Partitionere Harddisk

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
per-ubuntu
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12. mar 2007, 15:42

Partitionere Harddisk

Indlægaf per-ubuntu » 12. mar 2007, 16:40

Hej venner,

Er fuldstændig ny bruger af Ubuntu 6.10, men har påtrods af det valgt at formatere min harddisk med Windows Vista og installere Ubuntu uden noget andet styresytemet liggende på computeren samtidig.

Jeg kørte Ubuntu fra Live CD'en og trykkede på Install-ikonet på skrivebordet, hvorefter en Windows-agtig installation begyndte.

Jeg fik muligheden for at formatere eksisterende harddiske, for derefter at installere Ubuntu på en tom harddisk, hvilket jeg som tidligere nævnt gjorde.

Nu forholder det sig sådan at jeg gerne vil partitionere min harddisk.
Kan det lade sig gøre uden at geninstallere Ubuntu?
Og hvormeget plads skal der laves til det drev hvor jeg ligger Ubuntu på? 10 GB?

På forhånd tak for et dejligt forum

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Partitionere Harddisk

Indlægaf Balder » 12. mar 2007, 17:58

@ per-ubuntu:

Ubuntu live-CD'en indeholder et udmærket partitioneringsværktøj, der kan bruges til at oprette, slette, forøge og formindske partitioner i stort set alle filformater. Du kan også bruge det til at ændre på Ubuntu-partitionens størrelse.

Det hedder: Gparted (Gnome Partition Editor) og du finder det ved at gå til: System > Administration > Gnome Partition Editor.

Programmet ligger faktisk også i det installerede Ubuntu (skal lige installeres via Synaptic først), men kan næppe anvendes dér, idet den partition programmet befinder sig på jo er i brug. Derfor booter du fra live-CD'en og gennemfører øvelsen derfra.

Det jeg mener er, at skal Ubuntu partitionen ændres, så er det fra live-CD'en, men skal du oprette andre partitioner, så kan du gøre det fra selve Ubuntu installationen. Forudsat altså, at Ubuntu ikke fylder hele harddisken.

M.h.t. størrelsen på partitionen, så kommer det an på hvor meget plads du forventer at få brug for, men 10 GB er da fint at starte med. Senere kan du bare udvide, hvis du får brug for det. :)
Mvh. - Balder

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster