Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubuntu

Spred ordet om Ubuntu :-)
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 21. jun 2014, 15:24

Ingen af dem er på minimum cd'en, det er blot en liste med de mest valgte pakker, når du vælger en henter den pakken over internettet. For at installere mate kan du blot vælge mate-desktop pakken selv, så vil den blive installeret på samme måde som de andre fra populær listen.

Der findes en distro med fokus på strømbesparelse: wattOS. Den er baseret på Ubuntu, men er ikke en del der af ubuntu familien så du skal hente deres installations cd istedet. WattOS kan du også få med mate
http://www.planetwatt.com/pages/downloads

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Toddvarg » 21. jun 2014, 19:48

AJenbo skrev:Der findes en distro med fokus på strømbesparelse: wattOS. Den er baseret på Ubuntu, men er ikke en del der af ubuntu familien så du skal hente deres installations cd istedet. WattOS kan du også få med mate
http://www.planetwatt.com/pages/downloads

WattOS har gået over til debian, istedet for ubuntu. http://www.planetwatt.com/blogs/1/20/watt-os-r8-released-and-info
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf NickyThomassen » 25. jun 2014, 19:47

Jakob77 skrev:
Så der er for og imod, men jeg er ikke i tvivl om, at de fleste forbrugere er for. Bare se på smartphones og tablets succes, som i nogen tilfælde bliver skiftet ud hvert år. I sidste ende handler det her om naboen, og at de af forskellige grunde, bare vader ned i Fona, og køber nyt når det gamle driller / er langsomt / mangler en ny og uundværlig funktion. Det er ikke noget vi (os her, nørderne) skal sætte spørgsmålstegn ved, så længe det er lovligt. Det er deres gode ret, og desuden afhænger landets økonomi af det.

Ja, så skidt da med de afrikanere, som ubuntu har hjulpet med at gøre fri, så de nu kan gå og blive blyforgiftede af at afbrænde vestens skrotcomputere, som kunne have kørt mange år endnu, hvis der havde været vilje til det.
Jeg synes, at vi er meget langt ude, hvis vi ikke må redde gamle computere fra at blive til affald, fordi det kunne gå ud over regerings vækstplan.
Jeg går ind for afvækst, må jeg så ikke bruge Ubuntu..?

Jeg håber og tror ikke, at du mente det sådan, som jeg læste det, men nu fik du alligevel lidt eftertanke for en sikkerheds skyld . :)

Jeg mente egentlig ikke noget, men konstaterede bare på tingende, som jeg ser dem :)

Hvis jeg husker korrekt, så er Vestens økonomiske modeller bygget op omkring en årlig 2% vækststigning, hvilket jo selvfølgelig ikke er permanent muligt. I takt med at Danmark bliver integreret i den globale økonomi, kan vores centraladministration ikke længere skærme os fra kriser, og vi mærker dem hårdere end tidligere.

Lidt provokerende sagt, så betyder det netop, at vi skal være glade for, at det er nogen som bruger IT-udstyr som engangsudstyr, for ellers hænger økonomien ikke sammen. Jeg syntes så dog, at man skal passe på med skræmmebilleder, også selvom det er forkert, at vores computere ender i Afrika. For så kunne vi heller ikke købe tøj og mad, da mennesker og dyr måske er blevet udnyttet.

Personligt prøver jeg at spare, både ved kun at købe det jeg skal bruge, og ved at bruge det, indtil det går i stykker. Min stationære er fx så strømsvag, at den er passivt kølet. Og næste gang jeg køber mobil, så skal jeg bestemt ikke have en smartphone.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 26. jun 2014, 06:34

NickyThomassen skrev:Lidt provokerende sagt, så betyder det netop, at vi skal være glade for, at det er nogen som bruger IT-udstyr som engangsudstyr, for ellers hænger økonomien ikke sammen.


Ja, hvis vi vil hurtigt ud af den økonomiske ( ikke den miljømæssige eller den klimamæssige eller den råstofmæssige ) krise, så skal vi endelig bare bruge nogle flere penge, for det stimulerer væksten.
Det var vist temmelig præcist sådan Anders Fogh sagde og nu Margrethe Vestager.

Men holder den skråsikre generelle betragtning så i dette specifikke tilfælde..?

Det må man da håbe med de hensynsløse konsekvenser en sådan filosofi indebærer.
Men det mener jeg desværre ikke engang, at den gør. Nærmere stik tværtimod.

Det er især de store virksomheder, som producerer ny hardware.
Men det er især de mindre virksomheder, som reparerer og genbruger den ældre hardware.
Og det er de små virksomheder, som skaber arbejdspladser ( siger Bent Bentzen selv ), og det er derfor især dem, der skal løse krisen.
Jeg har også svært ved at se, hvordan vi skulle blive et rigt land, fordi vi importerer hardware fra Kina for alle vores penge.

Jeg bliver i hvert fald ikke rig af at købe endnu mere hardware, som også hurtigt bliver til affald.
Dette kan dog måske gavne samfundsøkonomien på en måde, som de færreste taler om.
Hvis virksomhederne kan lokke os alle til at købe mere, end vi kan betale, så bliver vi alle fattige og kommer mere desperat til at mangle penge, og så vil vi tage jobs til en lavere løn, og det gavner virksomhedernes økonomi og dermed de aktionærer, som helst skal have næsten det hele for at få økonomerne til at smile og sige, at NU det går godt med økonomien.
Er det også klamt at tænke på..?
Ja, det synes jeg.



NickyThomassen skrev:Jeg syntes så dog, at man skal passe på med skræmmebilleder, også selvom det er forkert, at vores computere ender i Afrika. For så kunne vi heller ikke købe tøj og mad, da mennesker og dyr måske er blevet udnyttet.


Jeg vil nok hellere erkende, at der også er mange andre ting, som vi heller ikke bør købe.
Men læg mærke til, at den afvækst, som jeg taler om, den kan meget vel ende med at stimulere den grønne vækst.
Vi holder jo ikke op med at gå med tøj, fordi vi ophører med at købe det tøj, som indiske børn har farvet ved at soppe rundt kar med i giftige væsker. Vi finder da bare noget mere økologisk bæredygtigt tøj.
Osv.
Vi holder heller ikke op med at bruge computere, fordi væksten i harwaresektoren begrænses. Vi kommer måske bare til at bruge mere Linux og mere L- og Xubuntu, og det er måske slet ikke så ringe endda. :)

Tilbage til "Ubuntu Danmark Marketing"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster