Widescreen

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Mirando
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. nov 2006, 08:30

Widescreen

Indlægaf Mirando » 23. nov 2006, 08:26

Hej

Jeg har lige købt mig en ny 19" widescreen, men har lidt problemer med den i Ubuntu. For her har jeg ikke muligheden for at vælge 1440x900 opløsning, og selvom jeg manuelt smider den resoultion ind i xorg.conf, så sker der intet..

Håber nogen ved hvad jeg skal gøre, for det her 'stretch' af skærmen ser frygteligt ud :P

frolle
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2006, 20:53

Widescreen

Indlægaf frolle » 23. nov 2006, 11:02

Du kan prøve at sætte xorg.conf op på en anden måde:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
<3

Runemand
Indlæg: 27
Tilmeldt: 22. nov 2006, 10:47
Geografisk sted: Odense

Widescreen

Indlægaf Runemand » 23. nov 2006, 17:37

Jeg har lige taget det her fra min egen installations opskrift til ubuntu


åben terminalen:

1. Installer nvidia driver, skriv commandoen:
sudo apt-get install nvidia-glx

2. Indsæt nvidia drivere i xorg filen skriv commandoen:
sudo nvidia-xconfig.

3. Tryk: ctrl+alt+backspace
(systemet refreshes og man kan vælge den rigtige skærmopløsning

denne guide kræver at det er et nvidia grafikkort du har.

Det skal siges at jeg bandede og svovlede meget over ubuntu indtil jeg fandt ud af det her.. for jeg har en 20" widescreen

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Widescreen

Indlægaf spook » 3. dec 2006, 21:41

Havde samme problem på min bærbares widescreen - fandt dog selv løsningen lige her: http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=74

...for Intel grafikkort.

Mirando
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. nov 2006, 08:30

Widescreen

Indlægaf Mirando » 8. dec 2006, 12:46

Hej igen, og undskyld den lange svartid.

Mange tak for jeres svar, men jeg har kun fået løst problemet halvt. Jeg har prøvet de ting, som i siger, men det virker ikke helt.

Jeg kørte <sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg> Og valgte de pågældende resolutionsindstillinger der. Da jeg rebootede fik jeg dog ikke 1440x900 (heller ikke som valgmulighed), men måtte tage til takke med en res på 1280x1024. Udover at det stadigvæk forvrænger vinduer osv, har det også haft den konsekvens, at når jeg nu scroller ned i et vindue, så 'hakker' det. Ligesom det gør på Windows, før man har fået opdateret sin grafikdriver.

Okay, så er vi nemlig strandet ved mit andet problem, som også kommer frem ved <sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg>. Nemlig at den ikke kan finde en x-server til mit grafikkort.
Jeg har et Nvidia GeForce FX 5500, som efter Google-søgninger skulle være understøttet af Ubuntu. Min xorg.con skriver VESA både som grafikkort og som driver, og hvis jeg på nogen måde ændrer dette til de rette specifikationer, så går det hele bare i sort ved boot.

Jeg har prøvet stort set alt, hvad jeg har kunne finde om emnet (og det er ret meget), men intet er lykkes...
Jeg kører en AMD 64 computer, men med 32 bit Ubuntu.

Jeg er næsten sikker på, at grafikkortet er årsagen til problemet, så er der nogen som har et svar på mit problem, vil jeg være evig taknemmelig.. :)

XaZuRy
Indlæg: 9
Tilmeldt: 4. dec 2006, 22:18

Widescreen

Indlægaf XaZuRy » 17. dec 2006, 08:57

Mirando, har du gjort som Runemand skriver? I så fald, prøv at ændre "vesa" til "nvidia" i xorg.conf.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Google [Bot] og 0 gæster