Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Spred ordet om Ubuntu :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf Christian.Arvai » 27. jun 2011, 14:45

@poulb
4) Hold OS udvikling helt adskildt fra Applikationsudvikling og bandlys kommando prompten. Kun nørder gider den. Windowsbrugere under 40 år ved slet ikke hvad en prompt er [Ptzzz... "terminal vindue" i Linux ;) ].

Jeg vil nu gerne se hvor mange "alm. brugere" som kan skaffe de samme output grafisk fra Windows eller Ubuntu, som denne kommando kan:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -y pastebinit && lsb_release -a > ~/netinfo && uname -a >> ~/netinfo && lspci >> ~/netinfo && lsusb >> ~/netinfo && sudo lshw -C Network >> ~/netinfo && >> ~/netinfo && ifconfig >> ~/netinfo && sudo iwconfig >> ~/netinfo && nm-tool >> ~/netinfo && apt-cache policy usb-modeswitch-data >> ~/netinfo && apt-cache show usb-modeswitch-data >> ~/netinfo && apt-cache policy usb-modeswitch >> ~/netinfo && apt-cache show usb-modeswitch >> ~/netinfo && apt-cache policy network-manager >> ~/netinfo && apt-cache show network-manager >> ~/netinfo && rfkill list >> ~/netinfo && sudo lsmod >> ~/netinfo && sudo iwlist scan >> ~/netinfo && pastebinit -b http://paste.ubuntu.com ~/netinfo

Hvis du mener at du grafisk kan lave det i Ubuntu, så fang mig lige på PB, jeg smider da gerne løsningen med i guiden.

Jeg ser terminalen som et fremragende værktøj, hvor man nemt kan rette større fejl, uden at det bliver "langhåret". At vi så generelt burde holde os til grafiske løsninger, hvis dette er muligt, er så en anden sag, og som sådan bliver vi jo ved med at fastholde myten, så længe at der bliver brugt kommandoer under support.

Af samme årsag har jeg for nyligt ændret Ubuntu - Trin for trin guide, sådan at man nu selv kan vælge mellem CLI eller CUI. Men set fra den som skriver guidens øjne, er man altså bedre dækket ind imod "fejl 40" med en kommando, og det er ikke alt som kan laves grafisk.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf poulb » 27. jun 2011, 14:59

TitanusEramius skrev:http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Hilsen Nicky

Hej Nicky
Jeg kender udemærket denne artikkel du linker til, men det er ikke en relevant kommentar.

Problem #1: Linux isn't exactly the same as Windows.

Hvis du læser trådens overskrift... "Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows." så vil du se at der er et sammenhæng.
Jeg ønsker ikke et "Windows 2" og har gennem OpenSource arbejdet et rimeligt kendskab til denne verden. Har pt 7 maskiner kørende med Ubuntu og bruger det selv nu 100%. Bl.a. benyttet Firefox og Thunderbrid siden version 0.6. Idag må jeg kun meget undtagelsesvis ind i Windows XP.

Men det bekymrer åbenbart mange at Linux ikke kan få bedre fodfæste. Læs hele denne streng. Når der nu er noget man kan lide, så er det jo nærliggende at udbrede budskabel. Det er lykkedes for mange heriblant folkene bag Mozilla produkterne og OpenOffice om end det sidste er i et vadested. Styrken af LibreOffice kender jeg ikke pt.

Problem #2: Linux is too different from Windows
Forskelligheden... jamen, det er jo netop det der gør Linux interessant, men det forhindre vel ikke, at man stadig kan ønske sig forbedringer - også selv om det lydet kætterisk i visse ører. Var Linux en 100% Windows clon så var den fuldstændig uinteressant. PCLinuxOS er jo heller ikke enerådende på trods af at brugerfladen er lagt meget tæt op af Windows.

Retten til at kommentere og udtrykke mit syn på forbedringer vil jeg ikke give slip på. Men vil man over en markedsandel på 1% så er der nogle ændringer "nørderne" må acceptere. (Hvilket åbenbart en meget STOR kamel) Fakta er at 99% af befolkningen vil aldrig acceptere (gider rode med) terminal (prompt) indtastninger som en del af dagligt eller hyppigt arbejde.

Windows (Undskyld brugen af navnet) har man stort set i 15 år kunne hådtere uden brug af (kommandoprompten) terminalvinduet. Jeg er opvokset med kommandolinien og bruger den hele tiden. Men af tvang ikke af lyst.

Problem #3: Culture shock
Næh - hvorfor det?

Subproblem #3b: New vs. Old
Det er da flotte holdninger. Men at meget er af arbejdet er udført på frivillig og amatør basis beretiger da ikke til at slække på kravene den dag der lægges billet in på at blive taget seriøst. Dette gælder også de forvrøvlede tanker i artiklen om biler.

Problem #5: The myth of "user-friendly"
Netop softwaretilgængeligheden er langt mere "user frindly" i Linux i forhold til windows.. vel at mærke så længe distribitionens repositorier er tilstrækkelige.

Subproblem #5a: Familiar is friendly
Et eksempel. Hvad blev der af WordPerfect selv om Word brugerfladen var meget forskellig fra den første med en markedsandel på 90% ?
Jep... Der kan være andre årsager til at WP forsvandt.

osv osv

Artiklen er - i min opfattelse - helt forkert vinklet og mere et uvisionært forsvarsværk for tingenes tilstand engang i 2006. Iøvrigt med et for mig et uforståeligt sigte.

venligst
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf NickyThomassen » 27. jun 2011, 15:44

Hej Poul

Jeg er selvfølgelig enig med dig i at Linux bør blive udbredt hos "folk", artiklen syntes jeg er god til illustrer den stemning og holdning der i min mening er udbredt blandt Linux-folk. Om holdningen "holder" skal jeg ikke turde gætte på, men det er i min mening rigtigt vigtigt altid at huske på at en stor del af arbejdet omkring Linux er frivilligt. Selvom Ubuntu fx er sponsoret af et firma er Debian det ikke, så dem der hjælper der, gør det for at hjælpe dem selv. Derfor bliver Debian som de vil have det, ikke som Ubuntu-brugere vil.

Det gør "Problem #1" rigtig spændene at kigge på, for hvis Linux (og dermed Debian, Ubuntu, Mint osv) var identiske med Windows, hvad skulle vi så med Linux? En analogi kan bruges til problem #2 "Vis mig et raskt menneske, og jeg skal vise dig en patient der ikke er undersøgt ordentligt", så selvfølgelig er der plads til forbedringer. Det er der altid, men fordi Linux giver dig muligheden for selv at lave dem, vil det hurtigt virke nørdet. Kampen mellem cli og gui er jo efterhånden essensen af det her på forum, men faktum er og bliver at Linux er levet til en cli, så mange ting virker bedre dér, end i gui'en. Dog ville jeg nødig surfe på nettet med en cli, så begge måder at arbejde med sin computer har fordele og ulemper.

Og nu nærmer du dig den hovedepointe jeg prøvede at kommunikere ud med artiklen, nemlig markedsandele. For jeg er ikke helt sikker på (faktisk er jeg helt sikker på) at jeg forstår behovet for at gøre Linux tilgængeligt for den brede befolkning? Hvis folk vil bruge noget bedre, så må de lære det. Ganske enkelt (i min mening igen). Det her forum, og den tid jeg og mange andre bruger her, er et vidensbyrd om at det jeg lige har skrevet ikke er helt så firkantet. Meget af det der bliver hjulpet med her er allerede dokumenteret på nettet, men vi hjælper selvfølgelig med glæde hvis der er noget der driller. Dog skal man selv komme og spørge. Jeg mener så ikke at Linux som sådan skal gøres lettere at bruge for nye folk, for hvad bliver prisen? Ubuntu er i princippet et forsøg på at gøre Linux almindeligt tilgængeligt, og for det meste lykkedes det, men Ubuntus hardwarekrav og stabilitet er en del af prisen for den brugervenlighed.

Retten til forbedringer er vel også retten til forskellighed, og det er noget af Linux handler om, og som jeg syntes er vigtigt. Ved at være nørdet giver Linux dig jo netop mulighed for at tilpasse tingende lige som du vil have det.

En joke omkring open source jeg godt kan lide, er når nogen brokker sig over at softwaren ikke gør som de vil have, er svaret "Så bed om pengene igen". Hvis det ikke er en stor forskel i kulturen fra Windows som har et ansvar overfor deres brugere, til Linux som kun har et ansvar overfor deres kode, så ved jeg ikke hvad er.

Jeg mener jo så netop ikke at artiklen forsvarer noget som helst, den giver i min mening den bedste forklaring på hvorfor Linux er som Linux er. Men det kommer nok an på øjnene som læser :)

Men jeg skal beklage at jeg ikke uddybede min mening med at linke til artiklen, det skal jeg prøve at undgå en anden gang.

Med alt det ovenstående i baghovedet kan man så begynde at tænke på hvordan man hos nogle grupper kan udbrede Linux og Ubuntu, fx i skolerne. På en skole skal cli'en ikke bare bruges, den skal gemmes helt væk, og efter Ubuntu er installeret og virker, er det vel heller ikke et problem? Men jeg syntes det er vigtigt at tage udgangspunkt i hvordan tingende er, i stedet for at bede om ændringer i softwaren. For som softwaren er nu, kan den sagtens bruges på skoler, og som Finn skriver, så kan den bruges på selv meget gamle computere, og er som sådan mere egnet end Windows. Desuden er den også mere robust, og billigere (jeg er klar over at den fri, men uvildige undersøgelser viser at det tager længere tid at installere og opsætte Linux end Windows. Efter det er vedligeholdelsen ofte noget lavere end for Windows, så Linux kan sagtens betale sig, men det er vigtigt at lægge alle facts frem, og ikke kun de positive).

Hilsen Nicky

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf AJenbo » 27. jun 2011, 16:17

Jeg synes det kunne være godt at bringe noget fakta ind i diskussionen i form af nogle test cases.

Eks. Pia vil sende et brev til sin skole vejleder. Hun kan skrive læse og ved hvordan man bruger en mus. Hvad stopper hine og hvor skal hun tænke unødigt.

Måske vi end da kan finde rigtige mennesker at prøve med.

Denne form for bruger skal ikke noget kreativt med computeren men bruger den bare som en praktisk foranstaltning stedet for en skrive maskine og en konvolut. Der for skal deres kendskab til brugen af en computer ligge på et absolut minimum.

Fordelen ved at udbrede Linux til alle et at vi slipper for at skulle slås med Windows når vi besøger dem, og at en støre bruger skare vil til trække flere udvikler og firmaer og der ved gavne vores øko system.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf Kurt Christensen » 27. jun 2011, 16:40

selvfølgeligt skal Ubuntu ikke ligne windows, men det er nok heller ikke det som folk mener når de siger dette, det er vel mere at logikken når man skal noget er så simpel som muligt og minder om noget man forstår i forvejen, så denne skal enten være genkendelig eller også skal den være så intuitiv at det er forstås hurtigere, kort sagt, jo mindre klik og tid man skal bruge for at opnå det man har gang i jo bedre. hvis Ubuntu skulle "ligne" windows ville det vel være bedre end windows, da det ikke skulle køre alle de skjulte kommandoer?
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf AJenbo » 27. jun 2011, 17:47

Var Linux magen til Windows ville det også have en fordel i at være åbent. Men jeg forstår godt hvad der menes med sammen ligningen.
Jeg mener heller ikke det at Linux bliver letter at bruge behøves ikke gå udover det Linux kan.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf Christian.Arvai » 27. jun 2011, 17:48

Enig, feks. er Softwarecenter et godt eksempel på brugervenlighed.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf Kurt Christensen » 27. jun 2011, 17:50

AJenbo skrev:Var Linux magen til Windows ville det også have en fordel i at være åbent. Men jeg forstår godt hvad der menes med sammen ligningen.
Jeg mener heller ikke det at Linux bliver letter at bruge behøves ikke gå udover det Linux kan.


nææ det er vel bare et spørgsmål om et tryk mere 8-)
Når lejligheden byder sig.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf Stra » 27. jun 2011, 19:37

Nu blev der nævnt noget om skolerne og alle de penge, man kunne spare.

Men Microsoft og partnere har allerede, set sig nødsaget til at ændre licenspolitik.
Fx har den kommune jeg arbejder, som folkeskolelærer i, netop fået en ny licensaftale på skoleområdet, om anvendelse af xp eller win7 og MSOfficespakken.

Før betalte vi ca. 420.000 kr./årligt og med den nye, som jeg har hørt det, ca 81.000 kr./årligt.

Og hvem af vores IT-folk "gider" så arbejde med Linux/Libreoffice, når man kan beholde, det man kender. :( :(

Et ganske smart træk, der giver mange nye kunder til Microsoft produkter på længere sigt og en yderligere cementering af deres dominans i det offentlige.

At der så er også er tablets på vej til skolevæsnet, er en anden sag.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf AJenbo » 27. jun 2011, 21:28

Øv det er ikke let når konkurrenten dumper deres priser :( Man kan så undre sig over hvordan de kan skære over 4/5 af prisne...
http://www.kfst.dk/en/service-menu/publications/konkurrence-redegoerelse/konkurrenceredegoerelse-2004/konkurrenceredegoerelse-2004-kapitel-6-prisdumping/

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf Finn Bjerke » 29. jun 2011, 00:45

Jeg er glad for dette forum, denne debat fik en interessant drejning.

Pris: At konkurrere med gratis er svært
Brugervelighed: kan diskuteres og navnlig testes (!)
driftsikkert: Ubuntu kan sikres mod "pilfingre" blandt skolebørn, virusfrit (foreløbig)
Maskinkrav: her vinder Ubuntu da stort krav til maskinkraft er beskedne.

Jeg spurgte en gang en konservativ hvorfor hun var konservativ, hendes var var: "Det har jeg altid været.." tankevækkende.

Overskirften på tråden er ikke helt dækkende for det jeg ville nemlig drøfte økologi og skolepædagogik.

Iøvrig terminal er da genial for dem der kan bruge den.
Kardemommeloven er en god ting.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf Kappa » 29. jun 2011, 07:09

Finn Bjerke skrev:Jeg er glad for dette forum, denne debat fik en interessant drejning.

Pris: At konkurrere med gratis er svært
Brugervelighed: kan diskuteres og navnlig testes (!)
driftsikkert: Ubuntu kan sikres mod "pilfingre" blandt skolebørn, virusfrit (foreløbig)
Maskinkrav: her vinder Ubuntu da stort krav til maskinkraft er beskedne.

Jeg spurgte en gang en konservativ hvorfor hun var konservativ, hendes var var: "Det har jeg altid været.." tankevækkende.

Overskirften på tråden er ikke helt dækkende for det jeg ville nemlig drøfte økologi og skolepædagogik.

Iøvrig terminal er da genial for dem der kan bruge den.


Ja, det er jo i hovedsagen hvad vi har i forhold til Microsoft, fordi efter min mening, er løbet kørt, hvorfor skifte fra det man kender og gå igang med noget nyt, fordi det er det virkelig, Open Office er slået an, hvorfor, fordi den ligner det man har iforvejen, det er ikke noget helt nyt, nej det Microsoft gjorde i start 90`erne var smart, få Windows ind på alle computere ved at betale dem, der skulle sælge pc`erne, den mulighed har vi ikke, det vi kan tilbyde er ovenstående, resten er noget man skal til at lære, man skal undervise folk i brugen af Ubuntu, men først skal man til selv, at lære det, det er svære odds, og man skal virkelig selv lære det, da jeg begyndte med Ubuntu for 3/4 år siden, efter 20 år med Windows, var det stort set forfra, vi kan jo ikke tilbyde penge for, at anvende Ubuntu, det vi kan tilbyde er noget, der for de fleste er fuldstændigt uforståeligt, før man kan fortælle om genialiteterne, skal man lige lære folk, at anvende det mest elementære, at bruge pc`en, noget alle kan i forvejen hvis det er Windows, og det er nemt at få hjælp, alle kan det, det med prisen spiller ikke nogen vanvittig rolle, de 750 kr. det koster at få en præinstalleret Windows er jo ikke nogen der regner, hvis folk i det hele taget ved det, vi skal tilbyde nogle spil der ikke eksisterer, nej det er ikke nemt at gå ud for, at "sælge" Ubuntu.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf buddig » 29. jun 2011, 12:05

Jeg mener at tiden er inde netop nu.
Nu, hvor Ipads, IPhones og Android stormer frem, så vænner vi os til platforme der ligner Ubuntu.

Ipads og smartphones er også en indikering på, at mange godt vil bruge ulejlighed på at lære nyt,
bare det er smart, stabil og funktionelt.

Jeg er super optimist om det her, det kan kun gå en vej, og det er ikke den vej, som hønsene skraber. :)
Henning

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf Finn Bjerke » 29. jun 2011, 12:30

Du kan købe en PC til 6500 med Windows, antivirus og MS office. Pengene til programmel udgør en stor del af den samlede pris, det fine ved ubuntu er at en mindre maskine med gratis software kan give et vældig fornuftigt produkt til "fattigrøve." Jeg vil tro at man kan spare 1/3 af prisen sådan cirka.

Så er der ikke langt til at sige at skoler netop bør spare på PC og sørge for nye bøger, lektiehjælp og bedre lokaler. I vore dage handler (Skole) politik meget om økonomiske prioriteringer.
Kardemommeloven er en god ting.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Hvordan slå et slag for Ubuntu i stedet for Windows.

Indlægaf Kappa » 29. jun 2011, 12:54

Jeg tror på argumentet med prisen, men der er stadig det problem, at dem der skal lære ungerne det, skal først lige lære det selv, og hvordan tror du sådan noget her bliver opfattet,
christian.arvai skrev:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -y pastebinit && lsb_release -a > ~/netinfo && uname -a >> ~/netinfo && lspci >> ~/netinfo && lsusb >> ~/netinfo && sudo lshw -C Network >> ~/netinfo && >> ~/netinfo && ifconfig >> ~/netinfo && sudo iwconfig >> ~/netinfo && nm-tool >> ~/netinfo && apt-cache policy usb-modeswitch-data >> ~/netinfo && apt-cache show usb-modeswitch-data >> ~/netinfo && apt-cache policy usb-modeswitch >> ~/netinfo && apt-cache show usb-modeswitch >> ~/netinfo && apt-cache policy network-manager >> ~/netinfo && apt-cache show network-manager >> ~/netinfo && rfkill list >> ~/netinfo && sudo lsmod >> ~/netinfo && sudo iwlist scan >> ~/netinfo && pastebinit -b http://paste.ubuntu.com ~/netinfo

Hvis du mener at du grafisk kan lave det i Ubuntu, så fang mig lige på PB, jeg smider da gerne løsningen med i guiden.


nej, Linux har fået det mærkat på sig, at det er for nørder, og før det, er væk er der nok ikke noget at gøre ved sagen, og når de kommer herind i forum for at hente hjælp, og de ser sådan noget her rammer det hårdt, Linux har fået det ry på sig, at det er for nørder, og der bliver ikke gjort meget for at fjerne det, en skam for det er ikke kun for nørder, men det er uhyre svært at forklare, man skulle måske kigge lidt på hvordan Mozillafolkene har gjort det, 38% på så kort tid, det er noget, det er tal Linux aldrig vil nå, med mindre der bliver taget helt andre midler i brug.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Tilbage til "Ubuntu Danmark Marketing"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster