Hvor indstilles og hvordan kontrolleres 1. og 2. dns server? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gtr

Hvor indstilles og hvordan kontrolleres 1. og 2. dns server?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 24. jul 2014, 17:43

Ubuntu 14.04 64bit
1. og 2. dns server

Som jeg ser det, kan man indstille 1. og 2. dns server'en 2 steder. I routerens preferences og i computerens 'network connections' → 'edit' → 'ipv4 settings' → 'dns servers'. Skal man vælge 'automatic dhcp' eller 'automatic dhcp addresses only'?

Er det rigtigt, at det er dns server indstillingerne på routeren, der bestemmer, hvilken dns server, der bliver anvendt?

Når man har indstillet 1. og 2. dns server, hvordan kan man kontrollere, at de bliver brugt?

Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvor indstilles og hvordan kontrolleres 1. og 2. dns ser

Indlægaf AJenbo » 24. jul 2014, 20:32

Når du har "automatic dhcp" bruger du routerens DNS indstillinger, du kan se hvilken dns der bruges ved at køre:

Kode: Vælg alt

cat /etc/resolv.conf

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvor indstilles og hvordan kontrolleres 1. og 2. dns ser

Indlægaf lath » 25. jul 2014, 01:20

gtr skrev:Når man har indstillet 1. og 2. dns server, hvordan kan man kontrollere, at de bliver brugt?

Med pakkeanalyse af IP pakker fra computerens neværksinterfaces.

Du skal bruge et program der hedder wireshark, der er også et til brug i terminalen, som hedder tcpdump.

Installer wireshark med:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get -y install wireshark

samt også tcpdump, hvis du vil have den med også:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get -y install tcpdump


Der er nogen om hvordan man bruger wireshark her:
http://www.howtogeek.com/104278/how-to-use-wireshark-to-capture-filter-and-inspect-packets/

Rent faktisk viser de lige netop hvordan du filtrerer netværkstrafikken, sådan at du kun ser DNS trafik (se billedet):
Billede

Det du skal kigge efter at der under Destination rækken kun står de IP adresser til DNS servere du har angivet eller IP adressen til din computer (DNS serveren leverer jo også et svar til din computer).
Hvis der gør det, så bruges der sandsynligvis kun de DNS servere du har angivet.

Fra billedet kan jeg fortælle dig at IP adressen 8.8.8.8 er en af Googles DNS servere.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: Hvor indstilles og hvordan kontrolleres 1. og 2. dns ser

Indlægaf gtr » 26. jul 2014, 11:50

Tak for svar.

Ajenbo. Der er 'auto dhcp' og 'auto dhcp addresses only'. Hvad er forskellen?
Skal jeg vælge 'manual', hvis jeg skal bruge dns serverne som indstillet under wifi på computeren?

Når jeg skriver 'cat /etc/resolv.conf' kommer svaret 'nameserver' og en ip adresse, som jeg ikke ved, om jeg kan skrive her.

Lath. Wireshark har jeg installeret, læst om, og set videoer om før. Jeg ville gerne kunne bruge det. Men ved config stopper festen. Jeg kan ikke starte capture.


Dns 8.8.8.8 lyder som en god ide. Hvilke dns servere anses for de bedste, når det gælder privacy?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hvor indstilles og hvordan kontrolleres 1. og 2. dns ser

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. jul 2014, 13:16

4.4.4.4 og 8.8.8.8 er google's dns-servere og kan ikke anbefales andet end til tests, hvad angår privacy. (Alt hvad der vedrører google: chrome, picasa gmail osv. har kun ét formål, at indsamle data om brugeren)
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvor indstilles og hvordan kontrolleres 1. og 2. dns ser

Indlægaf lath » 26. jul 2014, 14:51

gtr skrev:Tak for svar.

Ajenbo. Der er 'auto dhcp' og 'auto dhcp addresses only'. Hvad er forskellen?
Skal jeg vælge 'manual', hvis jeg skal bruge dns serverne som indstillet under wifi på computeren?

Når jeg skriver 'cat /etc/resolv.conf' kommer svaret 'nameserver' og en ip adresse, som jeg ikke ved, om jeg kan skrive her.

Lath. Wireshark har jeg installeret, læst om, og set videoer om før. Jeg ville gerne kunne bruge det. Men ved config stopper festen. Jeg kan ikke starte capture.


Dns 8.8.8.8 lyder som en god ide. Hvilke dns servere anses for de bedste, når det gælder privacy?

Du skal være superbrugeren for at kunne capture fra et neværksinterface - det troede jeg at du godt kunne regne ud, når man potentielt kan opsamle meget private data op om en bruger. Det var derfor jeg ikke nævnte det.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvor indstilles og hvordan kontrolleres 1. og 2. dns ser

Indlægaf AJenbo » 26. jul 2014, 16:45

gtr skrev:Der er 'auto dhcp' og 'auto dhcp addresses only'. Hvad er forskellen?

De gør det der står, første henter alt automatisk fra dns, den anden henter kun ip, det er også rimelig tydeligt med de felter du får mulighed for at udfylde, eks dns, så nej du skal ikke vælge manuel ved mindre du vil gøre alt manuelt.

Når jeg skriver 'cat /etc/resolv.conf' kommer svaret 'nameserver' og en ip adresse

Fint så ved eu hvilken dns server du bruger.

gtr

Re: Hvor indstilles og hvordan kontrolleres 1. og 2. dns ser

Indlægaf gtr » 28. jul 2014, 16:22

Tak for svar.

mcrypto, er det commands, der indstiller 1 og 2 dns server, eller viser de, hvilken dns server, man bruger?
Hvis det er det første, hvordan skriver man det nøjagtigt?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvor indstilles og hvordan kontrolleres 1. og 2. dns ser

Indlægaf AJenbo » 28. jul 2014, 17:00

Det er hvilken DNS server han bruger så det er ikke noget du rigtig kan bruge til noget.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster