Fiber/ trådløs router

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Jørgensenvanløse
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2010, 13:07

Fiber/ trådløs router

Indlægaf Jørgensenvanløse » 18. jan 2013, 16:38

Jeg er kommet på SEAS-fiber (15/15) og har desværre ikke kunne genbruge Telmores homebox. Efter at have læst forskellige anmeldelser, har jeg så anskaffet mig en Linksys E 2500, som jeg nu sender retur, da der ikke kan skabes forbindelse på hverken Ubuntu eller Windows eller Android.
Under min ihærdige søgen efter Verdens bedste router, fandt jeg een der havde linuxinstruktion, men jeg har glemt hvad det var for et mærke. Er der faktisk en Ubuntuvenlig trådløs router derude?

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf karl » 18. jan 2013, 16:44

Jeg har aldrig haft problemer med min Netgear
Vh
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf Martin Jørgensen » 18. jan 2013, 22:59

Nu er Linksys router altså kvalitet og er sikker på ubuntu vil kunne forbi til sådan.

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf swotie » 19. jan 2013, 02:41

jeg har sat denne router op hos mig selv, samt hos 2 andre .... den fløjter afsted med både ubuntu og windows ... og både på fiber og kabelnet :-)

http://www.proshop.dk/Netvaerk-router-og-firewall/D-Link-Wireless-N-300-Router-DIR-615-2103539.html
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

Jørgensenvanløse
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2010, 13:07

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf Jørgensenvanløse » 19. jan 2013, 11:51

Tak for svarene. Som sagt vil den ikke forbinde til noget som helst, Ubuntu og Win. XP kan godt genkende modemet- Cisco 3541 osv.- men kan ikke etablerer forbindelse, bliver ved med at lede efter IP-adr. I Windows kører jeg instalationsprogrammet fra DVD, men programmet kan ikke skabe forbindelse og foreslår til sidst, at jeg kontakter Ciscos hotline. Jeg orker ikke en OEM, da man skal slås så man er blå i hovedet.
Det kunne også være fiberboksen, men der er hul igennem med kabel (dog ikke helt de lovede 15/15, vi er nede på 9 og deromkring) og det gamle modem fra TCD har et andet stik, så jeg kan ikke checke her. Desværrre.
Steen

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf Warhawk » 19. jan 2013, 12:24

Hejsa,

I dit sidste indlæg kommer du med relevante oplysninger. Det lyder som om, at routeren ikke er ordentligt forbundet ud mod WAN-siden - derfor får den ikke nogen ekstern IP tildelt.

Jeg kender ikke SEAS, men ved at når TDC er indblandet, så bliver hardwaren låst på MAC-adressen. Man skal så enten have låst MAC-adressen op hos TDC-support eller klone MAC-adressen på det nye udstyr. Prøv om det er tilfældet.

Når du får routeren op at køre, så være opmærksom på at det er en dual-band router med 2 separate radioer til henholdsvis 2,4 GHz og 5GHz båndet. Konfigurer dem begge individuelt.

Jeg har selv en Linksys E4200 og må sige at den spiller maks med alt mit udstyr, som omfatter PCer med Linux, Android smartphone og tablet. Det samme vil din også gøre, når du får løst problemet.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf buddig » 19. jan 2013, 13:18

swotie skrev:jeg har sat denne router op hos mig selv, samt hos 2 andre .... den fløjter afsted med både ubuntu og windows ... og både på fiber og kabelnet :-)

http://www.proshop.dk/Netvaerk-router-og-firewall/D-Link-Wireless-N-300-Router-DIR-615-2103539.html
+1
Denne D-Link router ser ud til at være et rigtig godt køb.

Jeg har lige skiftet min gode gamle Trendnet router ud med en Linksys WRT160NL, og den kører rigtig godt.
Den er Powered by Linux :)
Med routeren fulgte en setup CD, som de kraftigt anbefaler, men det er en Windows setup. :)
Jeg brugte selvfølgelig webinterfaced http://192.168.1.1 i stedet for.
Valget af denne router blev truffet ud fra, at den kunne køre OPENWRT eller DDWRT.
Den er med i listen her.

Linksys E2500 routeren kan jeg ikke finde i listen.

Noget helt andet er, at jeg har købt en Linksys AE2500 USB WiFi dongle.
Den er ikke understøttet af Ubuntu, det er en Windows ting med propritær driver. :o
Det får mig til at tænke på, om der er noget med Linksys 2500 serien og Linux...
// Henning

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf buddig » 19. jan 2013, 13:29

Jørgensenvanløse skrev:...Det kunne også være fiberboksen, men der er hul igennem med kabel (dog ikke helt de lovede 15/15, vi er nede på 9 og deromkring) og det gamle modem fra TCD har et andet stik, så jeg kan ikke checke her. Desværrre.
Steen
Det kunne se ud til, at der er noget galt med din fiberforbindelse.

Billede
Vi har en 60 /60 Megabit fiberforbindelse og direkte i udgangen i fiberboksen var der 63 Mb download og 44,17 upload.
der er 4 ens lan stik ud af fiberboksen, men kun det ene fungerer til computeren eller routeren.
// Henning

Jørgensenvanløse
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2010, 13:07

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf Jørgensenvanløse » 19. jan 2013, 13:37

Jeg har nu pakket den ud, og prøver igen. På fronten af modemet er der en række lysdioder. De lyser ikke på noget tidspunkt.
Jeg går nu på Wicd networkmanager og kan se, at der er to fundne forbindelseer, en på kanal 1 og en på kanel 36, jeg tilslutter på kanal 1, da den er på 95%.
Efter at have kørt i en kop kaffes tid for at søge efter IP adresse opgiver vi, med meddelsen: ”Ikke tilsluttet”. Jeg kan ikke tilslutte på 192.168.1.1 som er Linksys adresse, hvis jeg skriver det samme på den gamle XP maskine ryger jeg ind i opsætningen, hvor jeg heller ikke kan komme længere. :cry:

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf buddig » 19. jan 2013, 13:52

Jørgensenvanløse skrev:Jeg har nu pakket den ud, og prøver igen. På fronten af modemet er der en række lysdioder. De lyser ikke på noget tidspunkt.
Jeg går nu på Wicd networkmanager og kan se, at der er to fundne forbindelseer, en på kanal 1 og en på kanel 36, jeg tilslutter på kanal 1, da den er på 95%.
Efter at have kørt i en kop kaffes tid for at søge efter IP adresse opgiver vi, med meddelsen: ”Ikke tilsluttet”. Jeg kan ikke tilslutte på 192.168.1.1 som er Linksys adresse, hvis jeg skriver det samme på den gamle XP maskine ryger jeg ind i opsætningen, hvor jeg heller ikke kan komme længere. :cry:
Du skriver, at du ikke kan komme længere, hvor langt kom du ind i opsætningen ?
// Henning

Jørgensenvanløse
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2010, 13:07

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf Jørgensenvanløse » 19. jan 2013, 14:12

Hvis vi tager den auteriserede Linxysdvd på den gamle XP maskine, så sker der det samme, sæt dvd i mask. tænd modemet, godkend licens osv, leder efter modem, prøver at skabe forbindelse, slutter med: der kunne ikke skabes forbindelse, kontakt Cisco.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf buddig » 19. jan 2013, 16:00

Har du kabel mellem din computer og routeren ?
og skriver http://192.168.1.1
På login siden lader du det øverste felt være tomt, og i password feltet skriver du admin.

Er du kommet hertil ?
// Henning

Jørgensenvanløse
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2010, 13:07

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf Jørgensenvanløse » 19. jan 2013, 17:38

Det var godt tænkt!
Jeg satte kabel til Linksys routeren og min netbook (xubuntu) Nu var der forbindelse og jeg kunne vælge Cisco i networkmanageren, jeg skriver 192. osv, og nu popper Firefox op med windowsopsætningen. Jeg kan ikke komme ind i konfigurationsdelen, da jeg først skal installere (windows) driveren.
Linksysrouteren kan tilsyneladende ikke køre på Linux :cry:
Steeen

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf Martin Jørgensen » 19. jan 2013, 17:42

Vi sælger uhyggelige mange Linksys router på arbejde og mærker som netgear og andre billige mærker bliver ikke købt hjem mere, Linksys serien er meget mere brugervenligt med deres Cisco connect software som jo dog så kun er til Windows.
men det du gør som de andre også skriver

Sæt strøm til og reset routeren med en pind min 15 sek eller til den begynder og blinke. så starter vi forfra

Sæt kabel i wan fra din udbyders router og sæt en patch kabel i og til din maskine.

Så skal du kunne tilgå 192.168.1.1 i din browser.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Fiber/ trådløs router

Indlægaf lath » 19. jan 2013, 17:54

Jørgensenvanløse skrev:Det var godt tænkt!
Jeg satte kabel til Linksys routeren og min netbook (xubuntu) Nu var der forbindelse og jeg kunne vælge Cisco i networkmanageren, jeg skriver 192. osv, og nu popper Firefox op med windowsopsætningen. Jeg kan ikke komme ind i konfigurationsdelen, da jeg først skal installere (windows) driveren.
Linksysrouteren kan tilsyneladende ikke køre på Linux :cry:
Steeen


Du skal ikke installere en Windows driver, og der er ikke noget program fra f.eks. en DVD du nødvendigvis skal køre for at opsætte dit netværk.

Det er meget sandsynligt at dit netværkshardware virker perfekt, og at du bare ikke finde ud at konfigurere Ubuntu og/eller netværkshardwaren korrekt.

Konfigurer dit netværk manuelt (både i Ubuntu og i netværkshardwaren).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster