hvad er openlte?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

hvad er openlte?

Indlægaf gtr » 4. sep 2014, 16:45

http://openlte.sourceforge.net/

Kan jeg få forklaret, hvad softwaren bruges til? Er det en driver til usb lte modem? Hvis det er tilfældet, hvilke konkrete modemmer kan softwaren bruges til?
Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvad er openlte?

Indlægaf AJenbo » 4. sep 2014, 17:53

Har du prøvet at læse deres wiki?

gtr

Re: hvad er openlte?

Indlægaf gtr » 5. sep 2014, 16:14

Ja, og ud fra det kan jeg ikke finde ud af, hvad openlte gør. Derfor spurgte jeg her. Der er vel ikke kun en lukket driver til den type modemmer? Dvs hvis programmet ikke er en driver, hvad kan det så være?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: hvad er openlte?

Indlægaf AJenbo » 5. sep 2014, 18:00

Det ser ikke ud til at være en driver, men software der kan håndtere enkodningen af signalet, det er muligt det ville kunne bruges som et komponent i en driver.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvad er openlte?

Indlægaf lath » 6. sep 2014, 12:42

AJenbo skrev:Det ser ikke ud til at være en driver, men software der kan håndtere enkodningen af signalet, det er muligt det ville kunne bruges som et komponent i en driver.

Det en LTE stak.
Udtrykket stak bruges i sammenhængen telekommunikation om en bunke af protokoller der ligger som en lagkage oven på hinanden.

Hvis du kigger på summary page linket på den side dit link fører til kan du læse:
Description

OpenLTE is an open source implementation of the 3GPP LTE specifications.

Currently, octave code is available for test and simulation of downlink transmit and receive functionality and uplink PRACH transmit and receive functionality. In addition, GNU Radio applications are available for downlink transmit and receive to and from a file, downlink receive using rtl-sdr, HackRF, or USRP B2X0, LTE I/Q file recording using rtl-sdr, HackRF, or USRP B2X0, and a simple eNodeB using USRP B2X0. The current focus is on extending the capabilities of the GNU Radio applications and adding capabilities to the simple eNodeB application.


Det er med andre ord den software en baseband processor skal bruge til at lave 4G telekommunikation i en mobiltelefon (en mobiltelefon har 2 mikroprocessorer: 1 baseband microprocessor, og så 1 til telefonens styresystem, f.eks. Android, eller iOS).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: hvad er openlte?

Indlægaf gtr » 7. sep 2014, 18:44

Tak for svar. Det var en interessant oplysning. Som jeg har forstået emnet, er broadband modemmet den største overvågningsfare ved telefoner.

Men openlte softwaren gælder altså kun lte kommunikationen?
Hvis man en en telefon, hvor telefonen kun har installeret openlte og fx cyanogen eller firefox os, og andre nødvendige drivere er open source, ville man kunne opnå samme sikkerhed, som en free software notebook?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: hvad er openlte?

Indlægaf lath » 8. sep 2014, 22:20

gtr skrev:Tak for svar. Det var en interessant oplysning. Som jeg har forstået emnet, er broadband modemmet den største overvågningsfare ved telefoner.

Hvis du istedet for "broadband modemet" skrev "baseband processoren", så ja (hint: baseband processoren er ikke et modem).

gtr skrev:Men openlte softwaren gælder altså kun lte kommunikationen?
Hvis man en en telefon, hvor telefonen kun har installeret openlte og fx cyanogen eller firefox os, og andre nødvendige drivere er open source, ville man kunne opnå samme sikkerhed, som en free software notebook?

Du mangler at tage højde for malware indbygget i hardwaren.

Hvis du har kontrol over både hardwaren, såvel som al softwaren så er du mest sikker.

Det er også af samme årsag at USA producerer deres egen hardware og tilhørende software til deres atomvåben, da de så kan være absolut 100% sikker på at hardwaren og softwaren ikke kan mere end den skal kunne (hint: nul malware både i hardwaren såvel som softwaren).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: hvad er openlte?

Indlægaf Kurt Christensen » 9. sep 2014, 09:58

Det er også af samme årsag at USA producerer deres egen hardware og tilhørende software til deres atomvåben, da de så kan være absolut 100% sikker på at hardwaren og softwaren ikke kan mere end den skal kunne (hint: nul malware både i hardwaren såvel som softwaren).

/Lars

Det sikrer også at det kun er dem der også kan undersøge svagheder ved deres software/hardware.
Når lejligheden byder sig.

gtr

Re: hvad er openlte?

Indlægaf gtr » 9. sep 2014, 18:15

Tak for svar.
Det var baseband processor, jeg mente. Det var den enhed, som står for radiotransmissionen, jeg mente.
Det her er off topic. Det er mig stadig imod, at jeg igen skal tage til efterretning, at en free software mobiltlf ikke engang er tæt på. Ubuntu kunne samle millioner til en telefon. Det ville være fint, hvis man kunne gøre det samme til en free software mobiltelefon. Lath, der er kommet et projekt, der hedder lowrisc. Bundkortet skal være free software. Jeg er ikke klar over, hvad det er. Det er vistnok arm. Hvis ydelsen er omkring pi eller wandboard, kan det heller ikke bruges til at bygge en netbook free software computer. Bunnie novena er med til at lave det.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster