Problem med systemprogram

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Oldsag
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13. mar 2013, 17:12
IRC nickname: Oldsag
Geografisk sted: Østjylland

Problem med systemprogram

Indlægaf Oldsag » 16. maj 2013, 12:23

Efter hver start af Firefox-internetbrowseren får jeg meldingen:

"Genkendelse af netværkstjeneste deaktiveret.
Dit netværk har et .local dpomæne. Dette er ikke anbefalet og er ikke kompatibelt med AVAHI genkendelsen af netværkstjenester. Tjenesten er blevet deaktiveret."

Meldingen er fremkommet efter at jeg for nogen tid siden for at afhjælpe et problem med ustabil printning med bistand fra dette forum udskiftede et driverprogram. Den operation gav et absolut tilfredsstillende resultat, idet printeren nu kører som den skal, men i forbindelse med udskiftningen har jeg nok begået en eller anden fejl, som jeg nu vil bede om hjælp til at få rettet, da jeg ikke kan gennemskue, hvad der ligger bag den nævnte melding.

Til orientering skal jeg oplyse, at min computer anvender en processor med betegnelsen Intel Pentium (R) Dual CPU E2180@2.00Hzx2, OS-type 32 bit, og jeg bruger Mozilla Firefox 19.0 med Ubuntu 12.041 LTS, der løbende opdateres.

Problemet synes ikke at influere på computerens funktion, men jeg opfatter meldingen som en advarsel om, at noget er galt, og jeg vil gerne have forholdet bragt i orden. Hvordan gør jeg det?

Venlig hilsen

Oldsag

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Problem med systemprogram

Indlægaf mbjornbak » 17. maj 2013, 06:42

Jeg har desværre ikke en løsning på problemet. Hvis jeg ikke forsynder mig mod systematikken her i forum, så vil jeg MEGET gerne supplerende vide, hvorledes man helt afinstallerer/fjerner avahi---- og hvis det er muligt, om det måtte have nogle konsekvenser for funktionaliteten af ubuntu.
Jeg får dagligt den samme besked, som du citerer i dit indlæg. I halen herpå får jeg så ofte- men ikke altid- besked om, at der ikke længere er DSL forbindelse.
Hvis du og de "strenge" redaktører finder det upassende, at jeg blander mig, så var det måske en mulighed at generalisere emnet/emnerne til f.eks.: "Hvorledes løse problemer med avahi"
mbjornbak

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Problem med systemprogram

Indlægaf lath » 18. maj 2013, 19:28

Der skal ændres i Avahi daemonens konfigurationsfil.
Da den står for at automatisk at opdage printer, lokale filservere og andre enheder via mDNS er det måske ikke så smart bare at fjerne den fra systemet.

Den her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2146362 peger på den her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1978822 som indeholder et link til løsningen der kan findes på : http://smallbusiness.chron.com/resolving-local-ubuntu-38861.html

Mine egne bemærkninger:
  • Læg specielt mærke til at der er et punktum lige efter = tegnet i den linie du skal rette i
  • Lav en backup af filen før du retter i den.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Problem med systemprogram

Indlægaf mbjornbak » 19. maj 2013, 12:56

Mange tak for denne vejledning.
Inden jeg prøver, bør jeg nok komme med mere information og supplerende - begavet eller ej- spørgsmål.
Jeg har en en trådløs router Zyxel -P-2602HW-D1A fra min internetudbyder ( Fullrate). Det siges i materialet, at: ”vores trådløse router har sin egen DHCP-server indbygget, som uddeler IP-adresser”.
Selv om routeren er trådløs er der tre udgange, der gør det muligt at tilslutte kabler. Det har jeg gjort til to ældgamle ( > 10 år) statonære PC'er. Hertil kommer en universal netgear WiFi internet adapter, der sender data fra en væghængt ”teknisk” PC om min jordvarmepumpes virksomhed ud på nettet.
Jeg er med i projekt styrdinvarmepumpe.dk projektet.
Endelig har jeg en nyere bærbar PC med indbygget trådløst netkort.
Den ene stationære kører XP og den anden ubuntu 12.04 LTS. Det samme gør den bærbare.
Nu til det supplerende spørgsmål. Er det tilstrækkeligt, at jeg gennemfører trinene i vejledningen på blot en af PC' erne- helst den stationære kablede med ubuntu- eller skal jeg igennem dem alle?
mbjornbak

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Problem med systemprogram

Indlægaf lath » 19. maj 2013, 13:24

mbjornbak skrev:Mange tak for denne vejledning.
Inden jeg prøver, bør jeg nok komme med mere information og supplerende - begavet eller ej- spørgsmål.
Jeg har en en trådløs router Zyxel -P-2602HW-D1A fra min internetudbyder ( Fullrate). Det siges i materialet, at: ”vores trådløse router har sin egen DHCP-server indbygget, som uddeler IP-adresser”.
Selv om routeren er trådløs er der tre udgange, der gør det muligt at tilslutte kabler. Det har jeg gjort til to ældgamle ( > 10 år) statonære PC'er. Hertil kommer en universal netgear WiFi internet adapter, der sender data fra en væghængt ”teknisk” PC om min jordvarmepumpes virksomhed ud på nettet.
Jeg er med i projekt styrdinvarmepumpe.dk projektet.
Endelig har jeg en nyere bærbar PC med indbygget trådløst netkort.
Den ene stationære kører XP og den anden ubuntu 12.04 LTS. Det samme gør den bærbare.
Nu til det supplerende spørgsmål. Er det tilstrækkeligt, at jeg gennemfører trinene i vejledningen på blot en af PC' erne- helst den stationære kablede med ubuntu- eller skal jeg igennem dem alle?
mbjornbak


Nogle spørgsmål trænger sig på, da du har udeladt at fortælle os om dem:
  • Hvilken vejledning?
  • Hvis vejldningen er omfattende, hvor i iveledningen er trinene?
  • Hvor på internettet kan jeg finde en kopi af vejledningen?
    - jeg bliver jo nødt til at læse i vejledningen for at kunne svare, hvad du skal gøre.

DHCP kræver ikke rigtig noget konfiguration at bruge - som standard er både Linux, og Windows styresystemer sat op til automatisk at bruge DHCP.

Vedrørende:
Hertil kommer en universal netgear WiFi internet adapter, der sender data fra en væghængt ”teknisk” PC om min jordvarmepumpes virksomhed ud på nettet.

Hvis den sender information ud til en server kan du bare lade den bruge DHCP.

Er den derimod en server så:
  • skal den have en statisk IP adresse i dit LAN.
  • skal den også have IP adressen til routeren i dens netværk (LAN)
  • hvis den bruge DNS, skal du angive IP adressen for mindst 1 DNS server
  • skal lave en NAT routing regel i routeren

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Problem med systemprogram

Indlægaf mbjornbak » 19. maj 2013, 13:44

Undskyld!

Den vejledning, jeg takker for, er den, du har anvist-- nemlig fra:

http://smallbusiness.chron.com/resolving-local-ubuntu-38861.html:

”Step 1
Launch a terminal window by clicking the “Terminal” shortcut in your applications menu. On Ubuntu’s default desktop, click the “Dash Home” icon at the top left corner of the screen, type “Terminal” and press “Enter.”
Step 2
Type the following text into the terminal and press “Enter” sudo nano /etc/avahi/avahi-daemon.conf
Step 3
Input your password at the password prompt and press “Enter.”
Step 4
Scroll down using your arrow keys and locate the “#domain-name=.local” line under “[server].”
Step 5
Remove the “#” symbol and change “local” to “alocal” so that the line reads: domain-name=.alocal
Step 6
Press “Ctrl-O” and then press “Enter” to save Avahi’s configuration file in Nano.
Step 7
Press “Ctrl-X” to exit Nano. Addresses ending with .local will now resolve correctly.

Til dit spørgsmål om , hvorvidt den ”tekniske” PC selv er en server eller sender information til en server, så bliver jeg dig svar skyldig. Jeg prøver at indhente information fra de kyndige bag http://www.styrdinvarmepumpe.dk. Når de måtte svare, vender jeg tilbage hertil.
mbjornbak

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Problem med systemprogram

Indlægaf lath » 19. maj 2013, 14:08

Bare lav ændringen ved brug af guiden - mDNS er ikke et synonym for DNS.

Lav ændringen på alle Linux computere, hvor samme fejlmeddelelse dukker op.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Oldsag
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13. mar 2013, 17:12
IRC nickname: Oldsag
Geografisk sted: Østjylland

Re: Problem med systemprogram

Indlægaf Oldsag » 20. maj 2013, 15:46

Til lath:

Tak for din anvisning, som jeg har fulgt præcis som mbjornbak citerer den, men allerede under step 4 møder jeg et problem, idet linien under "server" ser således ud:

Kode: Vælg alt

#domain-name=local


og altså ikke indeholder det punktum, som du specielt henleder opmærksomheden på.

Da jeg ikke kan gennemskue konsekvenserne, tør jeg ikke fortsætte uden videre; men kan jeg bare ændre den citerede linie som anvist og så blot heri indlægge det famøse punktum og altså taste:

domain-name=.alocal

og derpå trykke CTrl+O og så ellers følge opskriften?

Og lidt basalt og nok meget banalt: Som elendig amatør har jeg ingen anelse om, hvordan jeg laver backup af en fil. Vil du skære det ud i pap for en teknisk analfabet?

Til mbjornbak:

Jeg vil ikke finde det spor upassende at ændre emnenavn som foreslået, da det tilsyneladende omhandler et avahi-problem, men afgørelsen heraf lægger jeg trygt i hænderne på forumredaktørerne.

Venlig hilsen

Oldsag

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Problem med systemprogram

Indlægaf mbjornbak » 20. maj 2013, 16:26

Til oldsag---- tak for, at du ikke opfatter mig som en ubehøvlet gøgeunge,der erobrer din "rede".
Når det så er sagt, så oplevede jeg også, at der IKKE var punktum foran local på de to linuxmaskiner, jeg indtil videre har "behandlet" med de 7 trin.

jeg fjernede # tegnet , satte et punktum og tastede et foranstillet a.

Det ser ud til at fungere!!!---jeg har indtil videre ikke mødt fejlmeddelelsen, som du startede med at citere. Ej heller på windows pc'en er jeg løbet ind i problemer. Tilbage står så for mit vedkommende den tekniske pc, hvor jeg håber at få svar i løbet af en kommende tid. Når det sker, vil jeg vende tilbage med en melding.
mbjornbak

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Problem med systemprogram

Indlægaf lath » 20. maj 2013, 22:02

Jeg synes at det er meget tydeligt at der i Trin 5 står til sidst
so that the line reads: domain-name=.alocal

altså at man fjerner # i sætningen og at

Kode: Vælg alt

domain-name=

skal sættes til at have værdien:

Kode: Vælg alt

.alocal

Så linien kommer til at se således ud:

Kode: Vælg alt

domain-name=.alocal


Du skal meget sandsynligt lige genindlæse avahi daemonen's konfigurationsfilen , og fra http://manpages.ubuntu.com/manpages/raring/man8/avahi-daemon.8.html eller via

Kode: Vælg alt

man 8 avahi-daemon

(man læser afsluttes ved at trykke på Q-tasten)
... kan læse at det gøres med:

Kode: Vælg alt

avahi-daemon --reload


Får du nu en adgang nægtet, eller en det-må-du-ikke fejl eller det-har-du-ikke-lov-til fejl, så skal man bruge sudo foran kommandoen:

Kode: Vælg alt

sudo avahi-daemon --reload


Linket og man(=manual) siden fortæller også hvordan du stopper (--kill) avahi-daemon, og hvordan du med checker (--check) om avahi-daemon servicen kører.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster