Bruge en wifi router, der ikke er fra internet provideren? Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere  Emnet er løst

Indlægaf Klaus Rasmussen » 27. maj 2014, 22:23

Det må vel efterhånden stå klart, at vi i forum accepterer ISP's fortolkning; at deres del af forbindelsen slutter ved udgangen af deres router! og det er der mange grunde til:

For det første er det indlysende at sælger selv bestemmer, hvad det er han sælger.
For det andet sørger ISP for at opdatere firmware på routeren, hvilket du slipper for.
For det tredie er der stor forskel på hvor besværligt det er at "uncappe" de forskellige routere.
For det fjerde vile det være et større arbejde at oplære support-staff, hvis de skulle kende alle routere.
osv.....
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf NickyThomassen » 28. maj 2014, 10:09

gtr skrev:Vil du stoppe den information?

Det her handler om ytringsfriheden.

Jeg mener, administratorerne skal understøtte størst mulig ytringsfrihed. Dvs man påtaler, eller censurerer,
når der er helt utvetydige og ubestridelige grunde, ellers ikke.

Ytringsfriheden består også i, at dem der ikke vil svare, kan lade være med at svare.

Sandt at sige, fandt jeg denne tråd spændende, indtil ytringsfrihedskortet blev trukket, for hvor er det lige, at din ytringsfrihed er truet?
Danmarks riges Grundlov skrev:§ 77
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.
http://www.grundloven.dk/

Så med andre ord, du har ret til at ytre dig, hvilket vi også har tilladt. Vi holder ikke dine indlæg hemmelige, indtil vi kan revidere dem, og vi tillader også, at du fortsat udtrykker utilfredshed, over at vi ikke mener, at forummet skal beskæftige sig med dit spørgsmål, fordi vi mener det er kontraktbrud med din udbyder.

Hos min udbyder udløser kontraktbrud annullering af aftalen, men hvis en udbyder kan bevise cracking eller anden ulovlig hensigt, så er det strafbart efter almindelig lov, forudsat at udbyderen rejser tiltale. Og nej, jeg finder ikke den pågældende lov frem, men jeg ved fra tidligere sager, at det er den almindelige straffelov som gælder, centrede omkring kapitel 27:
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=152827

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 28. maj 2014, 11:53

Forummet er i øvrigt privat område så hvis vi ønskede kunne vi udøve sensur uden at det ville påvirke nogens ytringsfrihed

gtr

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf gtr » 29. maj 2014, 19:54

Nu har det alligevel udviklet jeg til en juridisk meningsudveksling. Hvilket jeg ville undgå,
fordi her vil jeg kun tale om computer tekniske forhold.

Først vil jeg sige, at det er rigtigt, at adm ikke sletter eller retter i mine indlæg. Og det er godt.
Jeg har set adm, der censurerer hurtigt, og hvor adm ikke utvetydigt kan argumentere
for censuren.

Adm skriver, at "vi har en regl her i forummet om ikke at hjælpe med at bryde loven eller diverse
indgået aftaler?". Det kan jeg kun være enig i. Men jeg er uenig i, at adm kan staturere, hvorvidt jeg
enten har begået ulovligheder eller kontraktbrud eller forsøgt samme ud fra de oplysninger, han har
til rådighed.
Adm giver selv svaret " Det lyder til at du er velvidende om at du ville bryde din service aftale".
Dvs konkret kan han og ingen andre udefra konkludere, hvad der er eller vil foregå.

Nickey, hvad du skriver om det juridiske begreb "ytringsfrihed" i DK er helt rigtigt.
Det du gør, er at du trække en juridisk term ind i analysen af et ordvalg, som jeg anvender i dette
forum. Når jeg henviste til ytringsfrihed i mit indlæg, var det ikke det juridiske begreb, jeg
refererede til. Det var et forsøg på at afgrænse, hvad jeg kan skrive i dette forum, uden påtaler,
eller censur. Når jeg skriver noget, og det bliver påtalt er det ikke censur. Men hvis det får
den effekt, at jeg fremadrettet vil undgå påtaler, og derfor ikke skriver, hvad jeg ellers ville have
skrevet, har det en censurlignende effekt. Derfor er det vigtigt, at hvad adm skriver er rigtigt.
Derfor når jeg får sætningen "vi har en regl her i forummet om ikke at hjælpe med at bryde loven eller diverse
indgået aftaler?", er det mindste jeg kan kræve, at jeg får at vide, hvilke konkrete love jeg handler
imod, argumenterne for kontraktsbrud, og hvilke forumregler jeg bryder.
Mht de 2 første ved jeg, at jeg ikke kan få dem, for kravene er ikke opfyldt.
Hvilke forumregler jeg bryder, kan jeg tilsyneladende heller ikke få oplyst?
Derfor hvis jeg ikke kan bruge ordet ytringsfrihed her, uden det bliver anvendt i en juridisk sfære,
hvilken formulering skal jeg da bruge, for at beskrive rammen for, hvad man må skrive her?
Du skriver "Hos min udbyder udløser kontraktbrud annullering af aftalen". Når du skriver det, falder du
ind af en åben dør. Det her handler om, hvorvidt nogen der svarer på mit oprindelige spørgsmål, medvirker
til kontraktsbrud, og hvorvidt formuleringen af mit spørgsmål statuerer kontraktsbrud. Det gør det ikke.
"forudsat at udbyderen rejser tiltale.". Myndighed over de love, du refererer til, har anklagemyndigheden.
"hvis en udbyder kan bevise cracking eller anden ulovlig hensigt, så er det strafbart". Igen er det rigtigt,
hvad du skriver. Men det argument, jeg nok ikke kan få dig til at forstå, er
at ud fra de oplysninger, adm har til rådighed, kan man ikke statuere, at jeg med formuleringen af
mit spørgsmål har eller har forsøgt en ulovlig eller strafbar handling. For at foretage den vurdering
skal man kende til bevisbedømmelse, forsæt, medvirken og begrebet retlig standard. For mig er det enkelt at
se, at du ikke gør det. Det er der ingen der kan, hvis de ikke har beskæftiget sig med emnerne.
Og når man med manglende forudsætninger udtaler sig, sker der tit det, at man rammer ved siden af,
og når man siger noget rigtigt, ved man ikke, hvorfor man gør det. I det her tilfælde siger I noget
forkert, og jeg hvis I ikke er enige i det, jeg har skrevet nu, kan jeg ikke forklare jer det.

Tilbage står, jeg vil gerne vide, hvilke forumregler jeg har brudt? Jeg vil gerne have at vide, hvordan adm
forholder sig til det eksempel, jeg tidligere gav, min 2. post ?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 29. maj 2014, 23:04

Jeg har linket dig til forummets regler, og det er specefikt punkt 2. Med brudet er faktisk ikke omkring at spørge men om at komme med hjlæp til at bryde regler.

Vi antager dine intention ud fra det du skriver, og slår ned tideligt for helt at undgå at komme på kan med love og regler frem for at skulle tage det mere tunge arbejde der kan komme når før man overtræder dem. Samtidig er det også med til at styre hvilken retning forummets fællesskab udvikler sig i.

Det ville I øvrigt være fedt hvis du stoppede med manuelt at lave linje brud I dine indlæg da det gør det yderst besværligt at læse på en skærm hvor det er nødvendigt med automatisk linje skift oven i

gtr

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf gtr » 3. jun 2014, 22:39

Jeg går ud fra, at den relevante bestemmelse er
"2. Vi hjælper ikke med at

Bryde loven"

Som jeg har påvist, er der ingen dokumentation for, at jeg har eller vil bryde loven, ved at stille
det spørgsmål, som jeg stillede. Og der er ingen dokumentation for, at enhver, der svarer på mit
stillede spørgsmål, medvirker til et lovbrud.
Ingen steder kan jeg se en bestemmelse om, hvad der gælder i forhold til kontraktbrud, eller medvirken
til det. Hvilket i denne sammenhæng er irrelevant, der der ikke forelægger dokumentation for
kontraktbrud fra min side, eller medvirken for brugere, der har svaret.

Det er ikke nok at henvise til, at en bruger har overtrådt en eller flere forumregler. Man skal
også skrive argumenterne for, at en regl er overtrådt. Adm har i denne sammenhæng ikke kunne
skrive valide argumenter, der ikke kan gendrives som forkerte.
Adm skal ikke glemme, at det faktisk ikke er en bagatel, at skrive at en bruger enten har begået
et lovbrud, eller forsøgt på det. At skrive at en bruger har udøvet kontraktbrud eller forsøgt det,
er mindre alvorligt, men stadig forkert. Det sammen gælder påstanden om medvirken.

Hvis forumbestemmelerne betyder, at mit ex med hackingspørgsmålet ikke må stilles, og bruger ikke må
svare på det, finder jeg en unødvendig stor indskrænkning af de emner, man må diskutere.
Og det skal påpeges, at ud fra de forumregler, som der linkes til, er der ikke noget til hinder for,
at stille førnævnte hackingspørgsmål, eller at brugere svarer på det. Det vil så lang tid
diskussionen er overordnet og teknisk, ikke være et lovbrud, og derfor ikke et brud på
forumreglerne. I modsat fald vil jeg gerne læse argumenterne.

// Efter hvad jeg har læst, skulle der ikke være nogle tekniske hindringer for, at internetudbyderen stopper ved
internetstikket, hvis blot den selvvalgte router opfylder generiske specifikationer, fastsat af udbyderen, eller
standardiseringsfora. Er det ikke rigtigt?

Da jeg skrev dette, var det et generelt teknisk spørgsmål. Dvs er der generelt noget til hinder for,
at internetudbydere ændrede den tekniske opsætning af deres systemer, så brugerne ville kunne få frit
routervalg? Hvad jeg har læst er, at det ikke ville være et teknisk problem.

// Det ville I øvrigt være fedt hvis du stoppede med manuelt at lave linje brud I dine indlæg da det gør det
yderst besværligt at læse på en skærm hvor det er nødvendigt med automatisk linje skift oven i

Det her er vist blevet foreholdt mig før.
Først vil jeg svare, at jeg ikke har til hensigt at gøre noget forkert eller uhensigtsmæssigt,
når det gælder den måde, jeg skriver på.
Dernæst, jeg ved ikke, hvad jeg gør forkert? Eller hvordan jeg gør det rigtigt?
Når jeg læser mine poster, kan jeg ikke se, hvordan de ser anderledes ud end andre brugeres?
Når jeg skriver mine poster, skriver jeg dem tit på notepad'en med større bogstaver. Derefter
copy paster jeg dem ind i min forumpost.
Skal jeg afslutte en sætning, dvs slutte med punktum inden et linieskift, eller hvad er
problemstillingen? For ikke at skulle scrolle vandret i notepad'en bruger jeg ikke mange ord per
linie, inden jeg foretager linieskift.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 3. jun 2014, 23:21

Det er et par eksempler, YouTube toc er nok den der kommer nærmere på dit emne her, men det skal altså ses generelt.

Der er ingen der har påstået at du er ved at overtræde loven, det er noget du har misforstået.

Vi har heller ikke sagt at du har udøvet kontraktbrud, men blot at vi ikke kan se mange andre legitime anvendelses muligheder for den info du efterspørger og vi der for ikke ønsker et emne om det her på forummet. Det er en vurdering admin laver fra gang til gang hvor den nøjagtige grænse går.

Du skal netop ikke lave linje brud før slutningen på en sætning. Du bør i stedet aktivere automatisk linje skift i notepad, eller bruge et mere egnet tekst program.

gtr

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf gtr » 4. jun 2014, 21:51

Når adm ikke mener, jeg har eller vil bryde nogle regler, herunder forumregler, er der ingen
grund til at nævne dem overfor mig?

Du du mener er, at når jeg skriver en sætning, skal jeg skrive sætningen færdig på samme linie, så der fremkommer den mindst mulige margen ovre til højre?

Jeg må ikke skrive
sådan her,
fordi sætningen ikke
er afsluttet, og der
derfor ikke er
nogen grund til at
starte en ny linie?

Hvad med denne sætning, den er skrevet, så den på min notepad fylder hele skærmen fra venstre til højre,
kan jeg starte den nye linie på den måde, som jeg gjorde her?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 4. jun 2014, 22:38

Problemet opstår når man viser indholdet på en skræm der har en mindre brede, tegner bogstaverne med en anden brede end der hvor du skrev dem, har store fonte for synshæmmede eller teksten vises i et andet medie end selve forummet.

Eks kan det du har skrevet komme til at se således ud:
gtr skrev:Jeg må ikke
skrive
sådan her,
fordi sætningen
ikke
er afsluttet, og
der
derfor ikke er
nogen grund
til at
starte en ny
linie?


gtr skrev:Hvad med denne sætning, den er skrevet, så den på min notepad fylder hele skærmen
fra venstre til højre,
kan jeg starte den nye linie på den måde, som jeg gjorde her?


Så nej. De ekstra linje bud forstyr læse rytmen og gøre det svært at overskue teksten. Der for bør du kun lave tvunget linjeskift ved slut på en paragraf/afsnit, eller ved punkt opstilling. Hvis det tekste program du bruger til at skrive i ikke har automatisk linje skift bruger du det forkerte program til at skrive i. Du må vel også have støt ind i situationer hvor du efter at have skrevet et stykke ændre i starten og der efter er nød til at omgøre hele din linje opbrydning.

gtr

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf gtr » 10. jun 2014, 18:29

Dvs når jeg ser det, jeg har skrevet, på min skærm, og opstillingen ser rigtig ud og ligner det alle andre skriver, så kan min tekst stadig se uhensigtsmæssig ud på andre skærme?
Er jeg den eneste, der laver den fejl?

Kan libreoffice indstilles til at foretage de automatiske linieskift, som du efterspørger?
Automatisk linieskift i fx libreoffice betyder, at jeg skriver, og libreoffice starter en ny linie, når jeg når et bestemt antal karakterer, og når jeg copy og paste teksten ind i forum, huskes de automatiske linieskift, og bliver til en sætning med tekst i forummet?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 10. jun 2014, 21:33

Ja, jeg syndes dog ofte du skifte linjeskift tidligere end kanten på tekst feltet, så det ligner ikke helt det alle andre skriver.

Jeg tror ikke jeg har set andre gøre det, og slet ikke i den grad du gør.

At skifte linje ved et fast antal tegn er kun hensigtsmæssigt når man har med en mono-space font at gøre, og her på forummet bruger vi en font med variabel brede. LibraOffice er som standart sat til at lave automatisk linjeskift når den nær kanten af siden, du kan så leje med margin for at justere bredden, så den mere mindre om den på forummet hvis du fortrækker at de er nogenlunde det samme.

Du skrev at du brugte Notepad, men bruger du ikke Linux udelukkende nu? Gedit kan også sættes til at lave automatisk linje skift, den bruger så en mono-space font, så resultatet vil ikke være ens mellem forummet og Gedit, men det er jo nettop også pointen med automatisk linje skift.

Den valgte font har også noget at sige for breden af teksten, forholdet mellem bredden på "i" og "W" er nemlig ikke nødvendigvis den samme. På forummet anvender vi Lucida Grande, hvis den ikke er installere prøver vi Uubuntu-fonten, så Verdana, Helvetica, Arial og til sidst en hvilken som helst font uden førder sans-serif, eks. Droid Sans på Android, og så er der som sagt flere steder teksten kan blive vist end blot her på hjemmesiden i forummet. Men breden kunne også ændre sig hvis vi en dag beslutter at ændre designet.

gtr

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf gtr » 11. jun 2014, 21:13

Jeg tror, jeg har forstået det med opsætningen nu. Fordi opsætningen af teksterne på min skærm ligner andres, kunne jeg ikke følge dig.

Når jeg skrev notepad, mente jeg det generisk. For at være præcis skulle jeg have skrevet leafpad. Jeg ved ikke, om den har funktionen.

Har gedit funktionen, kan jeg bruge gedit.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 11. jun 2014, 22:58

I Leafpad er det (engelsk) Options->Word Wrap der skal være aktiveret for at den laver automatisk linje skift.

gtr

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf gtr » 15. jun 2014, 16:22

ajenbo, hvis du læser dette.

Med leafpad kan jeg ikke sætte en margin til højre. Dvs skreven tekst fortsætter ud mod højre. Intet automatisk linieskift.

Med gedit kan jeg sætte en margen til højre, fx 80. Og jeg kan markere 'edit' -> 'pref' -> 'view' -> 'enable text wrapping'. Men selvom jeg gør det, fortsætter tekstskrivningen mod højre ud over marginen. Der sker ikke et automatisk linieskift ved 80 karakterer.

Nogle forslag?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruge en wifi router, der ikke er fra internet providere

Indlægaf AJenbo » 15. jun 2014, 21:39

Som sagt er det ikke brugbart at have linje skift efter et bestemt antal tegn da tekst normalt har variabel brede hvor hvert tegn. I simple programmer som Gedit og LeafPad sker linjeskiftet når teksten når til kanten af programmet, så for at have en mindre brede skal du justere bredden på programmet. I tekstbehanlings programmer som LibraOffice kan du sætte en side brede inden i programmet som så vil styre hvornår der sker et automatisk linjebrud.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster