oister mobil bredbånd til Ubutu Guide ?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
78jan
Indlæg: 19
Tilmeldt: 6. jan 2009, 19:24
IRC nickname: 78jan

oister mobil bredbånd til Ubutu Guide ?

Indlægaf 78jan » 4. jun 2012, 21:16

Skyline er jo gået konkurs, så jeg har valgt oister hvor jeg har brugt hele aftenen og læst diverse guides uden at blive klogere.
Jeg har modtaget en USB HUAWEI E353 som jeg gerne skulle have til at spille sammen med ubuntu 10.04 lts.
Derudover har jeg installeret og aktiveret en HW activator som oister anbefaler.
Under "håndter forbindelser" har jeg så oprettet mobil bredbånd, med et brugernavn, en adgangskode og en pinkode som var med i brevet.. Skal jeg mon skrive noget i netværk ??

Der sker intet og jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre

Håber på noget hurtig hjælp - på forhånd tak

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: oister mobil bredbånd til Ubutu Guide ?

Indlægaf lath » 4. jun 2012, 22:36

78jan skrev:Skyline er jo gået konkurs, så jeg har valgt oister hvor jeg har brugt hele aftenen og læst diverse guides uden at blive klogere.
Jeg har modtaget en USB HUAWEI E353 som jeg gerne skulle have til at spille sammen med ubuntu 10.04 lts.
Derudover har jeg installeret og aktiveret en HW activator som oister anbefaler.
Under "håndter forbindelser" har jeg så oprettet mobil bredbånd, med et brugernavn, en adgangskode og en pinkode som var med i brevet.. Skal jeg mon skrive noget i netværk ??

Der sker intet og jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre

Håber på noget hurtig hjælp - på forhånd tak


I forbindelse med computere er det min erfaring at det er bedst at deaktivere PIN koden. Det skal ske med en mobiltelefon, som ikke er SIM-kort låst.

HW activator, det lyder som noget Windows-noget som du naturligvis ikke kan bruges i et ikke-windows styresystem.
Den indbyggede netvorkmanager gør det fint - for ældre ubuntu'er skulle du have ekstra pakker, men det er vist fikset for længe siden.

Nå jeg er ude herfra, du må klare dig selv herfra. Jeg ser ikke dine svar, så skriv ikke til mig.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

henning10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15. apr 2011, 16:18

Re: oister mobil bredbånd til Ubutu Guide ?

Indlægaf henning10 » 10. jul 2012, 14:48

måske er din forbindelse installeret

øverst til højre på skærmen ses symboler (ikoner) for bl.a. mail, højttaler, dato, klokkeslet mv.

Er der et ikon der ligner en omvendt flad pære ?
- det er netforbindelser

klik på dette ikon

måske er der en menu med bl.a.

(...)
bredband.oister.dkconnection
(...)
Aktiver mobilt bredbånd (mangler flueben ?)
(...)

klik på en af de to ovennævnte
vente lidt
(meddelelse kommer): GSM-netværk "Du er nu ... hjemmenetværket"
vente lidt (bevægelse i ikonet)
(meddelelse): Forbindelse oprettet

Og nyt ikon som ligner en antenne

klik på Firefox

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: oister mobil bredbånd til Ubutu Guide ?

Indlægaf lath » 11. jul 2012, 01:19

henning10 skrev:måske er din forbindelse installeret

øverst til højre på skærmen ses symboler (ikoner) for bl.a. mail, højttaler, dato, klokkeslet mv.

Er der et ikon der ligner en omvendt flad pære ?
- det er netforbindelser

klik på dette ikon

måske er der en menu med bl.a.

(...)
bredband.oister.dkconnection
(...)
Aktiver mobilt bredbånd (mangler flueben ?)
(...)

klik på en af de to ovennævnte
vente lidt
(meddelelse kommer): GSM-netværk "Du er nu ... hjemmenetværket"
vente lidt (bevægelse i ikonet)
(meddelelse): Forbindelse oprettet

Og nyt ikon som ligner en antenne

klik på Firefox


Hej igen - er tilbage igen efter ferie :).

Ud over at gøre det som henning10 skriver så gør dig selv den tjeneste at fjerne PIN koden med en ikke SIM låst mobiltelefon.
Det er også min erfaring at Netvorkmanager kan have det meget svært med at oprette en forbindelse når SIM kortet kræver en PIN kode.

Du kan bruge min løsning.
Jeg købte i sin tid en USB 3G dongle til ethernet router.

Fordelen med en router er også at hvis du kobler en Ethernet switch til routeren kan du dele din mobil bredbåndsforbindelse ud imellm mange computere.

Routeren kræver også at du ikke har krav om PIN kode på SIM kortet, derudover skal du indtaste oplysningerne manuelt, medmindre din udbyder er "Telmore (DK)".
Router skal indstilles til 3G tilstand (knap uden på kassen), hvor den såvidt jeg husker ikke kan bruges som trådløs 802.11n WiFi/WLAN router. I #G tilstand router den imellem en USB 3G dongle og dens Ethernet port.

Routeren spiser +5 volt via et mikro USB stik, så hvis du tilslutter et USB kabel imellem f.eks. en tændt laptop og mikro USB porten så tænder du routeren. Den kommer også med en 220 volt til +5 volt USB strømforsyning.

Routeren hedder TP-Link TL-MR-3020 - "Portable 3G/3.75G Wireless N Router TL-MR3020".
Om routeren fra producentens produkt hjememside http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-MR3020
Om routeren på Edbpriser: http://www.edbpriser.dk/router/tp-link-tl-mr3020-portable-3g-375g-wireless-n-router-id-6407104.aspx

/Lars

P.S. Jeg har tjekket at routeren kender til dit USB modem i kompatibilitetslisten (Other location): http://www.tp-link.com/en/support/3g-comp-list/?model=TL-MR3020&location=1963
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster