godkendt freesoftware router, bedre privathed og sikkerhed?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

godkendt freesoftware router, bedre privathed og sikkerhed?

Indlægaf gtr » 13. sep 2014, 16:40

Free software foundation har godkendt en router. https://www.fsf.org/news/thinkpenguin-wireless-router-now-fsf-certified-to-respect-your-freedom https://www.thinkpenguin.com/gnu-linux/free-software-wireless-n-broadband-router-gnu-linux-tpe-nwifirouter

Det som interesserer mig er, om en free software router giver mere privathed og sikkerhed end end non free software router?

Min internet provider har sagt, at jeg må gerne tilslutte min egen router direkte til internetstikket, dvs uden internet providerens router. Men at routeren vil sandsynligvis ikke virke. Hvis det virker, kan jeg få at vide i hvilken grad, det forbedrer privatheden og sikkerheden?

En mulighed, som internet provideren tilbyder, er at indstille deres router til alene at være gennemløb for internetforbindelsen. Dvs at tilslutte en router til deres router vil være det samme, som at tilslutte ens egen router til internetstikket. Jeg antager, at internet provideren egenhændigt kan ændre indstillingerne i deres router. I hvilket omfang vil denne opstilling forbedre privatheden og sikkerheden?

I eksemplerne antages at min router er en free software router.

Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: godkendt freesoftware router, bedre privathed og sikkerh

Indlægaf AJenbo » 13. sep 2014, 16:48

fsf's koncept af frihed/sikkerhed er at du kan skifte alt software på dit udstyr og læse hele kilden til dette software.

Det er der med ikke sikkert at du får nogen form for feature eller yderligere beskyttelse af din privathed, det eneste det betyder er at du kan sikre dig om det er tilfældet, frem for blot at stole på det firma der har lavet dit udstyr. Det kunne endda være en forringelse hvis dit frie udstyr ikke beskytter mod noget som din proprietære ville have beskyttet dig i mod. Som de også skriver korrekt giver den dig altså kontrol over din privathed, men ikke nødvendigvis mere af den.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: godkendt freesoftware router, bedre privathed og sikkerh

Indlægaf martin joergensen » 14. sep 2014, 01:13

Der findes talrige Linux OS som er bygget som "Router"

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_router_and_firewall_distributions

gtr

Re: godkendt freesoftware router, bedre privathed og sikkerh

Indlægaf gtr » 14. sep 2014, 21:46

Tak for svarene. Ifølge Applebaum er der software, der gør det muligt for en angriber at kontrollere routeren uden om internet provideren. Mine overvejelser gik mere på, om en free software router bedre kan modstå disse angreb? Og hvis den kan, om en angriber ikke kan overtage routeren før free software routeren, og aktivere førstnævnte igen, så den ikke mere fungerer som et gennemløb, men kan bruges aktivt mod brugeren? Hvis det er tilfældet, har man ikke opnået noget ved at bruge en free software router.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: godkendt freesoftware router, bedre privathed og sikkerh

Indlægaf AJenbo » 15. sep 2014, 01:01

Det er jo ikke rigtig til at sige noget om da vi ikke ved noget om hvor god din router er til at håndtere den slags. Men den har potentialet kan man sige, selv om det ikke nødvendigvis betyder meget i virkelighed.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster