Netværksforbindelse forsvandt pludseligt

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Junghans
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. jun 2013, 13:06

Netværksforbindelse forsvandt pludseligt

Indlægaf Junghans » 13. mar 2015, 15:04

Jeg bruger Ubuntu 14.04 LTS (32-bit).
Lige pludselig forsvandt min netforbindelse, men der er ikke noget fysisk i vejen med den kablede forbindelse, for flytter jeg patchkablet over i nabocomputeren, er forbindelsen til nettet i orden.

Fejlmeldingen:
Der står: Netværk deaktiveret.
Så vælger jeg: Aktivér netværk.
Men svaret forbliver: Afbrudt - du er nu afkoblet fra netværket.

Hvad er der galt?
Hvordan kommer jeg på nettet igen?

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Netværksforbindelse forsvandt pludseligt

Indlægaf buddig » 13. mar 2015, 16:22

Når du flytter kablet tilbage, er der så lys i den orange led ved siden af stikket på netkortet?
Genstart har du selvfølgelig prøvet.
Hvis det ikke hjælper kan du prøve at boote fra en Ubuntu live CD, og se om du kan komme på nettet med den.
Hvis det er en stationær, kan det være en god ide, at lukke helt ned og fjerne 230 volt ledningen og sætte den i igen før der startes.
Nogle netkort lukker ikke ned sammen med PC'en og derfor skal strømmen af for at få en ren genstart.
// Henning

Junghans
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. jun 2013, 13:06

Re: Netværksforbindelse forsvandt pludseligt

Indlægaf Junghans » 13. mar 2015, 18:08

Tak, Henning, for tips til at komme videre; det er rart at kunne trække på andres erfaringer.
Ja, der er lys ved siden af RJ45-stikket på netkortet, og så fik jeg på din foranledning prøvet at boote på en CD, og jeg kan nu berette, at jeg problemfrit har surfet lidt på nettet.
Så nu er det helt sikkert, at det ikke er et hardwareproblem, men at mit OS har fået et problem.
Man kan selvfølgelig prøve at installere forfra, men jeg så da gerne, hvis nogen kunne have et forløsende ord til noget mindre drastisk!???
Den dag problemet opstod, havde jeg sat maskinen i slumretilstand, mens jeg gik i køkkenet. Så nedlægges netforbindelsen så længe. Det har jeg prøvet mange gange. Når maskinen så vækkes til live igen, går der lige et par sekunder, inden det meddeles, at nu er nettet på igen. Men i dette tilfælde fejlede det, og så har jeg syltet problemet et par dage, fordi jeg kunne bruge min Win7-maskine i mellemtiden. Men jeg er gladere for Ubuntu, så normalt tænder jeg kun Win7-maskinen, når det er virkelig nødvendigt. Jeg hader Win8. Ubuntu er meget mere intuitiv og let, uden at man behøver at vide alt muligt; - undtagen når det går galt som her.
Jeg håber, at nogen hjælper mig videre herfra.
Hilsen fra Junghans.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Netværksforbindelse forsvandt pludseligt

Indlægaf AJenbo » 13. mar 2015, 19:24

Efter at have genstarte skulle det ikke have nogen konsekvens, så det er ikke fordi ubuntu tror den stadig er i standby.

Under håndtering af forbindelse kan du prøve at slette den kablet forbindelse og så oprette den på ny.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster