Her halter linux stadig efter.... Netværks håntering

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
togsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. okt 2008, 09:01
IRC nickname: togsen

Her halter linux stadig efter.... Netværks håntering

Indlægaf togsen » 27. apr 2012, 16:38

Hej Alle ubuntu bruger

Jeg har et lille problem som jeg er ved at værer godt træt af.

Linux håndtere nerværks drev af "r*v" til. Nu er det igen linux der fr skylden, selvom det hele nok drejer sig om et window manager system :? ...

Når man mapper et netværks drev på ubuntu (dette kan gøres på flere måder) via bogmæker, opret forbindelse til server, smb:// eller terminalen, så kan man ikke uploade filer ti internettet fx vedhæte en fil til sin email fra det mappede netværksdrev!!!

Jeg ved godt at smb shares bliver mountet i .gvfs mappen i mit home dir (hvilket er meget upraktisk når jeg kører bakup) så jeg kan trykke ctrl+h for at få vist skjulte filer også naviger frem til .gvfs mappen og vedhæfte de filer jeg skal bruge. Det er bare for vanskeligt for nye brugere at finde ud af. min far her en NAS han gemmer på og henter filer fra en gang imellem, jeg har vist ham hvad han skal gører, men han glemmer det sku.... hvem har ever til at gennemskue hvad i windows manageren der skal rettes til for at få tilføjjede bogmærker på det popup vindue er kommer?

dette burde gnome/unity/ubuntu/linux ha' løst forlængst

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Her halter linux stadig efter.... Netværks håntering

Indlægaf AJenbo » 27. apr 2012, 17:08

Netværks håndtering omhander selve det at få netværks forbindelse og komme på nettet, ikke protokoller der køre over netværket.

Det er desværre ikke alle programmer der ordentlig undersøtter GVFS og så skal man ud i de krumspring du nævner. Det kan dog også ofte lade sig gøre bare at trække filen fra mappen ind i det program man gerne vil have filen i. Det lyder som om der er Mozilla pakken du har bøvl med her. I programmer som forstår GVFS (eks. Gedit) er dete ikke et problem at vælge at åbne filer fra et netvæks bogmærke.

En anden løsning kunne også være at sætte et sym link op der peger på den skjulte mappe, på den måde kommer du til at spare en masse fedteri når du skal tilgå mappen, men det vil dog ikke automatisk forbinde til mappen først. Det kan så gøres med et script der køre når man tænder computeren, eller ved først at åbne bogmærket i fil håndteringen.

togsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. okt 2008, 09:01
IRC nickname: togsen

Re: Her halter linux stadig efter.... Netværks håntering

Indlægaf togsen » 1. maj 2012, 14:11

Egentlig er det jeg har brugfor er at "åben fil" dialogen åbner "hoved vinduet/"Denne computer"" altså der hvor mine steder er mappet i venste side, istedet for. Det kan godt værer at jeg ikke bruger de "rigtige" termer for at forklare det jeg egentlig vil sige...

Det ændre bare ikke på at det er umuligt for en almendelig bruger at gennemskue dette problem.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Her halter linux stadig efter.... Netværks håntering

Indlægaf AJenbo » 1. maj 2012, 15:14

Det forstår jeg godt, men det var så der for jeg kom med en forklaring.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster