Fjern dualboot (Grub)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
rooty
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. jan 2007, 17:50
Geografisk sted: Taastrup

Fjern dualboot (Grub)

Indlægaf rooty » 11. mar 2007, 19:49

ehh, ved ikke rigtig hvordan jeg skal placere mit spørgsmål.

Har fået en computer ind, som har to harddiske.

Den ene er med linux og den anden med windows. Når jeg booter den, kommer der en lilo (eh ca. noget lignende) frem og her har jeg så muligheder for at boote ubuntu eller windows.

Meningen er at jeg skal tage windows drevet ud og sætte en helt ny harddisk i - men den der 'lilo' / dualboot skal ikke være der længere, da brugeren hellere vil køre ubuntu (<- and that's nice).

Mit spørgsmål, hvordan fjerner jeg den dualboot / lilo fra den harddisk der har ubuntu liggende (jeg regner ikke med at den ligger på windows drevet).
Hav en god dag.

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Fjern dualboot (Grub)

Indlægaf Ormen » 11. mar 2007, 20:09

Du skal installere en ny disk og ikke et ny os, right? Så den kører videre på en eksisterende Ubuntu installation?
For så er det bare at hive disken ud, og smide den nye i, mounte den hvis den ikke bliver det automatisk, og så leve lykkeligt til dagens ende.
Hvis du vil fjerne muligheden for at kunne boote Windows installationen, så kan du fjerne den fra /boot/grub/menu.lst
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

rooty
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. jan 2007, 17:50
Geografisk sted: Taastrup

Fjern dualboot (Grub)

Indlægaf rooty » 11. mar 2007, 20:25

præcis, men hvad mener du med at fjerne via /boot/grub/menu.lst

Mener, hvad bør jeg fjerne/rette i den fil?
Hav en god dag.

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Fjern dualboot (Grub)

Indlægaf Ormen » 11. mar 2007, 22:27

Grub loaderen kan du ikke slippe af med, men du har et entry i den, som hedder noget med Windows. Dette entry kan du fjerne i /boot/grub/menu.lst, så du ikke kan komme til at vælge Windows installationen som ikke er der.
Så ja, start en terminal og skriv:

Kode: Vælg alt

gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

..indtast password, og menu.lst åbner sig. Herefter scroller du til bunden af filen, hvor der kommer entry's uden havelåger (#)
Et af disse entry' hedder Windows XP eller lignende, der sletter du det der står ved den.
Gem, luk og reboot, og nu kan den ikke vælges når du trykker Esc ved GRUB loaderen :)
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

rooty
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. jan 2007, 17:50
Geografisk sted: Taastrup

Fjern dualboot (Grub)

Indlægaf rooty » 15. mar 2007, 14:29

Undskyld den lange svartid, arbejdet kom imellem.

Du tegner og forklarer ganske udemærket, men jeg vil nu mere beholde ubuntu på min harddisk, altså uden alt det boot dikkedarer.
Jeg behøver ikke længere windows til at ytre mine favorite boldgader online, derfor er det ikke nødvendigt at beholde den virus rede. :)

Ergo, det ville være kanon lækkert at tænde sin computer - og den bootede med det samme, uden grub skærmen.
Ligesom at lave en normal installation på en harddisk. :)

edit..
Kørte lige din anbefalede linie i terminalen; gksudo gedit /boo/...
Fik den her, avs.
(gedit:6109): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.

__

Nu fik jeg den frem, skal jeg så slette det her?

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hda1
title Microsoft Windows XP Home Edition
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Men når jeg som sagt sletter de linier, så er grub valg skærmen jo stadig til stede (mon det er standard på ubuntu?).
Kan jeg så slette indholdet af min /windows/ mappe heri ubuntu, slette mappen og have hele drevet til linux?

(Utroligt det skal være så svært at komme af med det ski** winblows)
Hav en god dag.

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Fjern dualboot (Grub)

Indlægaf Ormen » 15. mar 2007, 18:28

Det eneste tidspunkt jeg kan vælge mellem OS'ene, er når jeg har trykket Esc under opstart. Gør din ikke også det? Ellers må jeg lige lade andre komme til med forklaringer :)
Og jo, når først du har slettet den entry du henviser til omkinrg Win, så kan du slette Windows installationen :)
GRUB vil køre hele tiden uanset hvad AFAIK.
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Fjern dualboot (Grub)

Indlægaf Balder » 15. mar 2007, 19:07

@ rooty:

Nu omtaler du godt nok lilo i dit første indlæg, men mon ikke du mener GRUB? Og GRUB skulle kunne skjules.
Mvh. - Balder

rooty
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. jan 2007, 17:50
Geografisk sted: Taastrup

Fjern dualboot (Grub)

Indlægaf rooty » 16. mar 2007, 17:05

Vil gerne lukke denne tråd og skrive videre i https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=369
Ovenstående formulerer mit spørgsmål på en mere korrekt måde. (eller noget). :)
Hav en god dag.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster