Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubuntu

Spred ordet om Ubuntu :-)
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 19. jun 2014, 09:38

thj01 skrev:du bør være taknemmelig for at der er et Linux community der stadig tager folk som dig med i deres overvejelser. For Microsoft/apple gør ikke!


Det er jeg da i hvert fald enig i.
Jeg vil hævde, at de andre arbejder ud fra konceptet "planlagt forældelse".
De sørger ganske enkelt selv for, at produkterne bliver mere eller mindre ubrugelige efter en vis tid, så de kan sælge noget mere nyt, og vi kan producere noget mere farligt affald.
Jeg vil skønne, at hvis Linux kan vise dette tilstrækkeligt tydeligt for hele verden, så vil de ikke bare bedrive et politisk statement, som vil ryste folket. De vil også vinde markedet. :)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 19. jun 2014, 09:52

@AJenbo

Pyha. Når jeg tænker ordentligt efter, så er der vist ingen af vores bilmetaforer, der har passet særlig præcist. Men vi fik da afreageret lidt, gjorde vi ikke..? ;)

Jeg er i hvert fald tiltet efter jeg tilmed har set lidt på dine links angående neddrosling af Ubuntu Desktop 14.04
Det er for meget, og jeg står af, og hvis du gør det samme, så klandrer jeg dig ikke for det.
Men ellers synes jeg nok, at du eller andre bør overveje kraftigt at skrive en guide.
Var der en sådan guide, så ville jeg gå ind i den som det første næste gang, jeg startede Ubuntu Desktop computeren.
Det ville jeg gøre, selvom jeg har mistet troen på, at den igen bliver min primære distribution.
Derfor skønner jeg, at nogle andre, som f.eks. er glade for det nye menusystem, de vil hige langt mere efter sådan en guide.

Angående det energiforbrug, som der tales så meget om, og som er så vigtigt, at vi alle skal købe nyt.
Jeg har målt på min old gamle Dell og den bruger ca. 50 W incl skærm og en trådløs enhed.
Jeg er ikke god til at regne hurtigt, men giver det ca. 10 øre i timen og omregnet til benzin, så bliver det vel 130 timer jeg kan sidde ved computeren, før der er brugt en liter.
Men hvor meget energi skal der så forbruges til skrotning af den gamle og til produktion af den nye og til dens transport ud til kunden..?
Jeg synes, at man skal tænke sig rigtig godt om, før man bruger klima og miljø som argument for at dræne kloden for sjældne og knappe råstoffer og omdanne dem til farligt affald.
Især når det bare handler om at give masserne nytteløse 3D billeder i deres styresystem.


Din kritik af gnome panel er nok relevant, hvis den tabte programmer i utide, og den ikke kunne repareres. Men i så fald vil jeg nok sige, at vi har at gøre med en ubuntu tragedie og fallit, at udviklerne i første omgang ikke har evnet at vælge et panel, som de kunne få til at fungere stabilt.
Var gnome panel ikke moderne... jeg vidste slet ikke, at ubuntus brugerflade skulle være et modefænomen. Så vil jeg da glæde mig til moden skifter igen, men jeg kan samtidigt regne ud, at den stabilitet, som jeg ønsker og savner, den får også trange kår videre frem.
Men jeg er heller ikke så meget ude på at nå masserne, som jeg er ude på at flytte dem hen til et bedre sted. :)
Vedhæftede filer
Gnomepanel-sysovervagning.jpg
Gnome Panel i U10.04. Systemovervågning, så det er til at se, hvad der sker. Det bliver i mine øjne aldrig forældet eller umoderne.
Gnomepanel-sysovervagning.jpg (11.58 KiB) Vist 776 gange
Gnomepanel-V.jpg
Gnome Panel i U10.04. Forældet design..?? Det har jeg ikke forstand på, men det har virket udmærket for mig, og jeg bliver aldrig træt af de nuttede øjne, som følger musen og skeler, når jeg vil slukke. Hos mig vil charme altid kunne slå mode med flere længder. :)
Gnomepanel-V.jpg (16.31 KiB) Vist 776 gange
XUbuntu-panel.jpg
Panelet i Xubuntu 14.04, som jeg kunne sætte det op, så jeg blev tilfreds. Det kunne jeg desværre ikke i Lubuntu. Men måske andre vil vise, hvad deres Lubuntu kan med paneler, eller måske Ubuntu Desktops formåen..?
XUbuntu-panel.jpg (21.43 KiB) Vist 776 gange

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Claus Henriksen » 19. jun 2014, 10:21

Jakob77 skrev:Jeg vil hævde, at de andre arbejder ud fra konceptet "planlagt forældelse".
De sørger ganske enkelt selv for, at produkterne bliver mere eller mindre ubrugelige efter en vis tid, så de kan sælge noget mere nyt, og vi kan producere noget mere farligt affald.
Jeg vil skønne, at hvis Linux kan vise dette tilstrækkeligt tydeligt for hele verden, så vil de ikke bare bedrive et politisk statement, som vil ryste folket. De vil også vinde markedet. :)

Linux er gudskelov ikke politisk. Der er mange store firmaer bag. Og hvis man ser på Android og de masser af Linux afarter i vaskemaskiner, routere, ... og webservere, så har Linux vel vundet markedet allerede.
Men jeg deler din entusiasme: Ubuntu Linux på gammel (men fungerende) skrammel længe leve (som mulig) :!:
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 19. jun 2014, 11:45

Jeg syndes i hvert fald din xubuntu opsætning er noget kønnere end dem med gnome panel.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf thj01 » 19. jun 2014, 20:16

Prøv lige at se her til 1700 kr

https://www.komplett.dk/saml-selv-intel-nuc-celeron/811303

celeron, 4Gb RAM, 120GB SSD og WIFI!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Ivan » 19. jun 2014, 20:58

Der kunne nlive en fin Xubuntu box ud af den.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf kent a » 19. jun 2014, 21:53

Mine interesse er min gamle bil fra 1979 og lidt computer.
Jeg har det sådan at jeg godt kan lid at sætte lidt ejet præ på tingene.
f.eks med min bil.
Først fandt jeg den helt rigtige bil som skal være sokkel for projektet.
Køber dele ind så teknikken er på plads.
køber motorstyring der kan få moteren til ydre bedst.
Lakere bilen i fed farve. de fælge der er pænest og det stylling der er pænest.

Det samme gælder for computer.
Jeg køber en computer som kan være en solid sokkel for mit projekt.
Køber noget hardware så teknikken er på plads.
Finder et styresystem som passer bedst med teknikken.
En bruger flade jeg kan lid. ænder på farver og udseende til den passer til mig.

Derved her jeg en løsning der passer perfekt til mig.
Lubuntu 18.04 LTS

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Toddvarg » 19. jun 2014, 22:16

Jakob77 skrev:De sørger ganske enkelt selv for, at produkterne bliver mere eller mindre ubrugelige efter en vis tid, så de kan sælge noget mere nyt, og vi kan producere noget mere farligt affald.
Jeg vil skønne, at hvis Linux kan vise dette tilstrækkeligt tydeligt for hele verden, så vil de ikke bare bedrive et politisk statement, som vil ryste folket. De vil også vinde markedet. :)


Jeg tager ofte gamle laptop, sætter de op på spansk og sender flere bl.a til Honduras. Så jeg er taknemlig for at flere indenfor Linux verden har en overbevisning om at bruge tid på at holde liv i gamle laptops. Hvis jeg skal sende afsted en sådan pc, så er det ikke sikkert at jeg går efter en af de vanlige ubuntu os, men måske vælger nogle andre linux os der er mere gearet til gamle pc'er. Jeg tror det er vigtig at indse at linux verden er ikke en ens masse, på samme måde som Apple og Windows, da det mangler (heldigvis) en central styring. Det er jo en frihed i mulighederne at gå flere veje. Nogle vælger at lave OS for pc'er med høj performance, hvor man også kan bruge de til spille konsoller, men du har andre, så som wattOS, der er mere miljøbevidste. De vil at pc skal bruge så lidt strøm som muligt, og at den kan fungere på gamle maskiner. Hvis man bruger lidt tid, så er det utroligt mange OS'er man kan finde indenfor linuxverden, og projekter man kan støtte, projekter som måske er i samklang med ens egne holdning.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 20. jun 2014, 02:37

Jeg husker også noget jeg har set hvor U-lande får sendt IT skrot som teknisk set fungere i containere og de lokale så laver en forretning ud af at samle klargøre og videresælge maskinerne til andre borgere.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf thj01 » 20. jun 2014, 09:11

Og hvor er gevinsten i det...

Så forurener de deres lande med skrot vi ikke engang vil smide væk her. De forbruger uanede ressourver på at køre disse gamle energi-inefffektive maskiner, og det er garanteret ikke strøm lavet med grøn teknologi.

De ville være langt bedre tjent med at få en container med Rasperry Pi tilsendt, så vil kunne køre skidtet fra et batteri, de brødføder med en vindmølle. Men DET beholder vi og sender gammel lort ned til dem.

Jeg ved godt ovenstående er sat på spidsen, men jeg synes at der er lidt for meget Florence nightinggale i nogle af de ovenstående indlæg. Så se dette som et modspil der er lige så sortseende som de ovenstående fokuserer på de lyse sider.

For alt efter ens vinkel på problemstillingen så er noget faktisk altid badong (bad-wrong - Kung Pow)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Claus Henriksen » 20. jun 2014, 11:58

Regnestykket med genbrug istedet for bortskaffelse og energifråds er vist ikke helt så ugunstigt som du antyder.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 20. jun 2014, 13:47

Uden tastatur og skræm får de nok ikke meget ud af en Rasperry Pi :P Kender du i øvrigt noget sted for man kan få sådan en gratis? Forsendelsen af udstyret er ikke helt billig så jeg tror ikke projektet har uanet midler.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 21. jun 2014, 12:01

Jeg forsøger lige at opstille en generel anbefaling til kritik:


Har du en hurtig computer, så installer Xubuntu.
Det er den mest bagudkompatible distribution, som samtidigt holder fast i en god kontinuitet angående Ubuntu Desktops 10.04 brugerflade og menusystem, og hvor den gør det uden at forsøge at afskaffe terminalen.
Det gør lidt ondt på drengen, at han kun får 32 bit på sin 64 bits maskine. Men det gør ham godt, at han får mere kontinuitet i styresystemet, og at han i stedet er blevet solidarisk med alle de langsomme computere, så de ikke bliver sat af og omdannet til farligt affald, før det er nødvendigt.
Jo flere vi er, som støtter Xubuntu, jo bedre vil den blive, og jo før vil den få fem års support ligesom de andre distributioner, der i dag skal forestille at være de førende.

Har du en meget gammel computer, så prøv først med Xubuntu, og er det for sløvt, så prøv Lubuntu.


Det er den anbefaling, som jeg giver mig selv og har tænkt mig at følge. Jeg er ny med Xubuntu, så jeg ved ikke hvor længe den anbefaling holder. Der kan teoretisk set stadig være alvorlige bugs, som jeg ikke har opdaget endnu. Hvordan med sikkerhed..? , og hvorfor kan min PC egentlig ikke sige "beep" endnu..?
Men jeg har alligevel set så meget, at jeg ikke tror, at der er noget alvorligt at komme efter ( har jeg ret..? ), så jeg går nu videre og sætter Xubuntu op på min 64 bit'er og jeg bør måske varsko mine medskribenter om, at det bliver et farligt bøvl. Jeg har nemlig besluttet at flytte hele molevitten over i Ubuntu og smide Microsoft og så vidt muligt alle andre, som efter min vurdering arbejder efter "planlagt forældelse", på porten.


Er det et politisk statement..?
Det kan det da nok godt gøres til, hvis man vil.
Måske lidt, som hvis vi diskuterede, om det ville være godt eller skidt med flere eller færre svin i Danmark.
Men måske må man også godt bare have lov til at have en holdning, som man selv synes er etisk ansvarlig, uden det altid absolut skal opfattes som valgflæsk eller storpolitik..?
Der gælder dog nok det samme for både politik, erhvervsliv, Linux som helhed og for Ubuntu og for hver enkelt distribution, at sammenhold gør stærk, og det må vi huske, selvom bølgerne ind imellem kan gå lidt højt.
Angående det politiske, så tror jeg heldigvis også hurtigt, at vi vil opdage, at to mennesker med vidt forskellige politiske holdninger ofte fint vil kunne blive enige om at vælge den samme distribution, fordi den både er fleksibel og stabil, og begge dele på den gode måde for dem begge. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 21. jun 2014, 14:06

Xubuntu findes både i 32 og 64 bit

Er ikke helt med på hvorfor du mener xubuntu er den der kommer tætteste på den gamle brugerfladen når du jo faktisk kan få den gamle brugerfladen med eneste ændring at den nu heder mate og ikke gnome 2.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 21. jun 2014, 15:10

@AJenbo


Sandelig ja, Xubuntu findes også i 64 bit:
http://xubuntu.org/getxubuntu/

Med hensyn til Mate og andre distributioner i det hele taget, så kan det være både vanskeligt og uretfærdigt, når man vælger.
Jeg slår nok lidt en streg i sandet på den måde, at hvis en distribution ikke er med på "Minimal CD"
https://ubuntudanmark.dk/download/
, så ligger den nok så meget i periferien, at den er for usikker for mig at satse på. Den er nok mere for distropionerer og eventyrer.
En miljøvenlig distro, som jeg ønsker, ville nok også være med på Minimal CD og spare folk og miljø for unødigt brændte DVD'er. :)

Tilbage til "Ubuntu Danmark Marketing"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster