Netværk usynligt i brugerprogrammer

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Netværk usynligt i brugerprogrammer

Indlægaf Ole Mose » 2. apr 2012, 21:56

Det her har undret mig længe - faktisk i flere år. Jeg har ikke kunnet finde en løsning, hvilket måske også skyldes, at problemet er lidt svært at beskrive. Nu prøver jeg her, så må vi se om andre kender det. Jeg vil lige nævne, at det ikke kun er Ubuntu der er plaget af problemet - stort set alle andre distroer lider under det - Hed Hat gafler, BSD o.a.

Hvis jeg opretter et dokument i et brugerprogram - f.eks. Libre Office - og vil gemme det, får jeg en normal fildialog, hvor jeg kan angive placering og navn.
Det underlige er, at fildialogen viser alle de normale områder, Hjemmemappe, Skrivebord, Filsystem o.s.v., men ingen Netværk?
I Nautilus kan man altid klikke på netværk når man vil have adgang til et netværksdrev, men altså ikke i brugerprogrammernes fildialog?

Har jeg tidligere i den aktuelle session tilsluttet mig et konkret netværksdrev i Nautilus, vil det dog være synligt i brugerprogrammernes fildialog.

Jeg synes, det er underligt. Derudover har jeg forsøgt om, jeg kan finde adgang til netværksdrevene i filsystemet i fildialogen - hidtil uden held.

Findes der mon en løsning?
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Netværk usynligt i brugerprogrammer

Indlægaf Stra » 3. apr 2012, 10:18

Ole Mose skrev:Har jeg tidligere i den aktuelle session tilsluttet mig et konkret netværksdrev i Nautilus, vil det dog være synligt i brugerprogrammernes fildialog.
Jeps, det er fordi den ikke er mountet ved opstart, men i det øjeblik du har haft kontakt med et fx ekstren lager, kan du også bruge den til at gemme i.

Det du skal arbejde med, er at netværket automatisk bliver mountet ved opstart.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: Netværk usynligt i brugerprogrammer

Indlægaf Ole Mose » 3. apr 2012, 10:40

Stra skrev:
Ole Mose skrev:Har jeg tidligere i den aktuelle session tilsluttet mig et konkret netværksdrev i Nautilus, vil det dog være synligt i brugerprogrammernes fildialog.
Jeps, det er fordi den ikke er mountet ved opstart, men i det øjeblik du har haft kontakt med et fx ekstren lager, kan du også bruge den til at gemme i.

Det du skal arbejde med, er at netværket automatisk bliver mountet ved opstart.


Jep - men er det ikke underligt, at man ikke kan gennemføre det mount fra brugerprogrammernes fildialog - helt som man kan i Nautilus/Dolphin?
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster