boot-loader

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
hans
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22. feb 2007, 21:32
Geografisk sted: Rødovre

boot-loader

Indlægaf hans » 8. mar 2007, 01:06

I min tidligere linux (Mandriva 2006) kunne jeg ændre min boot-opsætning mht hvor lang tid der skulle gå inden den bootede på den forvalgte disk, hvilke andre diske der skulle bootes på, osv.
Jeg kan ikke finde det tilsvarende sted at ændre det i ubuntu. Kan nogen hjælpe?
;-)
Glad hilsen,
Hans

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Re: boot-loader

Indlægaf Balder » 8. mar 2007, 06:54

hans skrev:... mht hvor lang tid der skulle gå inden den bootede på den forvalgte disk, hvilke andre diske der skulle bootes på


Når GRUB viser sig på skærmen ses, hvilke diske, der kan bootes fra. Dual booter man er Ubuntu sat til primærsystem og tiden til 10 sekunder.

Begge dele kan dog let ændres. Se her. :)
Mvh. - Balder

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

boot-loader

Indlægaf Artificial Intelligence » 8. mar 2007, 08:52

Istedet for sudo gedit som det siger i linken, brug sudo nano eller gksudo gedit.
Hvis man bruger sudo gedit ti at åbent noget graffisk kan det have fatale følger.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

boot-loader

Indlægaf Balder » 8. mar 2007, 16:02

Artificial Intelligence skrev:Istedet for sudo gedit som det siger i linken, brug sudo nano eller gksudo gedit.
Hvis man bruger sudo gedit ti at åbent noget graffisk kan det have fatale følger.


Og du opfatter "/boot/grub/menu.lst" som noget grafisk..? (Det er det måske) :)

Troede at gksudo var til deciderede grafiske brugerflader. - Firefox, Evolution osv.
Mvh. - Balder

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

boot-loader

Indlægaf Artificial Intelligence » 8. mar 2007, 17:59

Doh!!! Sorry.

Jeg er bare vant til at folk har med at poste sudo gedit med grafisk ting.

:oops:

hans
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22. feb 2007, 21:32
Geografisk sted: Rødovre

Re: boot-loader

Indlægaf hans » 8. mar 2007, 19:05

Så lykkedes det igen med en ændring. Jeg fik sat tiden fra 10 op, men boot selvfølgelig stadig med ubuntu som første prioritet!
I Mandriva brugte jeg "lilo" som boot-loader, og det var ret nemt at ændre der, men jeg er ved at lære kommandoerne i ubuntu, og jeg er faktisk rigtig godt tilfreds med denne distro og den hurtige hjælp der er at få her!
;-) Hans
Glad hilsen,
Hans

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster