Logge ind på windows share

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Logge ind på windows share

Indlægaf thj01 » 9. feb 2015, 09:12

JEg har brug for at logge ind på et windows share og har til den anledning fundet ud af at følgende gør det:

Kode: Vælg alt

sudo mount -t cifs //*IP*/groupfolders$ ~/sde_groupfolders/ -o username=**,password=**



Det er meget fint, men også lettere problematisk at have sine kodeord lagt ned i et script. Derfor ville jeg så lave en credentials-file og sætte den ind i scriptet

.smbcredentials

Kode: Vælg alt

username=**
password=**


script

Kode: Vælg alt

sudo mount -t cifs //*IP*/groupfolders$ ~/sde_groupfolders/ -o credentials=/home/**/.smbcred


Men så får jeg følgende fejl:

Kode: Vælg alt

mount: forkert filsystemtype, forkert tilvalg, ugyldig superblok på //*IP*/groupfolders$,
       manglende tegnsæt, hjælpeprogram eller anden fejl
       (for flere filsystemer (f.eks. nfs, cifs) skal du måske
       bruge et /sbin/mount.<type>-hjælpeprogram)
       I nogle tilfælde vil du finde nyttige oplysninger i systemlogggen
       - prøv 'dmesg | tail'  eller lignende


Jeg har ikke kunne google mig frem til et resultat, så jeg håber der sidder et klogt menneske derude et eller andet sted :)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Logge ind på windows share

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2015, 10:27

Har du brug for at logge ind eller mounte den? Hvis du gør det via nautilus (event som et bogmærke) kan den håndtere det med nøgleringen og så bliver det jo krypteret og du skal ikke møffe rundt med settings.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Logge ind på windows share

Indlægaf thj01 » 9. feb 2015, 12:58

Det er mine netværksdrev på serveren jeg skal kunne tilgå. Jeg kan sagtens mounte dem ved hjælp af GUI. Det virker fint så længe jeg har logindata stående i mount kommandoen. Det er først når jeg pakker dem ind i en credentials-fil det går galt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Logge ind på windows share

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2015, 13:04

Hmm, jeg kan stadig ikke forstå hvorfor du ønsker at gøre det via mount frem for bare at lave et bogmærke i nautilus hvis ikke du har en eller anden service som ønsker adgang til indholdet i tide og udtide.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Logge ind på windows share

Indlægaf thj01 » 9. feb 2015, 13:32

Det er ikke en stationær computer, og af sikkerhedshensyn er jeg ikke begejstret for at mine adgangskoder ligger i klartekst.

Og jeg gider ikke fejlmeddelelser når jeg sidder derhjemme med den - derfor er fstab udelukket;).

Jeg kan sagtens nøjes med din løsning, men ville gerne have at jeg kan scripte det - også fordi jeg øver mig at blive lidt smartere med det her linux noget ;)... og fordi jeg gerne vil forstå hvad der går galt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Logge ind på windows share

Indlægaf AJenbo » 9. feb 2015, 17:37

Kan godt forstå du ikke vil have adgangskoden i fstab, hvis du kryptere din / vil den dog ikke være i klar tekst ;-) vill den eksterne fil i øvrigt ikke også være i klar tekst? Jeg tror vist fordelen her er at det ikke bliver sendt som et parameter som man kan se på proces listen.

Jeg har selv altid valgt nautilus løsningen så jeg kan desværre ikke hjælp dig med den anden.

P. S configurationsfilen som fstab er ikke script ;-)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Logge ind på windows share

Indlægaf thj01 » 10. feb 2015, 14:18

Jeg har ikke lagt den i fstab, men kun som et script. Hvis den skal ind i fstab skal der nogle lidt andre parametre på.

Men det irriterer mig grænseløst at man alle steder kan læse at man kan gøre som jeg gør... og så at det ikke virjer hrmfp
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Logge ind på windows share

Indlægaf poulb » 10. feb 2015, 21:41

thj01 skrev:Jeg har ikke lagt den i fstab, men kun som et script. Hvis den skal ind i fstab skal der nogle lidt andre parametre på.

Men det irriterer mig grænseløst at man alle steder kan læse at man kan gøre som jeg gør... og så at det ikke virjer hrmfp

Om det hjælper ved jeg ikke. Men disse tilføjelsen i min FSTAB har løst mine problemer...
-------------------------
På nettet er 2 servere... begge med fast IP hhv 192.168.1.5 og 6 og med hver 1 eller flere shares. Her er kun medtaget de 2, men der er intet i vejen for at lave mange flere.

I filen

Kode: Vælg alt

/home/<navn>/.smbc
er skrevet

Kode: Vælg alt

username=<navn>
password=<pw>


navn + password skal selvfølgelig passe med dine. Derved prøves login under opstart, men udløser kun en fejlmelding da .smbc jo ikke kan ses. Når du så logger ind kan .smbc læses og du "mappes" ind som ønsket. Derved har du ingen login oplysninger i fællesområder på disken.

Kode: Vælg alt


//192.168.1.5/public  /media/publ  cifs credentials=/home/<navn>/.smbc,iocharset=utf8,gid=1000,uid=1000,file_mode=0777,dir_mode=0777,sec=ntlm   0    0
//192.168.1.6/backup  /media/b1    cifs credentials=/home/<navn>/.smbc,iocharset=utf8,gid=1000,uid=1000,file_mode=0777,dir_mode=0777,sec=ntlm   0    0



Good luck..
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster