Ædring i DNS = lidt sløvere internet Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Hvidemose
Indlæg: 85
Tilmeldt: 14. dec 2010, 18:34

Ædring i DNS = lidt sløvere internet

Indlægaf Hvidemose » 4. mar 2013, 23:55

Jeg har sat min DNS til 208.122.23.22 og 208.122.23.23, da det jo giver et par fordele. Det har dog betydet, at mit net er blevet en smule mere slow. Jeg har både sat den til det i rooter og i ubuntu.

Er der noget der kan få lidt speed på igen?
Senest rettet af Hvidemose 5. mar 2013, 00:34, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ædring i DSN = lidt sløvere internet  Emnet er løst

Indlægaf NickyThomassen » 5. mar 2013, 00:21

DSN er en teknisk forkortelse for "data source name", som b.la. har noget med databaser at gøre. DNS betyder på den anden side "domain name service", som omdanner et domænenavn til en IP-adresse, så vi ikke også skal huske den slags.

Jeg gætter på at det er det sidste du mener, og et opslag på IP-adressen røber at den er i New York, og minimum driver DNS. Det betyder, at for hvert eneste link du besøger, og hver eneste adresse som du skriver ind i adressefeltet, så skal din computer spørger en server i New York, om hvilken IP-adresse der går til det forespurgte domænenavn.

Der er kun én løsning, desværre, og det er at bruge en DNS-server som står tættere på din fysiske adresse. Prøv fx Googles:
https://developers.google.com/speed/public-dns/

Hvis den er for restriktiv, så ville jeg finde en server i Sverige eller Tyskland, som ikke gemmer en besøgslog.

Hvidemose
Indlæg: 85
Tilmeldt: 14. dec 2010, 18:34

Re: Ædring i DNS = lidt sløvere internet

Indlægaf Hvidemose » 5. mar 2013, 00:48

Haha!!! Det er sent.... :shock: Tak, og hermed ændret så ikke forvirringen er for stor :)

Tak for hjælpen! Jeg prøver at se på det :)

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ædring i DNS = lidt sløvere internet

Indlægaf NickyThomassen » 5. mar 2013, 09:38

Intet problem :)
I terminalen kan man bruge programmet traceroute til bl.a. at se hvor mange hop væk en server er. Ofte er antallet af hop lig med svartiden, og serveren i New York er over 100 hop væk.

Til sammenligning er Ubuntu Danmarks server kun 10 hop væk fra mig. Den står så også kun 150 km nord fra min bopæl, så det kan dårligt blive bedre.

Hvidemose
Indlæg: 85
Tilmeldt: 14. dec 2010, 18:34

Re: Ædring i DNS = lidt sløvere internet

Indlægaf Hvidemose » 5. mar 2013, 13:54

Bare lige en tilføjelse. Jeg havde i første omgang ændre DNS i både router og pc, og da jeg fjernede den i pc'en igen (men beholdte den i routeren), gav den mere stabil forbindelse.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ædring i DNS = lidt sløvere internet

Indlægaf AJenbo » 5. mar 2013, 14:09

Når du sætter den på ruter vil det være standart for de maskiner du slutter til dit netværk. Men når du sætter den på din maskine ignorere du den der er sat i din ruter. Så den du har sæt på din ruter har ingen effekt for dig men kan komme som en overraskelse senere hvis du får nulstillet dine netværks indstillinger, geninstalleret eller kopler andre computere/telefoner/tablet til dit netværk.

Hvidemose
Indlæg: 85
Tilmeldt: 14. dec 2010, 18:34

Re: Ædring i DNS = lidt sløvere internet

Indlægaf Hvidemose » 5. mar 2013, 14:49

Aha, men hvilken løsning vil så være mest stabil? I computeren eller router?

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ædring i DNS = lidt sløvere internet

Indlægaf Martin Jørgensen » 5. mar 2013, 16:18

Jeg bruger http://www.opendns.com/
Der har du også et overblink hvis du laver en konto ved dem

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ædring i DNS = lidt sløvere internet

Indlægaf AJenbo » 5. mar 2013, 19:39

Hvidemose skrev:Aha, men hvilken løsning vil så være mest stabil? I computeren eller router?

Hvad skifter du mest, computer eller ruter? Har du flere computere/telefon/tablets vil det også være lettest kun at skulle sætte det 1 gange i ruteren.

Hvidemose
Indlæg: 85
Tilmeldt: 14. dec 2010, 18:34

Re: Ædring i DNS = lidt sløvere internet

Indlægaf Hvidemose » 5. mar 2013, 23:32

Bare PCen, men der er altså ikke hastighedsmæssig forskel på, om det er den ene eller anden enhed der har DNS'en?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ædring i DNS = lidt sløvere internet

Indlægaf AJenbo » 5. mar 2013, 23:40

Nej, når du tænder computeren vil den hente DNS indstillingerne fra ruteren, ved mindre du har sat dem specifikt på computeren så resultatet er det samme.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster