Bærbar: XP -> Ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Dr. Thrane
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:57

Bærbar: XP -> Ubuntu

Indlægaf Dr. Thrane » 26. feb 2007, 15:16

Hej,

Jeg har en Zepto 6615WD, som jeg bruger både privat og på mit arbejde (webudvikling), og jeg er efter en del tænketid nu klar til en generalprøve på overgang til ubuntu.

Jeg har nogenlunde styr på de forskellige alternativer til de programmer, som jeg pt. bruger i windows. Det bliver dog spændende at se, hvordan det spænder af i praksis. Derudover er jeg meget spændt på, hvordan ubuntu håndterer min hardware - herunder særligt wlan, grafikkort og den slags.

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber folk herinde har lidt løst input til:

- Er det for tidligt at hoppe på Feisty Fawn?
- Hvis ja til ovenstående; hvor smertefrit vil en opgradering fra Edgy Eft formodes at foregå?
- Er der forskel på slutresultatet ved at installere Kubuntu hhv. Ubuntu + efterfølgende KDE?

Det var vist alt for nu - indtil videre tak for et godt site :)

De bedste hilsner
Kristian

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Bærbar: XP -> Ubuntu

Indlægaf Balder » 26. feb 2007, 16:03

Feisty Fawn er jo stadig kun på Alpha niveau. Den skulle godt nok være færdigudviklet og resten af tiden, indtil den endelige udgivelse d. 19-4, er efter sigende kun til fejlrettelser, men alligevel...

Jeg venter i alle tilfælde.

Opgraderingen er jeg heller ikke så sikker på. Synes man tit læser om, at folk har haft kvaler i den retning. Især m.h.t. programmer, der er hentet og installeret andre steder fra. Med "andre steder" mener jeg f.eks. Automatix.

Vil dog prøve opgraderingen (går den, så går den), men er indstillet på at starte med en helt frisk Feisty installation.

KDE lagt på Ubuntu burde give en komplet Kubuntu.
Mvh. - Balder

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Bærbar: XP -> Ubuntu

Indlægaf thj01 » 27. feb 2007, 12:05

- Er der forskel på slutresultatet ved at installere Kubuntu hhv. Ubuntu + efterfølgende KDE?


jeg forsøgte mig først med ubuntu og lagde kde ovenpå - jeg synes ikke det virkede optimalt

så prøvede jeg mig kubuntu - men det var hverken fugl eller fisk (i forhold til suse's KDE brugerflade, som er GENIAL :wink: men deres 10.1 version virkede nada med mit wireless netkort)

så droppede jeg KDE og har levet lykkeligt med GNOME på Ubuntu UDEN at savne KDE

Mit råd vil være at du vælger distro fra starten af og så holder dig til den. Så hvis du absolut VIL bruge kde så brug kubuntu!. Eller endnu bedre - prøv OpenSuse


Der er absolut mest hjælp at hente til Ubuntu på nettet (i forhold til kubuntu).

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Bærbar: XP -> Ubuntu

Indlægaf spook » 27. feb 2007, 18:31

Jeg kører Feisty Fawn, og synes det kører rigtig lækkert, men der er lige lidt gnidninger i ny & næ. Den burde gå final til april (mener jeg at huske), så måske det er værd at vente.

Med hensyn til hardware-understøttelse: Bare kom an!

6615WD kører med Nvidia grafikkort, right? Smæk den en 6.10 Edgy Eft, og Automatix2 til at klare grafikdriverne (og support for flash, mp3 osv). Install burde gå smertefrit. Når det er inde snupper du en guide til det trådløse net, og så skulle tingene gerne køre for dig! Når du mener du ikke længere er bange for terminalen, kan du jo passende skrue lidt på filsystemet for lige at få lidt bedre performance. Oplever du langsom boot på din bærbare så sig til, det er der også en løsning på :)

Se at springe ud i det, vi skal nok gribe dig!
Billede

Dr. Thrane
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:57

Bærbar: XP -> Ubuntu

Indlægaf Dr. Thrane » 27. feb 2007, 19:10

Tak for alle svarene.

Jeg har nu prøvekørt Feisty Fawn i en dags tid, og jeg er da ganske optimistisk, selvom der er lidt vej endnu.

WLAN kørte fra første færd, så det er helt perfekt. Jeg installerede grafikdrivere som beskrevet i ubuntuguide.org, og efter lidt ændringer i listen over opløsninger kører det nu også ok.

Jeg mangler dog stadig at få nogle småting til at køre, såsom Eclipse/Aptana (som jeg bruger i mit arbejde), min touchpad kører ikke helt perfekt, mit webcam lige så og så har jeg sgu lidt problemer med at få tekst-renderingen til at køre ordentligt. Jeg har installeret ms-fonte, men stadig synes jeg, at det er ret skidt at læse tekst i Firefox især.

Jeg kommer nok til at smide Edgy Eft på istedet, men hvis en opgradering fra denne til Feisty Fawn ikke er sandsynlig, så kunne jeg nok godt fristes til at vente til april og indtil da nøjes med at forberede skiftet.

Indtil videre tak for opbakningen ... jeg vender tilbage, når for alvor laver skiftet :)

/kristian

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Bærbar: XP -> Ubuntu

Indlægaf spook » 27. feb 2007, 21:39

Nåja, glemte helt at sige at fra-og-med Feisty, så spiller det trådløse bare :)

Mht. webcam, hvad har du så prøvet for at få det til at spille? Min makker har samme laptop som din, så skriv endelig hvordan det går med hardware-understøttelsen!
Billede

hardcorewizard
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
Geografisk sted: Taastrup, Danmark

Bærbar: XP -> Ubuntu

Indlægaf hardcorewizard » 28. feb 2007, 09:11

Jeg har den samme laptop, og mangler også kun at få mit webcam til at køre. Jeg har dog ikke forsøgt særligt intenst, men vil da godt vide det hvis det lykkes for dig - og hvordan :).

Jeg havde selv lidt problemer med lyden, som var meget forvrænget fra starten af. Hvis du oplever det samme, så kan jeg oplyse dig om at ALSA opfatter pc'ens eget output som line-in, og er den skruget op, så giver den ekstra feedback noget grim grim clipping. Ved ikke om du har oplevet problemet, men det er ihvertfald godt at vide :)

Dr. Thrane
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:57

Bærbar: XP -> Ubuntu

Indlægaf Dr. Thrane » 28. feb 2007, 09:18

Altid godt med en allieret - jeg vender tilbage så snart jeg kommer videre i processen :)

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster