Problem at "mappe" et netværksdrev

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Problem at "mappe" et netværksdrev

Indlægaf poulb » 1. nov 2014, 22:27

Hi
Har tidligere mappet netværksdrev med en enkelt tilføjelse til /etc/fstab.... Det virker fint indtil Ubuntu 1?.?? (13.04)

Linierne tilføjet fstab kunne være...

//192.168.1.5/software /home/<user>/NAS/sw cifs user,username=<user>,pass=xyz,owner,dir_mode=0777,rw 0 0
//192.168.1.5/users /home/<user>/NAS/user cifs user,username=<user>,pass=xyz,owner,dir_mode=0777,rw 0 0
//192.168.1.6/backup /home/<user>/NAS/b1 cifs user,username=<user>,pass=xyz,owner,dir_mode=0777,rw 0 0

De ville være mounted fra start. sudo umount -a eller modsat sudo mount -a ville genetablere alle. Problemet har måske været, at det næsten var for enkelt at skaffe sig adgang til både brugernavn og password, da de ville være synlige i fstab. Det kan jeg godt leve med, da det er min egen maskine som ingen andre har adgang til.

Da de var markeret selvstændigt i Gnome-commander som "user", "medi", "gene","b1"(se screen clip vedhæftet) var det som om alt var på en maskine.

Denne synlighed/lethed i Gnome-commander vil jeg nødig undvære.

Hvordan "mappes" ef netværksdrev i Ubuntu 14.04 midlertidigt (kommando i terminal) og alternativt fast? (skrives hvor?)

vh
Poul
Vedhæftede filer
Screenshot-4.png
Screenshot-4.png (38.3 KiB) Vist 276 gange
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Problem at "mappe" et netværksdrev

Indlægaf zob » 2. nov 2014, 02:06

Der er sikkert noget jeg overser, men er det nemmeste ikke at bruge nautilus?
Åbn nautilus, vælg connect to server fra fil-menuen og skriv f.eks. noget i stil med //192.168.1.5/software /home/<user>/NAS/sw

Så kan du altid bogmærke med CTRL+D

gtr

Re: Problem at "mappe" et netværksdrev

Indlægaf gtr » 22. nov 2014, 17:12

Hvordan har du skiftet vinduernes farver til grå og blå?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problem at "mappe" et netværksdrev

Indlægaf AJenbo » 22. nov 2014, 19:26

Han bruger lubuntu

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster