adsl, grunde til upload hastighed er langsom? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

adsl, grunde til upload hastighed er langsom?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 16. mar 2015, 19:08

Jeg har langsom adsl. Upload er meget langsom. Selvom download hastigheden er relativt lav, er den hurtig nok til mit brug. Hvis jeg vil lave en server, antager jeg at en upload hastighed på få hundrede kb, altså den hastighed jeg kan se, der oploades med, er for lidt? Jeg kan se på min isp's hjemmeside, at skal jeg opnå en upload hastighed på 4mb, skal jeg vælge en meget hurtig download hastighed.
Er der en teknisk sammenhæng mellem download og upload hastigheden? Kunne isp ikke tilbyde 2mb download og upload eller 4mb download og upload hastighed, hvis de ville?

Tak.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: adsl, grunde til upload hastighed er langsom?

Indlægaf martin joergensen » 16. mar 2015, 19:34

Sådan har det altid været med Adsl :=)

Få dig en fiber forbindelse :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: adsl, grunde til upload hastighed er langsom?

Indlægaf AJenbo » 16. mar 2015, 19:43

Nogle udbyder tillader at man selv justere på hastigheden, men det er helt op til dem hvordan de vil opdele den. De fleste ønsker nok ikke at du har en server med højt forbrug stående og tilbyder dig der for ikke noget der passer godt til det. Hvis ikke du har den store trafik og du sørger for at holde siden relativt letvægtig kan den måske godt halte af sted på en langsom upload.

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: adsl, grunde til upload hastighed er langsom?

Indlægaf poulb » 17. mar 2015, 00:19

gtr skrev:Jeg har langsom adsl. Upload er meget langsom. Selvom download hastigheden er relativt lav, er den hurtig nok til mit brug. Hvis jeg vil lave en server, antager jeg at en upload hastighed på få hundrede kb, altså den hastighed jeg kan se, der oploades med, er for lidt? Jeg kan se på min isp's hjemmeside, at skal jeg opnå en upload hastighed på 4mb, skal jeg vælge en meget hurtig download hastighed.
Er der en teknisk sammenhæng mellem download og upload hastigheden? Kunne isp ikke tilbyde 2mb download og upload eller 4mb download og upload hastighed, hvis de ville?

Tak.

Hej

Svar på dine spørgsmål... jo, jo og jo.

Hvis du oplever Upload som langsom i forhold til download hænger det nøje sammen med det produkt du har købt.

ADSL står for Asymetrisk Digital Subscriber Line alias ADSL

Se nærmere på http://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_digital_subscriber_line (let læst)

Det er ikke for at genere kunden, at SP (Service Provider) anvender ADSL. Det er simpelt hen for at give kunden oplevelsen af et hurtigere net - på trods af begrænset kapacitet. Siddet du f.eks. og søger på nettet vil du ofte se forskellen mellem upload/download med en faktor på 15 til 25 gange. Altså er kravene for langt de fleste brugere tilgodeset med en ADSL.

Hovedbegrundelsen er alene, at brugeren/kunden som sidder i enden af et kobberkabel eller trådløst WAN (f.eks. 3g/4G) med begrænset kapacitet har interesse i den optimale udnyttelse af den samlede tilgængelige kapacitet.

Husk: Datatrafik koster mange penge (tro det eller ej) - Og kun kunden til at betale.

vh
Poul

PS! For øvrigt kan du købe server-plads på nettet til under 20 kr. pr. måned. Så økonomisk er egen server en dårlig forretning. Prøv f.eks. at alene at regne på el-forbruget.
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

gtr

Re: adsl, grunde til upload hastighed er langsom?

Indlægaf gtr » 17. mar 2015, 17:16

Tak for svarene. Dvs i princippet kan isp opdele 10mb internet download upload i 5/5, 6/4, 3/7?
Jeg forsøgte at forhandle en højere upload hastighed med isp uden at oprette meget hurtig download. Det kunne ikke lade sig gøre.

En server vil jeg indrette med arkos på raspberry pi 2. Formålet er et decentralt internet, hvor man selv bestemmer over hardwaren. Hvis jeg installerer i2p og maidsafe og tor relæ, hvis man kan det, antager jeg at et par mb upload ikke er nok.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: adsl, grunde til upload hastighed er langsom?

Indlægaf AJenbo » 17. mar 2015, 18:39

Ja.

Det er ikke services som kræver en høj hastighed, det gør godt nok din forbindelse lansommere, men det meste af den bekostning vil stadig være der selv hvis det var en 30/30mbit forbindelse.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster