Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meget? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meget?

Indlægaf gtr » 29. aug 2015, 18:04

Jeg har fået en ny router. Jeg kan ikke få wifi til at virke ordentligt. Signalstyrken er næsten hele tiden 2 streger eller mere. Dog kan den falde til 1 og andre gange stige til 4 streger, dvs max.

Med den gamle router var der også 2 eller flere streger. Som jeg husker det, var downloadhastigheden stabilt på max, dvs ca 1mbs. Nu er internetdownloadhastigheden sat op til over 2mbs. Nu afbrydes wifi forbindelsen jævnligt. Jeg har testet 3 forskellige usb wifi kort. En gang er computeren crash'et. Wifi kortet var årsagen, kunne jeg se fra crash meddelelsen. Fordi signalstyrken er 2 eller flere streger, kan jeg ikke forstå, hvorfor forbindelsen ikke er stabil og stabilt på max hastighed.

Er det almindeligt, hvis man har downloadhastigheder på over 2mbs, at downloadhastigheden periodisk falder til under 1 mbs, og derefter stiger igen, hvis wifi forbindelsen ellers ikke afbrydes?

Hvis et bedre wifi kort er afgørende, ved jeg ikke, hvilket jeg skal købe. Jeg har allerede købt flere.

Jeg har valgt en channel, som tilsyneladende ikke bliver brugt af andre, eller lidt af andre. Andre routere må stå 10m eller længere væk. Jeg har prøvet at sænke downloadhastigheden i routerens gui. Men den overholder ikke den grænse, som jeg har sat.

Tak.
Senest rettet af gtr 30. aug 2015, 10:22, rettet i alt 1 gang.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meg

Indlægaf zob » 29. aug 2015, 19:58

Hvordan opfører den sig hvis du er forbundet med kabel?

gtr

Re: Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meg

Indlægaf gtr » 30. aug 2015, 10:20

Tak for svar.
Jeg har testet med lan kabel. Jeg downloader en ubuntu iso. Lan download er helt stabilt og 1mbs eller mere hurtigere, end når wifi er hurtigst. Måske virker routerens wifi downloadbegrænsning delvist.

Min isp sagde, jeg skulle teste wifi'en med en anden computer. Da jeg ikke har en anden computer eller windows computer, har jeg testest med en raspbian raspberry pi 2. Med det samme usb wifi kort og samme router afstand. Her er hastigheden langsommere end på computeren, men hastigheden svinger ikke meget og er omkring 2mbs. Jeg har ikke set, at wifi forbindelsen router raspberry pi 2 er blevet afbrudt.

Tit er der 5 routere til rådighed. Nogle gange, når wifi kortet stopper med at virke, er der ingen router på listen. For at få wifi kortet til at virke igen, må jeg delete min wifi i 'network connections'. Derefter oprette wifi forbindelsen igen ved at indtaste psswd. Derefter vil wifi virke i nogle timer.

Tilsyneladende virker en nyoprettet wifi forbindelse. Senere bliver den langsommere. Derefter afbrydes den.

Det kan ikke være et driverproblem? Jeg har testet med 3 forskellige wifi kort, med samme resultat. De bruger vel ikke alle 3 den samme driver software?

Kan jeg purge al wifi softwaren? Og beholde lan softwaren? Derefter geninstallere wifi softwaren.

Det besynderlige er, at den tidligere 802.11g router virkede med de samme netværkskort.

Når jeg bruger wifi 802.11n wifi kortet siger 'connection information' speed oftest 70mbs eller 7mbs. Sjældent værdier imellem.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meg  Emnet er løst

Indlægaf Blueeyez » 30. aug 2015, 13:31

Prøv og nulstil routeren.
Hvad er det for en router og hvilken ISP har du?

Lyder meget som om noget er galt med routeren..

har du ikke en smartphone? Eller tablet?
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meg

Indlægaf AJenbo » 30. aug 2015, 14:20

Nu ved vi 0 om hvilke kort du har så vi kan ikke svare på halvdelen af det du spørge om.

gtr

Re: Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meg

Indlægaf gtr » 30. aug 2015, 18:40

Når computeren crasher, mener jeg ikke fejlen kan være hos routeren. Hvordan kan en router få en computer til at crashe?

Er der en service, hvor man kan downloade i lang tid, men hvor det downloadede slettes efterhånden, som det hentes? På den måde kan jeg sætte raspberry pi 2'en til at downloade og erfare om wifi kortet afbryder forbindelsen.

Jeg har ikke en tablet eller smartphone.

Det er en usb atheros ar 9271version 1.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meg

Indlægaf AJenbo » 30. aug 2015, 19:45

Hvis de alle er det netkort du nævner så bruger de jo samme driver.

Du kan pipe det du henter til /dev/null hvis ikke du vil gemme det

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meg

Indlægaf lath » 30. aug 2015, 20:46

Meget sandsynligt så sender et hotspot/en router i nærheden af dig på nøjagtig samme kanal(=frekvens), som din router/hotspot, og det gør de i øvrigt helt lovligt, hvis de altså sender med den max. effekt (eller mindre), der er tilladt med Wifi, hvilket de sikkert gør.

Jeg har skrevet om det her emne før den 06. Januar 2014: Indlægget indeholder noget ekstra information: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=18303&p=143714#p124546

Prøv at skife kanal. Det lyder som din nuværende WiFi kanal er hårdt ramt af interferens, og derfor sker der en masse retransmissioner på den nederste del at netværkslaget - muligvis også i transportlaget højere oppe (TCP).
Retransmission(er) sætter bitraten meget kraftigt ned.

Interferens kommer når nogen eller noget sender på den samme frekvens(=kanal), så start ud med at vælge en anden i routerens web-konfigurationspanel.

Det kan godt betale sig at gå rundt i sin lejlighed/hus med en WiFi app, for at se hvilke kanaler der i brug, og se sådan ca hvor radiosignalerne kommer fra - og du kan også gøre det samme med en laptop.
Er du avanceret, så triangulerer du hver sender og deres sendefrekvens og indretter dig derefter, evt med flere routere, der laver et hand-over til en anden kanal(=frekvens) på en anden router. Hand-over kræver kablet netværk imellem routerne.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meg

Indlægaf gtr » 2. sep 2015, 22:02

Jeg nævnte atheros chippen, fordi den har bedste signalstyrke.

Når jeg bruger sudo iwlist scan, er der ikke frekvenser, der er de samme som min router. Flere af dem er 1 og 2. Er det almindeligt for nogle routere?
Jeg mener ikke, frekvenser oveni hinanden er årsagen.

vpn connections virker ikke.

Kan network softwaren purges og geninstalleres?
På den måde kan jeg teste network igen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meg

Indlægaf AJenbo » 3. sep 2015, 05:16

Ok, men hvis du kun oplyser 1 netværks kort kan vi ikke rigtig svare på hvilke driver de andre bruger.

Hvis du vil teste et upåvirket system så test fra en live-disk om ikke kan ændres, hvis du går i gang med at brække halvdelen af systemet op og om installere ender du næppe med noget i original tilstand.

gtr

Re: Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meg

Indlægaf gtr » 3. sep 2015, 21:29

Der kan gå en del timer inden fejlen opstår igen. Derfor er live dvd ikke praktisk. Hvis man bruger live dvd, kan man da forvente samme downloadhastighed? Når jeg bruger ubuntu fra en usb memory stick, er downloadhastigheden ikke konstant. Skyldes det ikke, at usb sticken ikke kan følge med? Tilsvarende når downloadhastigheden er lavere på en raspberry pi 2, der bruger et sd kort?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Med wifi dowload omkr 2mbs, alm at hastighed svinger meg

Indlægaf AJenbo » 3. sep 2015, 23:53

Et live system gemmer til ram, det er kun når den skal læse selve systemet at det er langsom.
Igen gem til dev null hvis ikke du ønsker at undlade disken fra målingen

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster