Mount

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
pkjacobsen
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. apr 2007, 01:15
Geografisk sted: Årslev // Odense

Mount

Indlægaf pkjacobsen » 8. apr 2007, 01:24

På en desktop er vi 2 brugere. Vi har to shares, vi begge tilgår og et privat hver. Jeg vil for overskuelighedens skyld gerne have alle mountede shares i /mnt/ men kan ikke rigtig gennemskue at sætte mapperne rigtigt op, så vi begge kan se de fælles mapper, men ikke modpartens private... Kan I hjælpe mig :?:

pkjacobsen
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. apr 2007, 01:15
Geografisk sted: Årslev // Odense

Prøver lige igen...

Indlægaf pkjacobsen » 11. apr 2007, 08:58

Jeg kan se at ingen helt forstod mit spørgsmål. Måske hænger det sammen med tidspunktet hvorpå jeg skrev mit indlæg... :-) Sorry...
Prøver igen:

Vi er to brugere, som på en server har hver vores dokumentmappe og et par fælles mapper.
På vores desktop, som vi også er fælles om skal mapperne fra serveren mountes hensigtsmæssigt.
Jeg er med på at mounte serverens dokumentmapper i hver brugers /home/username/dokumenter. Kan mappen "faelles" på serveren mountes to steder på en gang i hver brugers lokale /home/username/faelles ?
Giver det mening?

Mvh Peter Jacobsen

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Mount

Indlægaf Balder » 11. apr 2007, 15:38

pkjacobsen skrev:Jeg er med på at mounte serverens dokumentmapper i hver brugers /home/username/dokumenter. Kan mappen "faelles" på serveren mountes to steder på en gang i hver brugers lokale /home/username/faelles ?


Diske mountes, men jeg er ikke så sikker på at man mounter mapper...

Måske skal du ind og ændre i mappernes rettigheder i stedet, således at dokumentmapperne kun kan åbnes af de respektive ejere, fællesmappen af Jer begge og derefter oprette genveje i home.
Mvh. - Balder

oskar.hansen
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. dec 2006, 19:10
Geografisk sted: Det nordlige sydlige jylland

Re: Prøver lige igen...

Indlægaf oskar.hansen » 13. apr 2007, 14:38

pkjacobsen skrev:Jeg kan se at ingen helt forstod mit spørgsmål. Måske hænger det sammen med tidspunktet hvorpå jeg skrev mit indlæg... :-) Sorry...
Prøver igen:

Vi er to brugere, som på en server har hver vores dokumentmappe og et par fælles mapper.
På vores desktop, som vi også er fælles om skal mapperne fra serveren mountes hensigtsmæssigt.
Jeg er med på at mounte serverens dokumentmapper i hver brugers /home/username/dokumenter. Kan mappen "faelles" på serveren mountes to steder på en gang i hver brugers lokale /home/username/faelles ?
Giver det mening?

Mvh Peter Jacobsen


Ja, en mappe kan vel umildbart godt mountes to steder. Du kan også, som du først skriver mounte den i /mnt eller /media rettighederne skal bare ændres først, da det normalt kun er root der kan lave mapper der.

Tror jeg ville navigere hen til de mapper jeg skulle bruge på serveren og så lave en genvej. Ellers kan du jo bruge funktionen "Tilslut til server" men så ligger de dog ikke som fysiske mapper men som steder i nautilus.

pkjacobsen
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. apr 2007, 01:15
Geografisk sted: Årslev // Odense

Mount

Indlægaf pkjacobsen » 16. apr 2007, 19:56

Tak for jeres forslag. Jeg har bestemt mig for at give den ene bruger læserettigheder til de fælles mapper og den anden bruger (mig) fulde rettigheder. Vi er ikke logget på samtidig, så det skulle ikke blive noget problem.

Billeman
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. apr 2007, 18:03
Geografisk sted: Frederiksberg

Mount

Indlægaf Billeman » 16. apr 2007, 21:22

Så skal du jo (du ved det sikkert) være opmærksom på at det kun er dig der kan oprette og ændre dokumenter... Den anden bruger kan kun "se" og kigge i dokumenterne...
Hvis det er fælles - altså fælles fælles :wink: - dokumenter ville jeg også give den anden bruger skriverettigheder... Ellers kan det godt give anledning til eder og forbandelser, når man ikke kan gemme i en fælles mappe...

/Billeman

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster