debian ethernet kortet ikke fungerede. Sandsynligvis en manglende driver eller firmware. Dog meddelte debian, at en 100mb forbindelse til routeren opstod. Men ingen internet adgang. Herefter installerede jeg flere driver og firmware pakker på debian computeren. Jeg mener, jeg genstartede debian computeren flere gange. Men debian lan router internet virkede ikke. Nu testede jeg igen debian med lan cable til routeren. Og nu virker det. Der er internet adgang.
I 'edit network connections' oplyses hastigheden til 100mb. I 'connection info' oplyses hastigheden til 1gb.

Herefter forbandt jeg debian og ubuntu med et cross over lan cable. Og der opstod forbindelse.
Indstillinger ubuntu.
Editing wired 1.
General. auto connect this network. All users may connect.
Ipv4. shared to other computers.
Folder 'data'. Ja share this folder. Ja allow others to create ... Ja guest access.

Herefter fremkom ubuntu computeren på debian under 'browse network'. Jeg klikkede 'browse network' og fik adgang til 'data' folderen på ubuntu computeren. Da jeg klikkede på 'data' folderen, fik jeg permission denied.
Dvs jeg kan klikke på den sharede ubuntu folder, men ikke åbne den.

Jeg mener, der er en lan cross over forbindelse mellem ubuntu og debian. Hvordan kan jeg hente filer fra den sharede ubuntu 'data' folder?

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf buddig » 10. okt 2015, 21:17

Jimmyfj skrev:
gtr skrev:Hvorfor bruge cross-over, når du har en router?

Når du har en router, og vil forbinde to, eller flere enheder, med hinanden via et LAN, skal du bruge almindelige netværkskabler fra hver computer (enhed) til et samlings/fordelings-punkt (router, switch eller Hub), ikke cross-over.

Med de ofte meget avancerede routere, og intelligente switche, har man ikke længere brug for cross-over-kabler.

Som jeg læser dit indlæg forbinder du Debian-maskinen til routeren med dit cross-over-kabel, hvilket du ikke skal. Brug et almindeligt LAN RJ45 Ethernet netkabel til formålet.
Snakker I ikke lidt udenom her ?
Avancerede routere og intelligente switche finder selv ud af det, så right - det er ikke nødvencigt med cross over kabel, men det er heller ikke problemet, da de selv finder ud af det.
Ud fra din sidste post, ser det ud til at du skal ændre på mappe og fil rettighederne på Ubuntu computeren.
// Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf lath » 10. okt 2015, 22:43

@gtr:
Når du bruger et cross-over kabel og dermed har en direkte forbindelse imellem de 2 computere (alternativt så indirekte via alm ethernet kabler og så en switch), så skal hver computer have en statisk IP adresse, som skal være forskellig fra den anden computers statiske IP adresse.

Derudover skal hver computers netværk være det samme:
F.eks. så er en CIDR så som 10.1.0.0/24 et fint valg, hvilket giver en netmask som er 255.255.255.0, og kan have hosts i IP adresse området fra 10.1.0.0 til 10.1.0.255
Du kan tildele den ene computer IP adressen 10.1.0.1 og den anden IP adressen 10.1.0.2.

En ekstra detalje er at du skal lave en DHCP release på hver computer, så hver computers DHCP opsætning nukes.
Når du har gjort det vil DNS ud over det hver computer kan finde i /etc/hosts ikke virke.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf gtr » 11. okt 2015, 09:51

Tak for svarene. Til at forbinde ubuntu og debian brugte jeg https://www.youtube.com/watch?v=jz414eHdfxI. Hvor man vælger network edit -> ipv4 -> share to other computers. Der kom en cross over lan forbindelse. Da jeg på debian klikkede browse network -> ubuntu pc'en stoppede nautilus med at virke. Bagefter kunne jeg ikke igen få cross over cable lan forbindelsen til at virke.

Nu har jeg i network editor -> ipv4 indstillet ubuntu til method manual, address 192.168.1.11netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.12 og debian address 192.168.1.12netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.11.
Cross over lan cable forbindelsen virker. På debian kan jeg i browse network se folderen 'data', der er indstillet til share på ubuntu. Jeg kan ikke åbne folderen. Klikker jeg på 'data' folderen, giver det meddelelsen unable to access location. Failed to mount windows share. Permission denied. Jeg skriver ny post under netværk.

Dvs i manual ipv4 kan man bruge 10.1.0.0 til 10.1.0.255 i stedet for 192.168.1.1 - 192.168.1.255?
Hvordan foretager man en DHCP release?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2015, 10:43

Du fortager ikke noget med en DHCP hvis du har valgt at bruge et cross over kabel og/eller manuelt tastet ip'en.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf thj01 » 11. okt 2015, 13:35

Den metode du anvender kræver at SAMBA er korrekt konfigureret på begge computere.

Så kan du pinge mellem maskinerne, så er problemet opsætningen af samba.

Den perfelkte løsning vil være at anvende NFS: https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/network-file-system.html
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf lath » 13. okt 2015, 22:04

@gtr:
"gateway" betyder router, og du har ikke en router ,når du har en direkte forbindelse, så sæt routerens ip adresse til : 0 .0 .0 .0 i hver computer.
Bevares - en af computerne kan godt lege router , men det er som standard deaktiveret, og du skal både opsætte en routing tabel og aktivere routing af en IP protokol, hvis routing skal virke korrekt for den IP protokol (Der findes IPv4 og IPv6 som IP protokoller).

Du kan se routing information med:

Kode: Vælg alt

route -n

... kolonnen der hedder "Gateway".
Det er en kolonne, da du kan have mere end 1 router/gateway, og dermed mere end 1 internet forbindelse).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf lath » 13. okt 2015, 22:16

gtr skrev:Hvordan foretager man en DHCP release?

Denne kommando laver en DHCP RELEASE på alle netværksinterfaces:

Kode: Vælg alt

sudo dhclient -r

Kør samme kommando uden -r argumentet for at lave en DHCP RENEW: dvs hente netværksinformation fra din routers DHCP server, når du har forbundet hver computer til dit LAN igen.

Du kan også specificere at det kun skal "gå ud over" et bestemt netværksinterface i stedet for, her er det eth0:

Kode: Vælg alt

sudo dhclient -r eth0


Hvis du også har et wlan/WiFi så kan du holde en internetforbindelse åben via wlan og samtidigt også have en direkte forbindelse imellem de computere med et Ethernet kabel.
Du kan også installere et ekstra netværkskort til Ethernet, hvis du har en desktop maskine og har et ledigt PCI(-e) slot, hvis du gerne vil bruge en kablet internetforbindelse samtligt med at du har en direkte forbindelse til den anden computer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lopu
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. okt 2007, 21:12
Geografisk sted: Odense, Fyn

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf lopu » 14. okt 2015, 12:11

Med alle de problemer var det nok nemmest at bruge en USB som også forslået tidliger. :D hvis man alså har en.
Windows Socks Linux Rocks

gtr

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf gtr » 14. okt 2015, 20:46

Tak for svarene.
Jeg har før cross over ethernet cable forbundet en ubuntu og windows computer. Brugt forbindelsen til at sync. At foretage indstillingerne på windows var vanskeligt. Da det først virkede, virkede det fint. Jeg forventede, at det ville være nemmere at forbinde 2 linux computere.

Skal man fortage

Kode: Vælg alt

sudo dhclient -r eth0

når man har tilsluttet cross over kablet og derefter

Kode: Vælg alt

sudo dhclient eth0
?

Når man på debian computeren har adgang til, men ikke kan åbne, den sharede ubuntu folder, indebærer det ikke, at cross over ethernet cable forbindelsen virker korrekt? Er problemet ikke snarere permissions på enten 1 eller begge computere?

Skal ipv4 indstilles således.
Ubuntu address 192.168.1.11netmask 255.255.255.0 gateway 0.0.0.0? Debian address 192.168.1.12 netmask 255.255.255.0 gateway 0.0.0.0?

Hvordan pinger man mellem 192.168.1.11 og 192.168.1.12?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ethernet lan file transfer fra ubuntu til debian compute

Indlægaf AJenbo » 14. okt 2015, 22:12

Jo, dit netværk virker. Du skal blot sætte rettighederne korrekt op.

Jeg ville dog forslå du bruger ssh til at overføre, du skal blot installere ssh pakken og manuelt indtaste ip adressen, men der er ikke noget med at sætte rertirettigheder op. Det bliver dog alt jeg kommer til at hjælpe med det.

Du pinger en maskine ved at bruge ping, der er så ring der er mere simple at bruge en den så prøv inden du giver op

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster