Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubuntu

Spred ordet om Ubuntu :-)
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2014, 11:47

Det er nok bare fordi jeg siger så meget andet, jeg nævner det næsten hver gang emnet kommer op i en tråd hvor jeg er med. Du fik vist ventet lidt forlænge denne gang :) Jeg ville forslå at vente 1-6 måneder med at opgradere fra en version til den næste. Opdateringer vil jeg tage når de bliver tilgængelige, det gør det letter at se hvilken det er der er blevet ændret og man kan altid starte maskinen op i en terminal eller fra en live-disk og rulle opdateringen tilbage. Det er dog MEGET sjældent en opdatering skaber problemer.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 16. jun 2014, 17:27

Det er da super sejt, at man kan rulle opdateringer tilbage. :)

Jeg kan næsten heller ikke finde ord for, hvor sejt, jeg synes det er, at der er en god sandsynlighed for, at hvis f.eks. min maskine en dag imod forventning ikke kan følge med mere, så kan jeg bare installere Ubuntu 9.04 og ovenpå den Gimp fra dengang, og så får jeg igen en god tegnemaskine, som dengang. Når installationen er slut, ganske vist kun til off-line brug, men alligevel sejt, at der også på den måde kan rulles tilbage.
Eller overfortolker jeg lidt, man skal måske være temmelig heldig, hvis det skal lykkes at finde alle programmerne i samme stand igen på nettet..?
Jeg spørger lidt uddybende to gange, fordi jeg synes, at det er væsentligt, men jeg vil helst være fri for at skulle teste det. ;)

Jeg forstår ikke, hvordan man skulle kunne vente for længe med at opgradere. Så længe der stadig kommer automatiske opdateringer til den version, som er i drift, så bør det vel være fuldt forsvarligt at køre videre med den..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2014, 18:20

Jakob77 skrev:Jeg kan næsten heller ikke finde ord for, hvor sejt, jeg synes det er, at der er en god sandsynlighed for, at hvis f.eks. min maskine en dag imod forventning ikke kan følge med mere, så kan jeg bare installere Ubuntu 9.04 og ovenpå den Gimp fra dengang, og så får jeg igen en god tegnemaskine, som dengang. Når installationen er slut, ganske vist kun til off-line brug, men alligevel sejt, at der også på den måde kan rulles tilbage.
Eller overfortolker jeg ..?

Nej, det er helt korrekt.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 16. jun 2014, 23:58

Nu fik jeg kastet et blik på Ubuntu Desktop 14.04 også.
Jeg må indrømme, at jeg er rigtig trist over sådan som udviklingen er gået for Ubuntu Desktop. :(
Jeg er bare slet ikke med, og jeg forstår ikke, at alle de trofaste ubuntubrugere har tilladt nogen at smide en håndgranat ind i menusystemet.
Når jeg tænker på den modstand, som jeg mødte i sin tid, da jeg blot ønskede at tilføje nogle scripts, som kunne blive sendt med ud i en mappe, som brugerne kunne benytte eller lade være. Men uha, det kunne man sandelig ikke sådan pille ved folks menumuligheder i Ubuntu.
Men når jeg ser på det i dag, så var sandheden måske nærmere, at alt, hvad der har med terminal at gøre, det går man efter at udrydde.
Og jeg forstår heller ikke alt det andet grafiske gejl, som gør computeren langsommere.
Kunne man ikke i stedet have holdt fast i den gamle brugerflade og så give de skrappe drenge med hurtige computere lov til selv at vælge alt det lir til i stedet for, at det er de almindelige brugere med ældre computere, som skal sendes fra herodes til pilatus efter lightversioner, specialkonfigurationer og mate osv.., bare for at kunne komme til at fungere igen endda med 2 års mindre support..?



Men hvis man nu har en computer, som egentlig er lidt for langsom til Ubuntu Desktop 14.04, men det er alligevel den distribution, som man gerne vil have. Er der så evt. et par tips til, hvordan man hurtigt kan foretage et par beskæringer, så den bliver lidt lettere uden at miste vigtige funktioner..?
Jeg tænker især på sådan noget som at fjerne de bløde overgange.


Hvad hedder den letteste distribution 14.04, som har fem års support..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 17. jun 2014, 00:57

Du skal nok se at de har lavet noget statistik på brugernes computer og fundet ud af at den almindelige bruge ikke har en ældre maskine. Det står så alle dem med ældre maskiner frit for at vælge en af de mere letvægts udgaver.

Ofte oplever bruger at sådanne effekter får det til at se mere professionelt ud og der med har de støre tillid til systemet.

Du kan få menuen og nogle af de andre ting tilbage ved at installere indikatoere:
http://www.howtogeek.com/118908/10-awesome-indicator-applets-for-ubuntus-unity-desktop/
Du kan også lave men masse andre justereinger af unity:
http://www.datamation.com/open-source/seven-tools-for-improving-ubuntu-unity-1.html

Det er praktisk talt kun Ubuntu og Kubuntu (server, core, Edubuntu og Kylin er enten uden skrivebord eller praktisk talt det samme som Ubuntu) der bliver vedligeholdt i 5 år og der er Ubuntu den mest letvægtige i de test jeg har set (der er folk der vil sværge det omvendte).

Var det udviklerne i Ubuntu du hade problemer med at overbevise eller andre brugere her på forummet?

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Claus Henriksen » 17. jun 2014, 07:15

AJenbo skrev:Opdateringer vil jeg tage når de bliver tilgængelige, det gør det letter at se hvilken det er der er blevet ændret og man kan altid starte maskinen op i en terminal eller fra en live-disk og rulle opdateringen tilbage. Det er dog MEGET sjældent en opdatering skaber problemer.

Hvis "man" er en erfaren bruger, ja.
Måske skulle vi lave en opdaterings-rollback-guide.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 17. jun 2014, 11:21

@AJenbo


Maskinen er faktisk slået så meget ihjel med Ubuntu Desktop 14.04, at jeg dårligt kan bruge den. En terminalkommando, som prompte kan smide noget af det grafikgejl ud, vil måske kunne lette lidt på det, så jeg kan begynde at manøvrere uden at afsætte flere minutter til responsen på hvert klik.
Du behøver dog ikke søge huller i jorden efter en kommando for min skyld. Jeg tror, at jeg allerede har set mere end rigeligt, men der kan selvfølgelig være andre.


Vi må da være helt ude i noget absurd teater, hvis en omfattende grafisk brugerflade med masser af bløde overgange skulle være afgørende for, om folk får tillid til systemet.
Det er jo som at lade folk blive i troen, at en bils topfart øges i takt med at dækkene gøres bredere og der bindes en rævehale i antennen.
Det fordummende fupnummer forstår jeg slet ikke, at Ubuntu vil spille med på.
For mit vedkommende er jeg faktisk så træt af det ( ikke mindst Windows med samme skavank ), at jeg seriøst overvejer at søge staten om fritagelse for digital forbindelse og gå off-line, og så kan DR samtidigt blive smidt på porten.


Skulle jeg virkelig vejre morgenluft for de ældre computere igen, så skal der nok opfindes et magisk netkort eller en server med en ubrydelig firewall, så alle de gamle Ubuntu versioner kan komme i spil igen. Måske burde jeg starte en ny tråd om det i håb om, at gensidig inspiration kan få et frø til at spire hos nogle dygtige udviklere..?


Angående en medfølgende mappe med en scriptmenu, så præsenterede jeg kun idéen her i forum, og der var så vidt jeg husker ingen reel opbakning, men derimod modstand fra de fleste incl. redaktionen.
Det kan selvfølgelig godt være, at de rette folk ikke var on-line på daværende tidspunkt, eller der var noget i vejen med retningslinjerne, men som brugere er vi jo tvunget til at lytte til den til enhver tid siddende redaktion.





@Claus Henriksen

Ja, det vil være super godt. :)
Måske ikke fordi det bliver aktuelt, men fordi det må give brugerne en god ekstra tryghed at vide, at det kan lade sig gøre. Sådan virkede det i hvert fald på mig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 17. jun 2014, 12:17

Ubuntu gør i høj grad brug af 3d til at tegnet bruger fladen så uden grafik driver eller en kraftig CPU vil det køre meget dårligt.

I xubuntu er 3d vist valgfri.

Det er meget naturligt at have mere tillid til et sted med rene linjer og et nyt lag maling, frem for dem der sælger vare fra et kælder rum på Istedgade. Biler sælger heller ikke kun på hastigheden men i høj grad på comfort.

Alt software skulle skrives helt om og internettet skulle være et lukket system med top styring for at fungere med dit magiske netkort, der ville også skulle laves en driver, og så hjælper det jo ikke dine gamle maskiner, en firewall er heller ikke nok, så det ville ironisk nok ikke fungere sammen med ældre systemer. Men sikkerheden ville stadig ikke være mere sikker end det svageste led, sikkerhed handler ikke kun om hvem der bliver lukket ind på netværket men også hvordan man behandler den data der hentes.

Hvis du køre et ældre styresystem vil du også støde ind i det problem at de browser der findes der til efter hånden har svært ved at vise moderne hjemmesider korrekt.

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf momsemor » 17. jun 2014, 14:39

Jakob77
Maskinen er faktisk slået så meget ihjel med Ubuntu Desktop 14.04, at jeg dårligt kan bruge den.


Det ville måske være en god ide, at prøve nogle andre Linux systemer, som ikke kræver så mange kræfter. Der findes mange og jeg har testet en del.

Bl.a. Stella Os (Gnome2) og Bodhi Linux er to systemer, som kører godt på gamle maskiner, også non-pae :)

Brænd en Live-DVD og boot op på den, så kan du få en fornemmelse af, hvordan styresystemet vil køre på dit hardware :)

http://li.nux.ro/stella/
http://www.bodhilinux.com/index.php
Senest rettet af momsemor 18. jun 2014, 00:26, rettet i alt 1 gang.
Vh. Jannie

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Claus Henriksen » 17. jun 2014, 16:56

Jeg synes kun det er blevet bedre mht. Ubuntus unity desktop. Performance, ramkrav, brugbarhed såvel som udseende.
Man kan nu sågar få programstarteren/baren til at fungere som en almindelig taskbar.
Men som Anders siger er gamle maskiner med 1G Ram eller mindre ikke nok til eksempelvis nymodens browsere/hjemmesider og tekstbehandling med mindre man sadler ned til X/Lubuntu.
Det er vist ikke Ubuntus/Canonicals skyld :-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Jakob77 » 17. jun 2014, 18:10

@momsemor

Tak for tippet om de to andre light versioner.
Hvor lang tids support har de..?

Men jeg tror, du misforstår frustrationen lidt, for i øjeblikket har jeg XUbuntu installeret på den maskine, jeg skriver fra, og jeg synes, at den kører rigtig godt. :)
Ubuntu Dektop har jeg installeret på en anden maskine mage til.

Det er når jeg forsøger at kigge ind i fremtiden, at jeg lammes. Og jeg frygter, at Ubuntu Desktop viser fremtiden.
Jeg havde også en svag forhåbning om, at det kunne være muligt at benytte nogle scripts til at modificere Ubuntu Desktop med ( enten geare den op eller geare den ned ), så den med et trylleslag kunne tilpasses til PC'ens formåen.
Og måske videre med scripts også til ældre og svagtseende osv., så det måske ligefrem kunne ende med noget, der lignede en "NEMbuntu" med fem års support.
Men du kan se, at selv AJenbo går i stå, når jeg beder om en terminalkommando, som kan lette belastningen.

Hvor er alle disse lightversioner mon henne om bare fem år..?




@AJenbo

Generelt kan du godt regne med, at en bil kun får dåligere køreegenskaber, hvis den får bredere dæk. Det hjælper heller ikke nævneværdigt på komforten med mindre man finder komforten i at køre rundt og blære sig med noget, som måske ser ud af noget for dumpapper, men som i praksis ikke betyder andet end tungere hjul, dårligere acceleration, dårligere bremseevne, dårligere styreegenskaber, dårligere vejgreb, mere slid på bilen og mere råstofforbrug.
Det vinder altså ikke min tillid uanset, hvor meget normalt det er for andre at opnå tillid ved at kigge på flotte farver og en menu, der popper op i 3D. Jeg har i forvejen set så rigeligt meget af den slags i spil. Men Ubuntu burde i mine øjne være et styresystem.

Angående et magisk netkort, så kan man selvfølgelig aldrig forhindre, at en bruger kan opføre sig så tumpet, at det skader maskinen.
Men det bør logisk måske ikke være så svært at gøre det sådan, at man kan se alt på internettet og samtidigt være helt 100% sikker på, at det ikke direkte kan skade den PC, som man kigger fra.
Alene det skridt ville mange nok opfatte som stort..?




@ Claus Henriksen

De kunne måske godt i stedet have brygget en ny distro og døbt den f.eks. "Ubuntu Future", mens de havde holdt Ubuntu Desktop på et mere bagudkompatibelt niveau, hvor alle kan være med..? :)

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Kurt Christensen » 17. jun 2014, 18:20

Hvis man vælger at fortsætte med at køre i en Ford T mens alle andre skifter til nyere må man kunne leve med ikke at kunne følge med de andre på motorvejen.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 17. jun 2014, 18:21

Jakob77 skrev:Men du kan se, at selv AJenbo går i stå, når jeg beder om en terminalkommando, som kan lette

Nå nå, små slav, jeg hade da givet dig link til flere værktøjer der kan bruges til at gøre Ubuntu mere letvægtig, men siden jeg ikke selv har haft brug for det, og der i øvrigt findes grafiske værktøjer til det, har jeg ikke lige nogle kommandoer klar på fingerspidserne. Har du eventuelt kigget på det værktøjer jeg har linket til? Du må meget undskylde hvis du selv må gør lidt af arbejdet engang i mellem.
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=30&t=18928&p=130653#p130633

Bredere dæk giver faktisk bedre bremseevne og vejgreb. Men nu var det dig der mente alt i Ubuntu var bredere dæk, det er ikke det jeg mener med comfort.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf Kurt Christensen » 17. jun 2014, 18:27

Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Din gamle, usupporterede, XP computer skal da have Lubun

Indlægaf AJenbo » 17. jun 2014, 18:28

lucidpuppy er for moderne til det grafikkort Jakob77 har så det ville kun hjælpe lidt.

Jakob77 skrev:Angående et magisk netkort, så kan man selvfølgelig aldrig forhindre, at en bruger kan opføre sig så tumpet, at det skader maskinen.
Men det bør logisk måske ikke være så svært at gøre det sådan, at man kan se alt på internettet og samtidigt være helt 100% sikker på, at det ikke direkte kan skade den PC, som man kigger fra.
Alene det skridt ville mange nok opfatte som stort..?

Hvis en side er udsat for XSS er det ikke brugeren der er tumpet og dit netkort kan ikke hjælpe dem med at undgå at få deres maskine hacket.
Hvis en side har aktivere HTTPS vil dit netkort heller ikke kunne scanne den data der kommer ind og det er der for 100% op til selve styresystemet at beskytte sig selv.

Jakob77 skrev:De kunne måske godt i stedet have brygget en ny distro og døbt den f.eks. "Ubuntu Future", mens de havde holdt Ubuntu Desktop på et mere bagudkompatibelt niveau, hvor alle kan være med..? :)

Du er åbenbart ikke deres primær kunde, men så har de jo heldigvis gjort det omvendte så du stadig i en hvis grad kan være med.

Tilbage til "Ubuntu Danmark Marketing"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster