hvad gør 40mhz på en router? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

hvad gør 40mhz på en router?

Indlægaf gtr » 22. nov 2014, 17:18

På en routers web interface indstillede jeg fra 20mhz til 40mhz. Jeg har fået at vide, at det forbedrer kvaliteten af forbindelsen. Herefter kunne jeg ikke kontakte routeren mere. Hverken med wifi eller lan kabel.
Jeg kunne først bruge routeren igen, efter jeg havde reset'et routeren.

Hvad er 40mhz og virker det slet ikke eller virker det, hvis computeren har særlig hardware?
Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvad gør 40mhz på en router?  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 22. nov 2014, 19:06

Jeg er sikker på at lidt context ville gavne...

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: hvad gør 40mhz på en router?

Indlægaf Blueeyez » 22. nov 2014, 19:31

40 mhz kan bære mere data end 20 mhz, men 20 mhz har bedst rækkevidde.

Blot hvad jeg har af erfaring og oplevelse.
Hvilken router har du?
Hvilket wifi kort har du?
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvad gør 40mhz på en router?

Indlægaf lath » 23. nov 2014, 14:43

gtr skrev:På en routers web interface indstillede jeg fra 20mhz til 40mhz. Jeg har fået at vide, at det forbedrer kvaliteten af forbindelsen. Herefter kunne jeg ikke kontakte routeren mere. Hverken med wifi eller lan kabel.
Jeg kunne først bruge routeren igen, efter jeg havde reset'et routeren.

Hvad er 40mhz og virker det slet ikke eller virker det, hvis computeren har særlig hardware?
Tak.

Det er båndbredde for WiFi radioen. Mere på dansk Wikipedia om båndbredde (signalbehandling): http://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5ndbredde_%28signalbehandling%29
Den modsatte ende af forbindelsen skal også indstilles til samme båndbredde, for ellers virker det ikke (der mangler 20 MHz i båndbredde i forhold til en modtager båndbredde på 40 MHz).
Wikipedia om båndbredde (datakommunikation): http://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5ndbredde_%28datakommunikation%29

Virker bedre er korrekt, fordi radio senderen afleverer mere effekt i den nu 1/2 så store båndbredde.
Der er aldrig noget der helt gratis - særligt med fysik, så det trick går ud over antal bits der kan flyttes per sekund.

PS.
1 mHz er 0,001 Hz, og 1 MHz er 1.000.000 Hz (Hz er enheden Hertz), så det vil sige at SI prefixet m (milli), betyder 1/1000, og M (mega) er SI prefixet for 1.000.000, altså 1 million.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: hvad gør 40mhz på en router?

Indlægaf gtr » 24. nov 2014, 21:38

Tak for svarene. Da jeg indstillede tp link tl wr841nd routeren til 40mhz, kunne jeg ikke bruge lan kabel. Vedrører førnævnte indstilling ikke kun wifi? Jeg vil bruge routeren sammen med en atheros ar9271.
Hvordan ser jeg, om usb wifi kortet kan indstilles til 40mhz?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvad gør 40mhz på en router?

Indlægaf lath » 25. nov 2014, 06:35

gtr skrev:Hvordan ser jeg, om usb wifi kortet kan indstilles til 40mhz?

iwconfig kommandoen kan vise informationer om hvad hardwaren kan.
Kommandoen kræver superbruger retigheder, så du skal bruge sudo foran kommandoen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster