XGL, AIXGL og beryl

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf thj01 » 25. feb 2007, 16:15

Jeg er lidt forvirret.

hvad er XGL og AIXGL?

jeg kan forstå de ligger under beryl, men hvad er det egentlig

er det noget der kun virker med ati/nvidia kort

jeg bruger selv et integreret Intel grafikkort på min bærbare

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf Ormen » 25. feb 2007, 17:26

Som beskrevet her. så er XGL, en X server bygget over OpenGL.
AIGLX kan du finde en beskrivelse af her

Hvis du er i tvivl om du kan køre Beryl på din bærbare, så tvivl ej mere ;)
Jeg kører selv Beryl, på en aldrende Celeron 2,6'er med et onboard Intel grafikkort. Jeg brugte denne guide, dog uden at lege med de experimentale linier ;)

Hvis ikke du har installeret 915resolution fra Synaptic, så kan det nok også være en god ide at smide den på først!
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Installation af Beryl på Ubuntu 6.10 (x server fejl)

Indlægaf MrIsaac » 4. mar 2007, 17:59

I dag startede jeg forfra og installerede Ubuntu 6.10, som jeg blev rådet til af nogle af jer herinde på forumet. Distributionen var tilsyneladende fejlfri, og jeg opdaterede den og installerede dansk sprog til FF inden jeg udførte de nedenfor beskrevne handlinger for at konfigurere min X-server til direct rendering:

Efter at have fundet og hentet nvidia-glx-legacy og nvidia-settings i Synaptic og hentet disse, skrev jeg som beskrevet i en guide(1) dette i terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo nvidia-glx-config enable


I terminalen stod der derpå, at konfigurationen var succesfuldt udført, men blot skulle genstartes. Dette gjorde jeg så med nedenstående kommando, som jeg fandt på Berylprojektets wiki(2):

Kode: Vælg alt

sudo /etc/init.d/gdm restart


Hele systemet lukkede ned, og da det kom tilbage, var det med en skærm, der informerede mig om, at "Kunne ikke starte X serveren (din grafiske brugerflade). Den er muligvis ikke korrekt sat op. Ønsker du at resultatet fra X serveren for at diagnosticere problemet?"

Nøjagtig samme problem ramte mig i går, men der troede jeg selvfølgelig, at det var versionsspecifikt (og altså knyttet til 6.06 LTS). Det er det åbenbart ikke, og så må jeg jo gøre noget forkert. Vil en af jer, der har installeret Beryl med succes, fortælle mig hvad (og hvad jeg skal gøre i stedet)?

---KILDER---
(1)https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/C/hardware.html#video-acceleration-introduction
(2)http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install_Beryl_on_Ubuntu_Edgy_with_AIGLX#Restart_the_X_server

PS.: Hvis nogen skulle undre sig, så skriver jeg fra Windåsen ;)

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf Balder » 4. mar 2007, 18:26

Du har sikkert valgt den forkerte Nvidia driver (legacy er vist til ældre grafikkort). Er ret sikker på at det skulle have være Nvidia-glx (ligger også i Synaptic).

Start i fejlsikret tilstand og når indlæsningen er færdig, så skriv: sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg (bemærk mellemrum; reconfigure -phigh)

Tryk på Enter

Det skulle gerne åbne et vindue, hvor du med piltasterne kan vælge Vesa driveren, der er standarddriveren. Genstart maskinen, afinstaller legacy driveren i Synaptic og installer Nvidia-glx.

Åbn derefter en terminal og skriv igen: sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Vælg Nvidia-glx > tryk på Enter > vælg skærmopløsning > Tryk på Enter > Luk > genstart maskinen.

Så skulle den rigtige driver være installeret.

Installer derefter Automatix2 (download, højreklik og installer med Gdebi) og installer så Automatix2 Bleeder (nederst samme side, - kopier kommandoen til en terminal). Fra Bleeder installerer du Beryl.
Mvh. - Balder

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf MrIsaac » 4. mar 2007, 18:37

Balder skrev:Du har sikkert valgt den forkerte Nvidia driver (legacy er vist til ældre grafikkort). Er ret sikker på at det skulle have være Nvidia-glx (ligger også i Synaptic).


Jeg har en nVidia GeForce2-driver, og jeg læste, at "If you have an older TNT, TNT2, TNT Ultra, GeForce1 or GeForce2 card, install the nvidia-glx-legacy and nvidia-settings packages from the Restricted repository" på denne side(1). Nu prøver jeg med nvidia-glx og -settings.

Og så lige 2 spg. mere: hvordan starter man i fejlsikret tilstand (lige nu har jeg ingen grafisk brugerflade - skal jeg reinstallere igen?), og hvad er Gdebi? Jeg er vist udpræget amatør sammenlignet med foraets øvrige "indbyggere".

---KILDER---
(1)https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/C/hardware.html#video-acceleration-introduction

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf Balder » 4. mar 2007, 19:16

Lige når du starter maskinen og ser GRUB får du muligheden for at starte i fejlsikret tilstand. Klik ned med piltasterne og tryk på enter.

Der indlæses en hulens bunke tekst og når det er færdigt skrives kommandoen.

(Viser det sig at du skal bruge legacy, så skal den måske blot aktiveres med samme fremgangsmåde som Nvidia-glx eller Vesa).

Gdebi er en "Package Installer", som klarer installationen af debian pakker. Den bør optræde i højrekliksmenuen når du har downloadet Automatix2. Hvis det ikke er tilfældet må du lige installere Gdebi via Tilføj/fjern.

Du kan altid starte den grafiske brugerflade fra fejlsikret tilstand ved at skrive: startx

Og derefter trykke på Enter.

Så ses skrivebordet igen. - På engelsk. Skal der skrives noget kræver det lige dansk i System > Indstillinger > Tastatur > Layout, men så kan div. fejl også rettes og computeren kan genstartes.
Mvh. - Balder

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf Artificial Intelligence » 4. mar 2007, 19:43

MrIsaac skrev:
Balder skrev:Du har sikkert valgt den forkerte Nvidia driver (legacy er vist til ældre grafikkort). Er ret sikker på at det skulle have være Nvidia-glx (ligger også i Synaptic).


Jeg har en nVidia GeForce2-driver, og jeg læste, at "If you have an older TNT, TNT2, TNT Ultra, GeForce1 or GeForce2 card, install the nvidia-glx-legacy and nvidia-settings packages from the Restricted repository" på denne side(1). Nu prøver jeg med nvidia-glx og -settings.

Og så lige 2 spg. mere: hvordan starter man i fejlsikret tilstand (lige nu har jeg ingen grafisk brugerflade - skal jeg reinstallere igen?), og hvad er Gdebi? Jeg er vist udpræget amatør sammenlignet med foraets øvrige "indbyggere".

---KILDER---
(1)https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/C/hardware.html#video-acceleration-introduction


Det er ikke nødvendig at geninstallere. Skriv

Kode: Vælg alt

sudo nano /etc/X11/xorg.conf


Under Section "Device"
ændre "nvidia" til "nv"

save & exit (ctrl)+(o)|(ctrl)+(x)

I 6.10 skal du ikke installer nvidia-settings, den er nu en del af nvidia-glx

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf Balder » 4. mar 2007, 20:01

Artificial Intelligence skrev:Under Section "Device"
ændre "nvidia" til "nv"


Hvorfor "nv"? Det er ikke standarddriveren (Vesa) og den kan vel heller ikke bruges til Beryl...
Mvh. - Balder

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf Artificial Intelligence » 4. mar 2007, 20:14

nv er open source driver for Nvidia kort, det duer ikke til 3D stuff men hvis han har mistet X er det en god "substitute". Jeg ser Vesa som en last option.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf Balder » 4. mar 2007, 20:30

Artificial Intelligence skrev:nv er open source driver for Nvidia kort...


Aha! Man bliver immervæk klogere. Takker for oplysningen... :)
Mvh. - Balder

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Automatix2-linket virker ikke?

Indlægaf MrIsaac » 8. mar 2007, 17:10

Jeg valgte at geninstallere Ubuntu 6.10 og har nu installeret nvidia-glx via Synaptic og fulgt vejledningen på Berylprojektets wiki (1). Det er lykkedes mig problemfrit at komme videre i processen indtil "Install Beryl", hvor jeg får en fejlmeddelelse om, at pakken med Beryl ikke kan findes.

Følgelig prøver jeg at installere Automatix2, som Balder har givet mig et link (2) til. Problemet er bare, at linket ganske simpelt ikke fungerer - er der andre steder, hvor jeg kan downloade programmet sikkert, så jeg kan komme igennem den sidste del af Berylinstallationen?

---KILDER---
(1)http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install_Beryl_on_Ubuntu_Edgy_with_AIGLX
(2)http://www.getautomatix.com/wiki/index.php?title=Installation#Ubuntu_6.10_.28Edgy_386.29

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf Balder » 8. mar 2007, 17:35

Linket har virket. Der må være noget galt med stedet. Prøv igen senere... :)
Mvh. - Balder

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Beryl giver hvid skærm

Indlægaf MrIsaac » 10. mar 2007, 14:51

Installationen af Automatix2 og Automatix Bleeder fuldført uden problemer (linket virkede igen i dag). Beryl ligeledes installeret.

Næste problem er så, at når jeg vælger en XGL-session og booter Beryl vha. terminalen, sker der det lidet flatterende, at jeg får en hvid skærm. Hvad kan jeg have gjort forkert?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf Balder » 10. mar 2007, 14:55

Jeg starter Beryl sådan her:

Alt+F2 > skriv; beryl-manager > Kør.
Mvh. - Balder

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

XGL, AIXGL og beryl

Indlægaf MrIsaac » 10. mar 2007, 16:31

Balder skrev:Jeg starter Beryl sådan her:

Alt+F2 > skriv; beryl-manager > Kør.


Det gør jeg også - men jeg får bare hvid skærm (hvor Beryl virker, for jeg kan skifte mellem forskellige hvide skærme ved at klikke på skærmen det sted, hvor workspaces normalt ville have været).

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster