Slette standardprogrammer i Ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Slette standardprogrammer i Ubuntu

Indlægaf Wikzo » 28. feb 2007, 18:00

Lider lidt af pladsmangel på min bærbare pc (dual boot), så vil gerne slette unødvendige programmer. Så lige en opdatering til Ekiga, et VoIP-program, som jeg aldrig har brugt. Derfor vil jeg gerne fjerne det, men når jeg går ind i Synaptic og vil fjerne programmet, står der, at "ubuntu-desktop" afhænger af programmet og også vil blive fjernet.

Er det ikke muligt at fjerne nogle af de præinstallerede programmer i Ubuntu?
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Slette standardprogrammer i Ubuntu

Indlægaf Balder » 28. feb 2007, 18:48

@ Wikzo:

Se her. :)
Mvh. - Balder

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Slette standardprogrammer i Ubuntu

Indlægaf Wikzo » 1. mar 2007, 15:19

Ok, tak. Tror, jeg lader være, så. Vil gerne kunne opgradere i fremtiden :)
Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Slette standardprogrammer i Ubuntu

Indlægaf Wikzo » 3. mar 2007, 08:49

Mht. opdateringer generelt: Lægger de sig ovenpå de seneste filer, eller erstatter de dem? For hvis opdateringerne hele tiden tager mere og mere plads, vil jeg til sidst ikke have mere harddiskplads :\
Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Slette standardprogrammer i Ubuntu

Indlægaf Balder » 3. mar 2007, 12:07

@ Wikzo:

I dag kom der en enkelt opdatering og ved at se lidt på detaljerne omkring download, udpakning og installation af denne, bemærkede jeg at den erstattede.

Formoder derfor at systemet ikke langsomt bliver fyldt op af alt muligt skrammel, med at der bliver ryddet pænt op undervejs. :)
Mvh. - Balder

Xalar
Indlæg: 87
Tilmeldt: 3. dec 2006, 11:46
Geografisk sted: Dragør, Vestamager, København

Slette standardprogrammer i Ubuntu

Indlægaf Xalar » 3. mar 2007, 12:18

Jeg har bl.a. slettet Ekiga og en masse andre standard applications kort efter jeg installerede Ubuntu, og jeg har ikke haft nogle problemer indtil videre.

Men kan se at jeg åbenbart vil få problemer hvis jeg prøver at upgrade mit Ubuntu 6.10.
Men dette vil ikke være noget problem hvis jeg installerer nyeste Ubuntu version fra bunden?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Slette standardprogrammer i Ubuntu

Indlægaf Balder » 3. mar 2007, 13:42

Xalar skrev:Men dette vil ikke være noget problem hvis jeg installerer nyeste Ubuntu version fra bunden?


Naturligvis vil det ikke være et problem. Når du installerer fra bunden af, er det jo en ny installation.

Men hvorfor egentlig slette alle mulige programmer? Ubuntu fylder jo ikke ret meget, så med mindre der er tale om en meget lille harddisk skulle der da være plads nok til det hele... :)
Mvh. - Balder

Xalar
Indlæg: 87
Tilmeldt: 3. dec 2006, 11:46
Geografisk sted: Dragør, Vestamager, København

Slette standardprogrammer i Ubuntu

Indlægaf Xalar » 3. mar 2007, 13:54

@ Balder

Jeg foretrækker bare at fjerne alt overflødigt. Personligt synes jeg det gør det mere overskueligt.
Men det er nok bare mentalt :D

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Slette standardprogrammer i Ubuntu

Indlægaf Balder » 3. mar 2007, 14:16

Xalar skrev:... at fjerne alt overflødigt. Personligt synes jeg det gør det mere overskueligt.


Hvis det bare er menuerne du vil have gjort mere overskuelige kan du gøre det i: System > Indstillinger > Menu-udseende.

Dér kan du, uden at afinstallere noget, fjerne programhenvisningerne således at de ikke længere optræder i menuerne. - Og naturligvis også tilføje/oprette henvisninger.
Mvh. - Balder

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Slette standardprogrammer i Ubuntu

Indlægaf Artificial Intelligence » 3. mar 2007, 15:30

Wikzo skrev:Ok, tak. Tror, jeg lader være, så. Vil gerne kunne opgradere i fremtiden :)


Du kan bare installere ubuntu-desktop igen hvis du vil dist-upgrade engang i fremtiden.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster