WiFi i en lystbådhavn

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
hardy
Indlæg: 129
Tilmeldt: 17. mar 2008, 22:57
Geografisk sted: Falster

WiFi i en lystbådhavn

Indlægaf hardy » 6. nov 2014, 09:53

Vi skal have forbedret vort WiFi i Bådelauget.
Er der nogen her, der har gode forslag. Kravet er at det skal kunne række godt 300 m og helst kunne komme ned i bådene, som for det meste bare er bygget af glasfiber.
OS: Ubuntu 16.04; 64 bit
Kører på gl. Labtop og mini PC

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: WiFi i en lystbådhavn

Indlægaf martin joergensen » 6. nov 2014, 15:27

Ganske rigtigt ubnt.com er lækkert udstyr.
Jeg har selv opsat wifi på bådhavnen i Strip, med produkter fra Zyxel.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: WiFi i en lystbådhavn

Indlægaf lath » 7. nov 2014, 14:55

hardy skrev:Vi skal have forbedret vort WiFi i Bådelauget.
Er der nogen her, der har gode forslag. Kravet er at det skal kunne række godt 300 m og helst kunne komme ned i bådene, som for det meste bare er bygget af glasfiber.

WiFi har max en rækkevidde på godt ca 46 meter (indendørs), og 92 meter (udendørs) afhængigt af terræn og materialer signalet skal passere/reflektere på.
Begrænsningen er for rund-strålende antenner - som ligner en lodret pind. Der er simpelthen ikke nok sendeeffekt til 300 meter, og man må ikke øge effekten (bestemt ved lov), og desuden vil et enligt WiFi hotspot der kan sende 300 meter ikke kunne høre signalerne fra bådpladserne, da signalerne derfra drukner i støj inden de når hotspottet. Et andet problem vil blive interferens - mange sendere på samme frekvens - dvs de snakker i munden på hinanden på den samme frekvens.

Jeres eneste mulighed er nok at have hav-bestandige hotspots vej en kaj/mole med ca 75 meters mellemrum. De hotspots skal have en kablet netforbindelse,.

Hvert hotspot skal bruge en anden kanal, og helst en kanal der ligger et stykke væk fra dens naboer (incl dem i ikke ejer).

Den nemmeste måde at lave frekvensplanlægning (tildeling af kanaler til hvert WiFi hotspot) er at have et kort over området i vil dække med WiFi. I tegner så 75 meter store cirkler ind på kortet. Rækkevidde er max 92 meter, så de 75 meter er for at være på den sikre side.
I skal huske at gøre cirklens radius mindre der hvor et signal møder en genstand. Dette er vigtigt fordi der bag den genstand ikke er nogen dækning, hvis den ikke dækkes ind af et andet WiFi hotspot.
Hele det område i vil have WiFi på skal være dækket ind af mindst 1 cirkel, for ellers er der muligvis ikke WiFi dækning det sted.

I skal så kryptere hvert WiFI hotspot med hver sit forskellige kodeord, og til hvert hotspot tildeler i så et antal bådpladser. Den måde at gøre det på sikrer at i ligeligt fordeler trafikken ud på ca det nærmeste hotspot.
Hver bådplads vil så have en rimeligt hurtig internetforbindelse.

Gør i ikke det, så vil folk risikere at klumpe sig sammen om nogle få WiFi hotspots og personer de r har udstyr koblet til de WiFi hotspots vil så opleve en dårlig internetforbindelse.
Det er vigtigt at i fortæller folk hvorfor at de skal bruge deres eget kodeord - altså at de får en dårlig internetforbindelse hvis de ikke gør det. Den rigtige adfærd er vigtig.

Det er bedst at placere antennen i flere meters højde.
Undervurder ikke luftens kræfter, så overdimensioner gerne antenner, og især antennemaster, så de kan tage en orkan.

/Lars
Senest rettet af lath 7. nov 2014, 15:10, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: WiFi i en lystbådhavn

Indlægaf martin joergensen » 7. nov 2014, 15:09

På det setup jeg lavede skulle jeg også dække sydhavnen, så jeg have point 2 point fra første stander til standeren i sydhaven, der var over 300m.

Intet problem, udstyret jeg have kunne lave point 2 point over 1km.
Ved hver stander havde jeg så almindelig 180graders antenne til folk der skulle på, vil ikke anbefale forskellige koder til hver radio men brug en wifi controller, når man er oppe og arbejde med udendørs AP fra zyxel kan det ene access point ofte agere som controller.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: WiFi i en lystbådhavn

Indlægaf lath » 7. nov 2014, 15:20

martin joergensen skrev:På det setup jeg lavede skulle jeg også dække sydhavnen, så jeg have point 2 point fra første stander til standeren i sydhaven, der var over 300m.

Intet problem, udstyret jeg have kunne lave point 2 point over 1km.
Ved hver stander havde jeg så almindelig 180graders antenne til folk der skulle på, vil ikke anbefale forskellige koder til hver radio men brug en wifi controller, når man er oppe og arbejde med udendørs AP fra zyxel kan det ene access point ofte agere som controller.


De afstande jeg skrev om var for rundstrålende antenner, og de er også ret konservative. Ved en godt placeret antenne kan man sagtens komme længere.
Med yagi antenner og især parabol antenner kan man komme meget længere, det er rigtigt ja.

Copenhagen Suborbitals, http://copsub.com har sendt >10 Mbit/s (1080p HDTV) til toppen af en silo på Bornholm (81 meter over havet), ca 34 km ude i Østersøen (NATO testområde ESD 138 + ESD139), hvor deres raketopsendelser foregår fra.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: WiFi i en lystbådhavn

Indlægaf martin joergensen » 7. nov 2014, 15:40

Præcis.

Men det kræver professionelt udstyr, at lave Wifi udendøres og det er ikke billigt.
Nu ligger falster desværre for langt væk til jeg vil give tilbud, men vil anbefale udstyr fra enten Zyxel eller Ubnt.com som er ved at blive populær i Danmark.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster