Ekstern Harddisk

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Goticaa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:42

Ekstern Harddisk

Indlægaf Goticaa » 14. apr 2007, 17:41

Hej.

Jeg har et problem med at jeg ikke kan skrive filer til min eksterne harddisk. Når jeg prøver at overføre filer til harddisken sigen den at jeg ikke har rettigheder til disken, og at den tilhøre "root". Hvordan får jeg adgang til min harddisk så jeg kan overføre filer til den ?

Mvh. Goticaa
Ubuntu Version: 8.10

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Ekstern Harddisk

Indlægaf Balder » 14. apr 2007, 17:49

Skriv i en terminal: sudo nautilus

Tryk på Enter

Indtast password (indtastning ses ikke)

Tryk igen på Enter og vent et øjeblik...

I vinduet, der fremkommer går du i Filsystem og finder disken (den ligger sikkert i; media), højreklikker på den, klikker på Egenskaber, klikker på Rettigheder og ændrer rettigheder.

Så skulle den være der! :)
Mvh. - Balder

Goticaa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:42

Ekstern Harddisk

Indlægaf Goticaa » 14. apr 2007, 18:06

Mange tak Balder, det prøver jeg lige :)
Ubuntu Version: 8.10

Goticaa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:42

Ekstern Harddisk

Indlægaf Goticaa » 14. apr 2007, 18:42

Det virker desvære ikke. Når jeg prøver at ændre "folder access" fra "access files" til "create and delete files" får jeg denne her error:
"The permissions could not be changed.
Couldn't change the permissions of "LACIE" because it is on a read-only disk"

Jeg kan heller ikke ændre file access, til "read and write" for når jeg så klikker på "apply permission to enclosed files" og lukker vinduet får jeg stadig denne her error "You do not have permissions to write to this folder."

Edit: læste lige et andet sted at det kunne være et problem, hvis disken var formateret med NTSC. Er det et problem, for min eksterne køre med NTSC.
Ubuntu Version: 8.10

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Ekstern Harddisk

Indlægaf Balder » 14. apr 2007, 18:55

Du mener formodentlig NTFS...

Har du Automatix2på Ubuntu? Der ligger et program, som hedder: Automatix read/write NTFS and FAT32 Mounter.

Det burde kunne klare jobbet.
Mvh. - Balder

Goticaa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:42

Ekstern Harddisk

Indlægaf Goticaa » 14. apr 2007, 21:10

Ja jeg har Automatix2, men efter jeg har instaleret read/write NTFS and FAT32 Mounter er min eksterne forsvundet helt. Det er simpelthen ligesom jeg ikke har sat usb stikket i min computer.
Ubuntu Version: 8.10

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Ekstern Harddisk

Indlægaf Balder » 14. apr 2007, 22:42

Nu har jeg slet ikke nogen NTFS partition på denne harddisk, men prøvede alligevel at installere programmet.

Til sidst bliver man bedt om at genstarte pc'en. Huskede du det?

(Der er en lille FAT32 partition på min harddisk og den automounter Feisty allerede under installationen, så det behøver man slet ikke programmet til).
Mvh. - Balder

Goticaa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:42

Ekstern Harddisk

Indlægaf Goticaa » 14. apr 2007, 23:26

Tak fordi du bliver ved med at prøve, det er virkelig fedt med sådan en support her.

Ja, jeg har husket at genstarte computeren, men der sker ingen ændringer.
Ubuntu Version: 8.10

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Ekstern Harddisk

Indlægaf Balder » 15. apr 2007, 00:01

NTFS læse/skriverettigheder fra Ubuntu er mig bekendt stadig kun på udviklingsstadiet og kan som sådan godt drille.

Selv ved jeg faktisk ikke ret meget om det...

FAT32 partitioner derimod samarbejder godt med Ubuntu, men det kan du jo ikke bruge til så meget, idet man vist ikke kan formatere fra NTFS til FAT32. - Den anden vej går det ellers fint.

Her er en guide til "boot-up-mount"af NTFS med læse/skriverettigheder. Den er godt nok til Edgy, men virker sikkert også i Feisty.

Du kan også prøve at gå i Synaptic, søge på; ntfs og installere de fire ting, der dukker op. Bagefter ligger "NTFS Config. Tool" i Programmer > Systemværktøjer.

Sæt flueben i; "enable write support for external drive" og se, hvad der sker.

(Af og til må man prøve sig lidt frem). :)
Mvh. - Balder

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster