Ny med Ubuntu - MS tastatur og mus

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Baek
Indlæg: 11
Tilmeldt: 4. mar 2007, 16:55
Geografisk sted: København

Ny med Ubuntu - MS tastatur og mus

Indlægaf Baek » 4. mar 2007, 22:10

Rart med et forum for os Ubuntu-begyndere.

2 ting: Jeg har et tastatur og en mus fra Microsoft (henholdvis Wireless Desktop Elite Keyboard + Wireless IntelliMouse Explorer 2.0) - det er "alm. wireless", hvor modtageren er tilsluttet via usb (og altså ikke bluetooth).

1) jeg kan ikke få Nummertastaturet til at virke som andet end reserve-mus - altså den flytter markøren med tasterne. Og det er uanset om trykker på Numlock eller ej.

2) de ekstra navigationsknapper på siden af musen, som normalt bruges til at gå frem og tilbage mellem forskellige sider i Firefox-browseren virker heller ikke. Hvilket nedsætter smidigheden i browseren betragteligt i forhold til Windows.

Jeg har været inde i systemmenuen og definere mit keyboard under "tastatur" som et wireless microsoft keyboard, og under "tastaturgenveje" er det lykkedes mig at aktivere nogle af de ekstra knapper der findes på keyboardet fx. "lommeregner". Da jeg ikke går ud fra at Microsoft laver drivere for deres produkter til konkurerende styresytemer (jeg har endda kigget efter) er jeg i tvivl om, hvordan jeg skal få disse ting til at virke - og om de overhovedet kan komme til at virke.

Nogen gode ideer?? [/u]

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

Tjah...

Indlægaf temba » 6. mar 2007, 18:14

Så meget som jeg nu undgår at støtte MS får en lille hint... :?

Prøv at checke denne side og vælg hardware over til venstre

http://linux-gamers.com/

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Re: Tjah...

Indlægaf Balder » 6. mar 2007, 19:26

temba skrev:Så meget som jeg nu undgår at støtte MS får en lille hint... :?


Dit link ledte mig ad omveje til denne vejledning.

Nu virker sideknapperne på min Logitech Mx510 søreme. Takker! :D
Mvh. - Balder

hans
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22. feb 2007, 21:32
Geografisk sted: Rødovre

Re: Tjah...

Indlægaf hans » 6. mar 2007, 21:01

Nu virker sideknapperne på min Logitech Mx510 søreme. Takker! :D[/quote]

... og det gør mine osse nu på min MX610!
Jeg skriver det kun for at vise, hvad dette hjælpeforum kan gøre af godt. Jeg var i gang med at søge hjælp til at få min numlock-knap til at køre i ubuntu, kom forbi her og fik dermed min mus til at køre bedre.
Tak for assist - osse fra mig.
;-) Hans
Glad hilsen,
Hans

Baek
Indlæg: 11
Tilmeldt: 4. mar 2007, 16:55
Geografisk sted: København

Ny med Ubuntu - MS tastatur og mus

Indlægaf Baek » 7. mar 2007, 12:43

Det lykkedes mig at finde den samme vejledning til sideknapperne forleden, så det problem er sådan set løst. - Men ellers mange tak!

Det er værre med numlock knappen. Jeg har fundet nogle kommandoer til at få numlock kanppen til at være aktiveret, når man starter op (hvis man skal bruge tal i sit bruger fx.) jeg har kørt kommandoerne og mit nummertastatur virker faktisk når jeg skal logge mig på ubuntu. Men lige så snart jeg er logget på - ja så virker det sjovt nok ikke...
Mærkeligt... også fordi at det virker når jeg starter op fra live cd'en
Jeg tænker det må være noget jeg har installeret der har gjort det. Som det er nu virker mit numlock tastatur slet ikke i Ubuntu...

Og til temba: MS eller ej: det er et godt tastatur! (er ikke den store logitech fan, men det er jo en smagssag)

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

Ny med Ubuntu - MS tastatur og mus

Indlægaf temba » 7. mar 2007, 16:16

Hej igen Baek,

check denne link til numlock, måske løser det problemet: https://help.ubuntu.com/community/NumLock

Vender tilbage mht de andre taster og genvejstaster.

Mht MS produkter - så er jeg generelt bare imod dem af forskellige grunde, ikke en kritik mod dig personligt :wink:

Baek
Indlæg: 11
Tilmeldt: 4. mar 2007, 16:55
Geografisk sted: København

Ny med Ubuntu - MS tastatur og mus

Indlægaf Baek » 7. mar 2007, 16:35

Sådan opfattede jeg det heller ikke.... jeg har bare altid været glad for mit ms tastatur. derudover har jeg ikke noget specielt forhold til ms hardware

har forsøgt mig med kommandoerne i linket. de virker fint... lige indtil jeg er registreret og logget ind. Så virker nummertastaturet bare ikke længere..... NumLock indikatren lyser fint, men nummertastauret virker bare ikke.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster