Rodmappen

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
farmand
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25. feb 2007, 21:08
Geografisk sted: Ærø

Rodmappen

Indlægaf farmand » 25. feb 2007, 21:41

Hej med Jer.
Når jeg skal på NetBank beder siden mig om min nøgle. Da jeg brugte Windows skulle filen ligge i roden på C: drevet. Jeg har spurgt banken og de mener også at den skal ligge i roden på Linux. Men jeg har prøvet at flytte den til Root, men der har jeg åbenbart ikke adgang. hvad gør jeg? Jeg har FireFox og Java, og når jeg finder nøglen kører NetBank uden problemer, men jeg ville gerne at nøglen blev fundet automatisk.
Med venlig hilsen farmand.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Rodmappen

Indlægaf Balder » 25. feb 2007, 21:49

Det frarådes at have netbankens sikkerhedsnøgle liggende på pc'en, så derfor har jeg den på en USB-nøgle, men da jeg stadig havde den på computeren lå den så vidt jeg husker i Hjemmemappen.
Mvh. - Balder

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Rodmappen

Indlægaf Ormen » 25. feb 2007, 22:03

Her ligger den også i hjemmemappen og det funker fino :)

OT @ Balder: Hvorfor frarådes det at have nøglen liggende i en hjemmemappe, som er beskyttet af password, men istedet have den på en USB key, som 99.7+% af alle mennesker ikke har skyggen af kryptering på, og som har et begrænset antal skrivninger (= død på et tidspunkt) ??
Kan ske der er en god grundt, jeg har bare meget svært ved at se hvad denne skulle være :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Rodmappen

Indlægaf Balder » 25. feb 2007, 22:13

@ Ormen:

Min Hjemmemappe er ikke beskyttet af et password. Den USB-nøgle jeg har sikkerhedsnøglen på indeholder ikke andet og bruges kun til det ene formål. Sættes i når jeg skal i netbanken og tages ud bagefter.

Det med ikke at have sikkerhedsnøglen på pc'en er en gammel vane jeg har slæbt med mig fra Windows. Mener at det var Spywarefri.dk, som engang frarådede at opbevare sikkerhedsnøglen på computeren. De har sikkert ment på en Windows maskine, men jeg retter mig altså stadig efter rådet. - Noget med at nogle slyngler skulle kunne lænse ens konto for de sidste 26 kroner, du ved...

(I begyndelsen med Ubuntu havde jeg dog forsøgsvis sikkerhedsnøglen liggende i Hjemmemappen, men mit Windows paranoia løb af med sejren).
Mvh. - Balder

gaffa

Rodmappen

Indlægaf gaffa » 25. feb 2007, 23:12

Hvilken bank er der tale om?

Jeg kan med sikkerhed sige at nøglen IKKE skal være i rodmappen.

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Rodmappen

Indlægaf Ormen » 25. feb 2007, 23:52

@Balder: Du mener altså hvis de kommer over nettet og snupper den fra maskinen? Så kan jeg bedre følge dig :)
Jeg vil dog byde dem velkommen, en ting er at de skal igennem HW firewall osv. en anden er at gætte password osv. Men hvis det skulle lykkes dem, så kommer banken nok til at dække tabet kunne jeg forestille mig.
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Rodmappen

Indlægaf Balder » 26. feb 2007, 06:40

Ormen skrev:Du mener altså hvis de kommer over nettet og snupper den fra maskinen?


Lige netop! :)


... de skal igennem HW firewall osv. en anden er at gætte password osv.


Hardware firewall..?

Password; til banken eller til Hjemmemappen? Hvis Hjemmemappen, hvordan sætter man password på den?
Mvh. - Balder

the slayer
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19. jan 2007, 17:46

Rodmappen

Indlægaf the slayer » 26. feb 2007, 09:01

Hardware firewall findes tit i forskellige routere. Der er selvfølgelig også en række producenter, der laver deciderede HFW, ganske smarte faktisk.

Og jeg mener desuden stadig(Internt balder og jeg samtale:-) ) at det er en god ide at have din nøgle på en pind.

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Rodmappen

Indlægaf Ormen » 26. feb 2007, 09:23

Balder skrev:Hardware firewall..?

Som Slayer skriver, så har routeren indbygget FW. Hvis man gider at lave 'Deny all' på udgående trafik, og så sætte portene op efter de programmer man bruger, så bliver det en forholdsvis tæt løsning :)

Balder skrev:Password; til banken eller til Hjemmemappen? Hvis Hjemmemappen, hvordan sætter man password på den?

I de første posts var det nu ens brugerpassword jeg mente, så man ikke lige kan vade hen til ens computer og rode rundt i hvad jeg har liggende.
Derudover er det password til netbanken.
Men self. så er det blevet gode til at lave phisingsites, så jeg skal da ikke afvise at man kan komme til at hoppe i sådan én en dag. Og så er det vel næsten ligegyldigt om dit certifikat ligger på en pind eller på disken? Så sender man vel den selv til dem?
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

the slayer
Indlæg: 29
Tilmeldt: 19. jan 2007, 17:46

Rodmappen

Indlægaf the slayer » 26. feb 2007, 10:43

@FARMAND
Hvor vil den som standard have at nøglen skal være?
Jeg mener at min webbank mener at den skal være i /home/peter/webbank
Er det tilfældet hos dig?

hardcorewizard
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
Geografisk sted: Taastrup, Danmark

Rodmappen

Indlægaf hardcorewizard » 26. feb 2007, 12:52

Hvis du bruger BG eller Danske bank, så vil jeg anbefale at du skifter til ActivCard eller lignende. Det kræver ikke en nøglefil, men er en dynamisk nøglegenerator som du kan have i din pung, og som kræver en pinkode for at virke. Det er en del sikrere, da folk skal stjæle din pung, og samtidig gætte din pinkode og dit brugernavn.

Sidegevinsten er at du er uafhængig af platform og browser, og kan benytte det alle steder du kommer hen. Hvis nogen opsnapper dit kodeord ved at sniffe din indtastning, så kan de ikke bruge det, fordi det er en engangskode.

Blot et tip her fra sidelinien ;)

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Rodmappen

Indlægaf Balder » 26. feb 2007, 15:52

the slayer skrev:Hardware firewall findes tit i forskellige routere.


Havde nok på fornemmelsen at det var routeren, der blev tænkt på i forbindelse med HW firewall.

Ormen skrev:... at lave 'Deny all' på udgående trafik, og så sætte portene op efter de programmer man bruger, så bliver det en forholdsvis tæt løsning.


Har blokeret for WAN ping på routeren. Det i kombination med Ubuntus indbyggede firewall giver ”passed” på Shields UP. - For en sikkerheds skyld er routerens standardadgangskode også ændret.

Ormen skrev:... var det nu ens brugerpassword jeg mente...
Derudover er det password til netbanken.


Brugerpassword til Ubuntu ”skal” man jo have for at kunne komme i root og lave ulykker i systemet, og password til netbanken slipper man heller ikke for. :)
Mvh. - Balder

farmand
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25. feb 2007, 21:08
Geografisk sted: Ærø

Netbank

Indlægaf farmand » 26. feb 2007, 16:23

Hej igen.
Sikke en masse I kan få ud af mit spørgsmål :D Min bank er FioniaBank og på Windows ligger nøglen i roden dvs C:\ Men hvad med Ubuntu og hvordan kopieres den hvis man ikke har rettigheder?
Med venlig hilsen farmand.

farmand
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25. feb 2007, 21:08
Geografisk sted: Ærø

Netbank

Indlægaf farmand » 26. feb 2007, 16:31

Hallo venner.
Lidt læsning i forummet og nu virker det perfekt med min banknøgle.
Tak.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster